اظهار تأسف وزير خارجه اسبق آمريكا به دليل حمله به عراق
کد خبر: 2185194
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶

اظهار تأسف وزير خارجه اسبق آمريكا به دليل حمله به عراق

گروه بين‌الملل: «كالين پاول»، وزير خارجه اسبق آمريكا، در دهمين سالگرد حادثه 11 سپتامبر به دليل اشتباه خود در دادن اطلاعات غلطی كه منجر به حمله نظامی آمريكا به عراق شد، اظهار تأسف و پشيمانی كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از شبكه «Aljazeera»، پاول كه در سال 2003 در صدور دستور حمله جرج بوش به عراق نقش كليدی داشت، اعلام كرد كه به خاطر اطلاعات غلط در مورد وجود تسليحات كشتار جمعی در عراق اين دستور صادر شد و اذعان كرد كه اين موضوع «لكه‌‌ای بر سوابق كاری من» است.
وی افزود: بعد از حمله به عراق، مشخص شد كه بسياری از منابع اطلاعاتی در اين رابطه گزارش نادرست داده بوده است.
وزير خارجه اسبق آمريكا ادامه داد: من تبعات اين شكست را درك می‌كنم و همانطور كه قبلاً هم گفتم به دليل اين اشتباه عميقا متاسفم. اين اشتباه سابقه مرا لكه دار كرد اما همانگونه كه می‌دانيد نمی‌توانم برای جبران آن كاری كنم. تمام چيزی كه در اين باره می‌توانم بگويم اين است كه من نهايت تلاش خود را برای اتخاذ بهترين تصميم انجام دادم.
پاول از سال 2002 تا 2005 وزير خارجه آمريكا بود و در آن زمان گزارش مفصلی در مورد برنامه تسليحاتی عراق ارائه و اعلام كرد كه عراق با ساخت بمب های پيشرفته و در همكاری با القاعده تهديد بزرگی برای آمريكا و جهان محسوب می‌شود.
وی در مورد اين سخنان خود نيز گفت: من آن سخنرانی را پس از چهار روز بررسی، بر اساس اسنادی كه به كنگره آمريكا ارائه شده بود، انجام دادم و هر كلمه از سخنرانی من توسط رئيس سازمان اطلاعات مركزی آمريكا (سيا) و معاون و كارشناسان وی كنترل شده بود.
captcha