دانشنامه «حج و حرمین شریفین» در 20 جلد ارائه می‌شود
کد خبر: 2590333
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵

دانشنامه «حج و حرمین شریفین» در 20 جلد ارائه می‌شود

گروه اندیشه: سرویراستار دانشنامه حج و حرمین شریفین از انتشار این مجموعه در 18 تا 20 جلد طی شش سال آینده خبر داد و گفت: اين دانشنامه از نظام الفبايی برخوردار است و در مقالات تلاش كرده‌ايم از صاحب‌نظران در هر موضوعی استفاده نماییم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام علی خراسانی، سر ويراستار دانشنامه حج و حرمین شریفین روز دوشنبه، 25 شهریورماه در نشستی خبری اظهار کرد: يكی از مجموعه پژوهش‌هايی كه در پژوهشكده حج در حال انجام است دانشنامه حج و حرمين است كه امروز شاهد رونمايی از پنج جلد اين دانشنامه هستيم.
وی با بیان اینکه دوره کنونی دوره انفجار اطلاعات است و گستردگی اطلاعات در مباحث مختلف اقتضا می‌كند دايرة‌العارف‌هايی در حوزه‌های مختلف ارائه شود، اظهار كرد: پژوهشكده حج و زيارت با توجه به گستردگی اطلاعات حج تبيين دايرة‌المعاف را در دستور كار خود قرار داد و انجام آن از سال 87 آغاز شد و اين دايرة‌المعارف می‌تواند اطلاعات مورد نياز مخاطب را در سريع‌ترين فرصت در اختيار مخاطبان قرار دهد.
خراسانی افزود: در حوزه حرمين و در مكه و مدينه اثری به عنوان موسوعه مكه و مدينه به زبان عربی داشته‌ايم اما دانشنامه‌ای به زبان فارسی كه حج و حرمين را پوشش دهد برای اولين بار در جهان اسلام همین مجموعه است که در سه هزار مدخل و موصوع كه 500 موضوع ارجاعی است و 2500 مقاله تألیف می‌شود.
سرویراستار دانشنامه حج و حرمین شریفین در ادامه خاطرنشان کرد: اين اثر در قالب 18 تا 20 حلد ارائه خواهد شد و پيش‌بينی می‌كنيم در شش سال آينده اثر را تكميل كنيم؛ اين دانشنامه از نظام الفبايی برخوردار است و در مقالات تلاش كرده‌ايم از صاحب‌نظران در هر موضوعی استفاده كنيم.
وی تأکید کرد: منابع آن دسته اول، معتبر و متقن در هر موضوع است و مجموعه مقالات و دانشنامه مشتمل بر موضوعات مناسك، اسرار و معارف، اماكن حج، كتاب‌شناسی و آداب و ... است و اين اثر از نثر معيار برخوردار است و در همه مباحث نگاه تقريبی در آن را شاهد هستيم و نظرات علمای شيعه و علمای ساير مذاهب نيز مطرح شده است.
سرویراستار این دانشنامه بیان کرد: در مجموعه دانشنامه حج حرمين پنج گروه تاريخ و اعلام، جغرافيای تاريخی، گروه فقه، مطالعات اجتماعی و كتاب‌شناسی فعال بوده و حدود 100 نفر از پژوهشگران حوزه و دانشگاه در زمينه تاليف مقالات و رازيابی و كنترل منابع در بخش‌های مختلف دايرة‌المعارف با ما همكاری می‌كنند.
خراسانی تصریح کرد: پنج جلد در ديدار كارگزاران حج با مقام معظم رهبری توسط ايشان رونمايی و نشر مشعر منتشر كرده است و در تيراژ دو هزار نسخه برای هر جلد و در چاپ‌های بعد تيراژ بيشتری منتشر خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تا پايان امسال يك جلد ديگر نيز منتشر خواهد شد و ترجمه عربی و انگليسی آن نیز در آينده در دستور كار پژوهشكده خواهد بود.
captcha