قاريان به جای تقليد، سبك‌ قرائت مخصوص خود را ابداع كنند
کد خبر: 2329738
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
بررسی شيوه‌های حفظ و قرائت قرآن در جهان/11

قاريان به جای تقليد، سبك‌ قرائت مخصوص خود را ابداع كنند

گروه بين‌الملل: بهتر و زيباتر آن است كه قاريان قرآن با گوش دادن به صوت قاريان برجسته، شيوه‌های قرائت را از آنان بياموزند و در عين حال مجدانه تلاش كنند سبك قرائت مخصوص خود را خلق كرده و صاحب سبك شوند.

«محمد ايوب عاصف»، قاری برجسته مصری الاصل ساكن در انگلستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب عنوان كرد: «تقليد» نمی‌تواند شيوه مناسبی در قرائت قرآن باشد، اگرچه گوش دادن به صوت قاريان برجسته قرآن تاثير بسياری در قرائت افراد دارد، اما اين به‌تنهايی كافی نيست. بهتر و زيباتر آن است كه قاريان با گوش دادن به صوت قاريان مطرح، شيوه‌های قرائت را از آنان بياموزند و در عين حال مجدانه تلاش كنند خود صاحب سبك شوند.
او در ادامه با اشاره به سبك‌های متفاوت در قرائت قرآن، در توضيح روش قرائت خود عنوان كرد: شيوه‌های قرائت كلام الهی را در مركز قرآنی ويژه‌ای نگذرانده‌ام، بلكه زير نظر پدر بزرگ خود قاری «شيخ محمد كارمون»، كه در آبان ماه سال 1390 درگذشت، با سبك‌های قرائت قرآن آشنا شده و با دو روش «ورش عن نافع» و «حفص عن عاصم» قرائت قرآن را آموختم.
وی افزود: اگرچه به ‌كارگيری سبكی خاص در قرائت قرآن مسئله‌ای سليقه‌ای است، اما روش «حفص عن عاصم» و بعد از آن روش «ورش عن نافع» روش‌هايی هستند كه بيشتر از ديگر روش‌ها در ميان قاريان مورد توجه قرار گرفته‌اند.
اين قاری در رابطه با اهميت گوش دادن به قرائت قاريان برجسته تصريح كرد: گوش دادن به صوت زيبای قاريان مطرح در ايجاد انگيزه در قرآن‌آموز بسيار مؤثر است و سبب می‌شود تا با هيجان و شوری مضاعف كلام الهی را تلاوت كند.
اين حافظ قرآن در ادامه به اهميت كسب مهارت‌های لازم در قرائت و تجويد پيش از آغاز قرائت قرآن اشاره كرد و گفت: صوت دلنشين، عشق ورزيدن به قرآن، اشتياق و علاقه، و خود را وقف قرآن كردن، همه آن چيزی است كه قرآن‌آموز، در كنار علم تجويد و قواعد، در اين راه به آن نيازمند است.
او در پاسخ به لزوم استفاده از تكنولوژی جهان امروز در زمينه آموزش قرآن عنوان كرد: امروزه ردپای ابزارهای مدرن را در همه حوزه‌ها و همچنين در حوزه آموزش‌های قرآنی می‌توان ديد. با اين حال به عقيده شخصی من به‌كارگيری روش‌های سنتی در آموزش قرآن، در كنار به‌كارگيری تكنولوژی در اين زمينه، بهترين روش است.
اين تحصيل كرده دانشگاه الازهر مصر كه به مقامات متفاوت قرائت تسلط كامل دارد، در رابطه با لزوم برگزاری مسابقات قرآنی عنوان كرد: برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن در سطح داخلی و نيز بين‌المللی سبب ايجاد تعاملات بيشتر ميان مراكز قرآنی و نيز قرآن‌پژوهان خواهد شد و در نتيجه فعالان در زمينه آموزش مهارت‌های قرآنی می‌توانند تجربيات و دانسته‌های خود را در اختيار يكديگر بگذارند و به اين ترتيب به رشد و تكامل هرچه بيشتر اين گونه مراكز كمك قابل توجهی كنند.
وی در پايان ضمن تأكيد بر اهميت نقش خانواده به عنوان عاملی مؤثر در افزايش انگيزه برای كسب مهارت‌های قرآنی گفت: در اروپا و خصوصا انگلستان، خانواده‌ها آن چنان سرگرم امور روزمره و كار خود هستند كه وقت زيادی را با فرزندانشان نمی‌گذرانند. اما در چنين فضايی، والدينم هميشه من و دو برادرم را در اين مسير حمايت كرده‌اند و مشوقين اصلی ما در رابطه با قرائت و حفظ قرآن كريم بوده‌اند، چرا كه فعاليت در زمينه‌های قرآنی مسئله‌ای است كه هم در دنيا و هم در آخرت سبب سربلندی و موفقيت است.
يادآور می‌شود، محمد ايوب عاصف تحصيلات خود را در دانشگاه الازهر قاهره در مصر و دوره قرائت قرآن را زير نظر پدربزرگ خود قاری شيخ محمد كارمون در سن شش سالگی گذرانده است. او همچنين حفظ قرآن را به شيوه جزء به جزء به انجام رسانده است. به‌علاوه او تاكنون در مسابقات متعددی در زمينه قرائت قرآن شركت داشته است و موفق به كسب مقام اول در مسابقات انگليس، مصر، پاكستان، و بلژيك شده است. قرائت دلنشين محمد ايوب عاصف به همراه دو برادرش، «محمد‌ ابراهيم عاصف» و «محمد اسماعيل عاصف»، در جذب بسياری از خانواده‌ها و جوانان انگليسی به كلام خداوند نقش چشم‌گيری داشته است.
captcha