اين روزها و شبها نه كوفه و نجف، كه قلب هر آزادهای در جهان داغدار فرق شكافته عدالت است؛ داغدار بیجواب ماندن نالههای يتيمی؛ داغدار يتيم شدن انسانيت و آزادگی.
اما در اين ميان و از فاصله فرسنگها تا قلب زمين آسمانی نجف و محل طواف ملايك، سرزمينی در پهنه كويری ديار عاشقان ولايت، دردانهای را ميزبانی میكند و عطر گل وجود ولايت را از گلاب سلاله پاكش بر سينه كويریاش میدمد تا شايد جان بیقرارش را تسلا دهد.
صحن و سرای امامزاده محمد هلال بن علی(ع) در روز بيست و يكم ماه مبارك رمضان به چشم نظارهگر و شاهد ايتام آل محمد(ص) است.
در اين دارالشهدا، تشنه جانان دسته دسته و عاشق با پای پياده يا ركاب زنان و سينهزنان، هركس به قدر وسع خويش، زانوی ادب بر آستانش میسايند تا شايد تسلای دل فرزند مولا باشند و عرض ارادتشان مقبول كوی دوست افتد.
از آغازين ساعات صبح تا زمزمه ربنای بيست و يكمين غروب غم انگيز رمضان، بر سينه و سر زنان چه غوغايی به پاست در اين صحن و سرا!
ماه منير اميرالمؤمنين(ع) گواه ارادت اين مردمان است كه به اميد كوی مولا و مقتدای خويش، با سينههای مجروح و دلهای شرحه شرحه از فراغ امير كوی دلدادگی و بندگی، چه خالصانه بر سر و سينه میزنند.
هلال منيری كه سطر سطر كتاب ماه خدا برايش با ياد پدر گره خورده...آنگاه كه در آستانه حلول ماهش در سال چهاردهم هجری چشم به دامان پدر گشود و لقب هلال را از وی به يادگار گرفت تا هنگامهای كه بغض ضربت شمشير كين و جهالت بر فرق ولايت را در نوزدهمين سحرگاهش به گلو نشانيد و در بيست و يكمين شام خون رنگ وداع، پيكر مطهر عدالت مجسم را در بستر شهادت به نظاره نشست.
سطر پايانی كتاب زندگی هلال منير علی(ع)، در آخرين جمعه اين ماه مبارك در سال 64 هجری در سرزمينی فرسنگها دور از يار و ديار ديرينهاش، به پايان رسيد؛ اما مردمان اين ديار، راه و رسم ولايتمداری را سرلوحه زندگی دارند و چه جای حيرت؟ كه آنها فرزندان خلف بابايعقوب، آن پير سربلند هستند؛ همو كه سه سال حضرت محمد هلال ابن علی(ع) را در منزل خويش ميزبانی كرد و زخمهای جور جفاپيشه بنی اميه را بر پيكر نازنينش مرحم نهاد.
علی محمد سلطان محمدی، مدير كتابخانه آستان مقدس حضرت هلال ابن علی(ع) درباره آيين عزاداری روز بيست و يكم ماه مبارك رمضان در حرم حضرت محمد هلال ابن علی(ع)، میگويد: حضرت محمد هلال بن علی(ع) فرزند بلافصل اميرالمؤمنين(ع) است كه درباره وجود ايشان در منابع شيعه و سنی اختلافی وجود نداشته و زمان ميلاد و عروج اين بزرگوار به ترتيب در روز اول و جمعه آخر ماه مبارك رمضان اتفاق افتاده است.
علی محمد سلطان محمدی افزود: بنا به نقلی اين امامزاده بزرگوار در سال 61 هجری و پس از واقعه كربلا و داغدار از غم برادر به همراه برادرش عون، راهی طوس و در آنجا گرفتار حاكم ظالم آن سامان شده و عون نيز بدست آن اشقيا به شهادت رسيد.
وی با اشاره به اينكه اين امامزاده بزرگوار با تنی مجروح و خسته، روزها راه پيمود تا به منطقه كنونی آران و بيدگل رسيد، بيان كرد: مردی شيعه و وفادار به اهل بيت(ع) از اهالی اين منطقه به نام بابايعقوب، سه سال ايشان را در منزل خود ميزبانی كرد تا اينكه ايشان در آخرين جمعه ماه رمضان سال 64 هجری پس از ديدن پدر و برادران بزرگوارش در عالم رؤيا در همين منطقه وفات يافت.
اين خادم و محقق آستان مقدس حضرت هلال بن علی(ع) تأكيد كرد: سالهاست كه اهالی منطقه كاشان و آران و بيدگل در روز شهادت اميرالمؤمنين(ع) از شهرهای و روستاهای اطراف با پای پياده و در قالب هيئتهای عزاداری برای عرض تسليت به محضر اين امامزاده مشرف میشوند.
سلطان محمدی با اشاره به نقل ملاحبيب الله شريف كاشانی در كتاب تذكرهالشهدا تصريح كرد: اين عالم بزرگوار روزی در عالم رويا اميرالمؤمنين(ع) را ديدند كه به ايشان فرمود چرا به زيارت فرزندم محمدهلال نمیرويد؟ كه همين مسأله سبب شد تا وی به همراه گروهی از ارادتمندان و شيعيان راهی زيارت اين امامزاده شده و از آن زمان تاكنون آيين عرض ادب به آستان ايشان باشكوهتر برگزار شود.
وی افزود: اين آيين عزاداری معنوی از ساعات آغازين روز بيست و يكم ماه رمضان با ورود دسته جات عزاداری از روستاها و شهرهای منطقه شروع شده و هنگام غروب با ورود كاروان پياده عزاداران از شهر كاشان و عزاداری در صحن مطهر به پايان میرسد.
آری! فرهنگ علوی و فاطمی در دل دريايی مردمان كوير میجوشد؛ چرا كه هنوز به دنبال مأمنی و رايحهای از كوی جانان میگردند تا تشنه جان و سينههايشان بدان صفا و زلال بخشند.
حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی(ع) در شهرستان آران و بيدگل، شمالیترين نقطه استان اصفهان، ملجأ و زيارتگاه ارادتمندان و اهل دل است.