تعميم بُعد فرا ملی مديريت اسلامی با تبيين عقلانی اصول محقق می‌شود
کد خبر: 2582103
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹

تعميم بُعد فرا ملی مديريت اسلامی با تبيين عقلانی اصول محقق می‌شود

گروه انديشه: نماينده مردم آذربايجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، راهكار تعميم اصول مديريت از ديدگاه اسلام در بعد فراملی را مشروط به تبيين عقلانی آن به عنوان پشتوانه منطقی و قابل دفاع عنوان كرد.

آيت‌الله عسگر ديرباز، نماينده مردم آذربايجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه آذربايجان غربی، با اشاره به شاخص‌های اصلی مديريت مطلوب از ديگاه اسلام، سعه‌صدر داشتن و تنگ نظر نبودن را معيارهای دانست كه مدير اسلامی را از مدير غير اسلامی متمايز می‌كند.
وی ادامه داد: مدير در ديدگاه مكتب اسلام نسبت به مسائل موجود ديد بازتری دارد و تنها خط قرمز مدير مطلوب مقررات دينی و قانون‌های اجتماعی و در رأس آن قانون اساسی نظام اسلامی است.
اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به راهكارهای تعميم جهانی اصول مديريت اسلامی، نهج‌البلاغه و منشور جامع اصول مديريت مطلوب معرفی و خاطرنشان كرد: يك بخشی از اين بحث مربوط به اخذ ايده‌های كلی از آموزه‌های اسلام است كه در اين مورد آيات و روايات قرآنی بهترين رهنمودها را می‌تواند ارائه دهد.
آيت‌الله ديرباز، همچنين بر ضرورت الگوگيری و ايده‌پردازی از فرمايشات اميرالمؤمنين(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به مالك اشتر در خصوص شيوه‌های حكومت داری و مديريت بر جامعه تأكيد كرد و افزود: البته در اين مسير می‌توان از تجارب جوامع بشری نيز استفاده كرد.
وی ادامه داد: ممكن است جوامع گوناگون تجارب مختلفی راجع به شيوه‌های متفاوت اجرا برای رسيدن به ايده‌های مطلوب در زمينه مديريت را تجربه كرده باشد، البته جامعه اسلامی در اخذ و گرفتن شيوه‌های اجرا از تجارب جوامع مختلف بشری بايد به اين نكته توجه داشته باشد كه تجارب اخذ شده با چارچوب و اصول كلی آموزه‌های اسلامی سازگار باشد.
اين عضو خبرگان رهبری تصريح كرد: اگر با مراعات اين قيد در بهره‌گيری از تجارب جوامع بشر پيش رويم می‌توانيم از كل تجارب بشری در راستای اعتلا و رشد شاخص‌های مديريت مطلوب استفاده كنيم و در اين مسير بايد دقت داشته باشيم كه زمينه ايده‌پردازی، تنظيم اهداف و اولويت بخشيدن به آنها كاملا مطابق با تعاليم و آموزه‌های دينی عمل كنيم.
آيت‌الله ديرباز وجهه عقلانی بخشيدن به ايده‌های برگرفته از منابع اسلامی و قرآنی را راهكار تعميم آن در ابعاد جهانی به عنوان الگوی برتر عنوان و ابراز كرد: يكی از شاخص‌های مديريت مطلوب از ديدگاه مكتب اسلام استفاده حداكثری از توان نيروهای انسانی، فضا، مكان، تجهيزات و زمان و اهتمام در عدم اسراف و تبذير در منابع برای رسيدن به اهداف عاليه سازمان در جهت مرضی الهی است.
captcha