به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه خبری شبكه العالم، شيخ احمد بدرالدين حسون، در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اينترفاكس» و راديو «صدای روسيه» گفت: ما فقط از خود دفاع نمی كنيم، بلكه از تمام شرق دفاع میكنيم و در واقع، تمام شرق هدف قرار گرفته است.
وی با بيان اينكه برخی از عناصری كه با نظام سوری درگير شدهاند، از قرقيزستان، چچن، تركمنستان و تاجيكستان به سوريه آمدهاند، خاطر نشان كرد: اين عناصر مسيحی ها و غير مسلمانان را هدف قرار نمیدهند، بلكه هر شخصی را كه با غرب همراه نباشد، هدف قرار میدهند زيرا مؤسسههايی كه آنها را ساماندهی كرده و به كار گرفتهاند، در لندن و نيويورك هستند، نه رياض و دوحه.
مفتی سوريه تأكيد كرد: بيداری در روسيه آغاز شده و ايمان به اين كشور بازگشته است، اين در حالی است كه غربیها، مسيحيت را تنها منحصر به كشورهای غربی میدانستند و میگفتند كه مسيحيت در شرق نيست و شرق كافر است. آنها روسيه را كشوری بیدين میخواندند اين در حالی است كه اسلام و مسيحيت 200 سال پيش از اروپا به روسيه رسيده بود.
وی افزود: اين جريان، از دو سلاح رسانه و اينترنت و سلاحهای گرم و گازی بر ضد مسلمانان، مسيحيان، يهودیها و لائيكها استفاده میكنند.
احمد حسون خاطر نشان كرد: گروههای بزرگی از اين عناصر كه از كشورهای مشتركالمنافع به سوريه آمدهاند، در كسوت طلاب و دانشجويان در اين كشور آموزش ديدهاند و وقتی برگردند، در تروريسم تخصص يافتهاند نه در پزشكی و مهندسی و علوم دينی.
مفتی سوريه تأكيد كرد: تفكر وهابيت و وهابیگری بايد به مردم شناسنانده شود، آن گاه اين مردم هستند كه برای تحريم اين تفكر و رويكرد تصميمگيری خواهند كرد. زيرا اگر كالای فاسد (تاريخ مصرف گذشته) را بدون توضيح ممنوع كنيم، نتيجه معكوس خواهد داد و مردم را به خود جذب خواهد كرد، اما اگر تفكر آنها به مردم شناسانده شود، خود مردم آنها را كنار خواهند گذاشت.
وی تصريح كرد: وهابیگری فقط نزد مسلمانان نيست، اين طرز تفكر در مسيحيت نيز نزد برخی طايفههای پروتستان و برخی از ارتودكسها و حتی برخی از كاتوليكها نيز وجود دارد و اين افراد از فكر بستهای برخوردارند.
احمد حسون با يادآوری بازديد خود از يك كليسای پروتستان خاطر نشان كرد: در اين ديدار درباره مذاهب كاتوليك و ارتودكس صحبت كردم كه كشيش از من خواست درباره اين مذاهب حرف نزنم چون آنها از دين مسيحيت خارج شدهاند. من اين شخص را يك وهابی پروتستانی يافتم زيرا او نمیتواند انديشه غير از خود را بپذيرد. اين در حالی است كه دين در اصل در خدمت انسان است نه عكس آن.
مفتی سوريه در پايان پايههای وهابيت را سه اصل دانست: جمود و ديكتاتوری فكری، تحقير ديگران و اين كه خود را فرقه نجات يافته میپندارند.