کد خبر: 4296386
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۶

«رحیق»؛ انعکاس فعالیت‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن

«رحیق» عنوان فصلنامه تخصصی است که از سوی دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن منتشر شده و در آن علاوه بر اخبار قرآنی، فعالیت‌های فصلی این کمیسیون نیز انعکاس می‌یابد.

انعکاس فعالیت‌های قرآنی کمیسیون آموزش عمومی قرآن در«رحیق»به گزارش ایکنا، پیش‌شماره «رحیق»؛ فصلنامه تخصصی آموزش عمومی قرآن کشور از سوی دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم مستقر در وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در شماره صفر این فصلنامه که زین‌پس منعکس‌کننده اخبار قرآنی با محوریت فعالیت‌های جاری در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم است و علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، مدیرمسئولی و محمدرضا مسیب‌زاده؛ دبیر این کمیسیون، سردبیری آن را به عهده دارد، «قرآن، پیامی کهن برای مشکلات امروز» به عنوان مقاله سردبیر به چشم می‌خورد.

در بخش دیگری از رحیق با عنایت به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به نام «سرمایه‌گذاری برای تولید» این موضوع به عرصه تولیدات قرآنی نیز تعمیم داده شده است.

در بخش دیگری از این شماره، علیرضا کاظمی؛ رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن با عنوان «جایگاه و نقش کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور» در قالب مصاحبه‌ای، به گام‌های مؤثر این کمیسیون در دوره جدید مدیریت آن اشاره داشته است، ضمن آنکه در ادامه صادق حسین‌زاده‌ملکی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌و‌گویی بر لزوم بهره‌مندی همه پایه‌های تحصیلی آموزش و پرورش از قرآن تأکید داشته است.

بخش دیگر از این شماره رحیق، به نشست تربیت قرآنی که طی آن خسرو باقری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با حضور اعضای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به نکاتی در باب شیوه‌های تربیتی اشاره کرده است، اختصاص دارد.

حسینعلی شریف؛ مؤذن و قاری پیشکسوت قرآن نیز با پراهمیت خواندن نقش آموزش و پرورش در تعلیم قرآن در قالب گفت‌و‌گویی آموزش و پرورش را خط مقدم این امر برشمرده ضمن آن که در بخش دیگری از این نشریه، مخاطبان با مقاله‌ای از فاطمه فغانی؛ دکترای کلام اسلامی از مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان با عنوان «تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر آموزش قرآن، تحلیل تطبیقی و تجربی روش‌های سنتی، دیجیتال و ترکیبی» مواجه هستند.

مسعود تهرانی‌فرجاد؛ کارشناس تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه در مطلب دیگری با عنوان «کودکم! قرآن چه کتابی است؟» به چیستی و ماهیت وجی قرآن از منظر کودکان پرداخته است و میکائیل باقری؛ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در قالب گفت‌و‌گویی به سند راهبردی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و الزامات آن اشاره کرده است.

حمیدرضا کفاش؛ پژوهشگر نیز در مطلبی به نقش هوش مصنوعی در توسعه آموزش‌های قرآن پرداخته و در مطلبی دیگری از این نشریه در قالب درسنامه‌ای حفظ موضوعی قرآن، مختصات و مشخصات آن را مورد بررسی قرار داده است.

یاران امام زمان(عج) عنوان محتوایی در این شماره از رحیق است که در آن اوصاف و ویژگی‌های یاران مهدی موعود(عج) بیان شده است و در ادامه نیز خوانندگان این نشریه با نکات تدبری در مورد سوره «اعلی» آشنا می‌شوند. 

بخش تصویری این شماره از نشریه، گزارشی از عملکرد کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن در دولت وفاق و همدلی است و در ادامه نیز گزارشی خلاصه از شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور ارائه شده است.

گزارش دیگری که این شماره از رحیق به آن پرداخته است، یکصد و چهل و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است که وزارت آموزش و پرورش میزبانی آن را به عهده داشته و البته گریزی نیز به برخی از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم در راستای راهبری نهضت ملی زندگی با آیه‌ها داشته است.

این نشریه در راستای معرفی دارالقرآن‌های موفق و الگوسازی از برنامه‌های آنها در این شماره به معرفی و شرح اقدامات دارالقرآن کوثر واقع در شهرستان آبیک قزوین پرداخته است و در بخش معرفی کتاب نیز، کتاب «درک قرآن» اثر محمود حسینی‌زاده مورد بررسی قرار گرفته است.

پایان‌بخش این شماره از رحیق نیز معرفی نرم‌افزار بازی قرآنی آیلیگ است که در ادامه آن با عنوان ادبستان (قرآن در شعر و ادب فارسی) به برخی از اشارات ادبیات پارسی پیرامون برخی موضوعات قرآنی توجه شده است. 

انتهای پیام
captcha