هشتمين جشنواره‌ ملی رضوی در اردبيل به‌كار خود پايان داد
کد خبر: 2589046
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

هشتمين جشنواره‌ ملی رضوی در اردبيل به‌كار خود پايان داد

گروه اجتماعی: هشتمين جشنواره‌ ملی مداحی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی با تقدير از برگزيدگان پنج‌شنبه 21 شهريورماه به‌كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه اردبيل، منصور شرفی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل‌ پنج‌شنبه، 21 شهريورماه در مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره‌ ملی مداحی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی در مجتمع فرهنگی ـ هنری فدك این استان با بيان اين‌كه جشنواره‌ هشتمين خورشيد ولايت بهانه‌ای برای عشق ورزيدن و دوست داشتن است، افزود: تولد حضرت امام رضا(ع) لحظه‌ايست كه رحمت و مهربانی را به دوستداران آل‌علی(ع) به ارمغان آورده است.
وی يازدهمين جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) و هشتمين جشنواره‌‌ ملی مداحی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی را كمترين ادای دين و احترام به ساحت قدسی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دانست و خاطرنشان كرد: اين جشنواره با هدف اشاعه‌ی فرهنگ رضوی، گسترش فعاليت‌های دينی و مذهبی، گرامی‌داشت توليدكنندگان آثار برتر فرهنگی امام رضا(ع) و تكريم از خادمان فرهنگ رضوی برگزار می‌شود.
شرفی تصريح كرد: در مجموع 284 اثر در بخش مداحی، 117 اثر در بخش چاوشی‌خوانی، 36 اثر در بخش ابتهال، 47 اثر در بخش مقالات پژوهشی و 46 اثر در بخش تواشيح توسط 596 نفر از سراسر كشور به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود كه كميته داوران پس از بررسی 25 اثر در بخش مداحی، 14 اثر در بخش چاوشی‌خوانی، 15 اثر در بخش ابتهال، 4 اثر در بخش مقالات پژوهشی و 12 اثر را در بخش تواشيح برای حضور در بخش اصلی جشنواره انتخاب كردند.
در بخش چاوشی‌خوانی گروه چاوشی‌خوانی صدف ميناب هرمزگان در جايگاه اول قرار گرفت و گروه چاوشی‌خوانی ثامن‌الحجج تفرش مركزی نيز در جايگاه سوم قرار گرفت و در اين بخش هيئت داوران هيچ اثری را به‌عنوان رتبه‌‌ دوم انتخاب نكرد.
در اين بخش از اصول دين محبوبی، پيشكسوت چاوشی‌خوانی اردبيل، ناصر اسماعيلی، محمدحسن باغبانی و محمد خسروپرويزی به عنوان چاوشی‌خوانان برتر اين جشنواره تقدير شد.
در بخش مقالات هيئت داوران هيچ اثری را حائز رتبه‌ی اول ندانست اما شهرزاد كتابی از كرمانشاه و‌ محمد اسماعيل‌زاده از قم به ترتيب دوم و سوم شدند.
در اين بخش به‌طور مشترك اثر مريم كتابی و ميلاد شهابی از استان البرز و مقاله جعفر كريمی از اصفهان مورد تقدير ويژه قرار گرفت.
در رشته ابتهال تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و هديه ويژه به محمدحسن حسن‌زاده از يزد اختصاص يافت كه در جايگاه اول قرار گرفته بود و همچنین مسعود سلامی از اصفهان و مصطفی قاسمی از مازندران در جايگاه‌های دوم و سوم اين رشته قرار گرفتند و در رشته ابتهال از حسن مختاری از يزد و پيمان كاظمی از اردبيل به‌صورت ويژه تقدير و تجليل شد.
در بخش تواشيح هيئت داوران هيچ اثری را حائز رتبه‌ اول تشخيص نداد اما گروه ثامن‌الحجج از يزد، العباد از خوزستان و گروه تواشيح مشكات از خوزستان به ترتيب دوم، ‌سوم و چهارم شدند و در اين بخش از گروه بصائر از يزد و گروه انور رضوی از خراسان رضوی تجليل ويژه شد.
در بخش مداحی هيئت داوران انتخاب اول نداشت اما محمد پناهنده از اردبيل در جايگاه دوم قرار گرفت و در اين بخش به‌طور مشترك علی دادش‌زاده از اردبيل و محمدحسين چاوشی‌زاده از قم در جايگاه سوم قرار گرفتند و همچنین دو مداح يزدی و اردبيلی مصطفی راغب و مسعود غفرانی در جايگاه چهارم قرار گرفتند.
در اين بخش ستاد جشنواره با هديه‌ی ويژه از كم سن و سال‌ترين و مسن‌ترين مداح موسوی‌زاده و سيد طاها موسوی به ترتيب تجليل كردند.
همچنين از مهران نوروزی از اردبيل،‌ جلال اسمعيلی از مشگين‌شهر،‌ علی مهدوی از اردبيل و محمد اسمعيلی از مشگين‌شهر با اهدای هديه‌ ويژه تقدير شدند.
در بخش تجليل ويژه نيز سيدمحمد سجادی از مركزی، محمود نوروزی از استان مركزی، محمدحسن باغبانی از مازندران و محمدصادق درآبادی از اردبيل مورد تجليل قرار گرفتند.
هم‌چنين از سه رسانه‌ برتر نشريه‌ی اردبيل امروز، نشريه‌ خيبر و خبرگزاری فارس نمايندگی اردبيل به علت تلاش در انعكاس اخبار و رويدادهای جشنواره‌ی امام رضا(ع) در استان اردبيل تجليل شد.
موسی رجبی اصل، شاپور امانی، نادر سقا، علی امام‌قلی‌زاده، بخشدار مشگين‌شرقی، جواد دهقان، خبرنگار مشگين‌شهر، صديف بدری، شهردار اردبيل و عبدالله مددی، مديركل صدا و سيمای مركز اردبيل نيز از تجليل‌شدگان بخش ويژه هشتمين جشنواره رضوی در اردبيل بودند.
براساس اين گزارش، بخش كليپ امام رضا(ع)، اجرای هم‌خوانی گروه انوار رضوی، اجرای جمع‌خوانی در مدح امام رضا توسط مداحان سراسر كشور به زبان‌های محلی كشور از برنامه‌های اجرا شده در مراسم اختتاميه‌ هشتمين جشنواره‌ ملی مداحی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی بود.
captcha