عرفه مظهر بندگی و معرفت عاشقانه نسبت به خداست
کد خبر: 2602207
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸

عرفه مظهر بندگی و معرفت عاشقانه نسبت به خداست

گروه سياسی: امام جمعه موقت خرم‌آباد از روز عرفه به‌عنوان مظهر بندگی و معرفت عاشقانه ياد كرد و گفت: ضرورت دارد به‌منظور بهره‌مندی هرچه بيشتر از فضيلت‌ها و آثار عرفه تلاش كنيم و در اين روز ديگران را از دعای خود بهره‌مند سازيم چون دعا كردن در حق ديگران منجر به اين می‌شود كه خود فرد نيز مشمول عنايت خدا قرار بگيرد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه لرستان، حجت‌الاسلام قاسم متقی‌نيا، امام جمعه موقت خرم‌آباد در خطبه‌های اين هفته نمازجمعه خرم‌آباد در مصلی الغدير اين شهر با اشاره به در پيش بودن اعياد غدير و قربان پيرامون دستاوردهای عرفه گفت: تقويت ايمان در دل، زنده نگه داشتن ياد خدا، ارتقاء سطح اخلاص در انسان، خودسازی و رشد فضائل اخلاقی و همچنين اميدواری به زندگی از جمله دستاورهای عرفه است.
وی از روز عرفه به‌عنوان مظهر بندگی و معرفت عاشقانه ياد كرد و افزود: ضرورت دارد به‌منظور بهره‌مندی هرچه بيشتر از فضيلت‌ها و آثار عرفه تلاش كنيم و در اين روز ديگران را از دعای خود بهره‌مند سازيم چون دعا كردن در حق ديگران منجر به اين می‌شود كه خود فرد نيز مشمول عنايت خدا قرار بگيرد.
خطيب جمعه خرم‌آباد به آيات و رواياتی در خصوص اهميت دعا كردن از جمله اينكه خداوند در آيه 77 سوره فرقان تاكيد كرده است اگر می‌خواهيد نجات پيدا كنيد و به هلاكت نرسيد دعا كنيد، اشاره کرد.
حجت‌الاسلام متقی‌نيا پيرامون بخش‌های مختلف دعای عرفه خاطرنشان كرد: دعای عرفه شامل سه بخش است كه بخش اول ان به تمجيد و تكريم پروردگار پرداخته است، بخش دوم آن به اظهار محبت قلبی نسبت به خدا و بخش سوم نيز شامل خواسته‌ها و حاجات انسان است لذا انسان می‌تواند در اين روز با عظمت ضمن طلب حوائج معنوی حوائج مادی خود را نيز از خدا بخواهد و برای عاقبت به خيری خود و ديگران نيز دعا كند.
وی اضافه كرد: تفاوتی كه مكتب تربيتی ما با ساير مكاتب دارد اين است كه در دين مبين اسلام اعتراف به گناه فقط برای خدا انجام گيرد و شايسته نيست انسان برای ديگران اعتراف به گناه كند در صورتی‌كه در مكاتب ديگر انسان به جای اينكه در محضر خدا اعتراف به گناه كند در حضور ديگران به گناهانش اقرار و اعتراف می‌كند.
امام جمعه موقت خرم‌آباد با بيان اينكه بر طبق آيات و روايات اولين قدم برای اصلاح انسان قبولی خطا و پذيرش اشتباه است، تصريح كرد: برای دعا كردن مقدماتی لازم است كه از جمله آنها می‌توان به دوری از گناه، استغفار جدی نسبت به گناهان گذشته و جبران ظلم‌هايی كه در حق ديگران صورت گرفته اشاره كرد.
وی با اشاره به آيه 60 سوره غافر با اين مضمون كه بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را، خاطرنشان كرد: دعا يك طلب جدی است يعنی بايد با جديت و از روی اخلاص باشد و علاوه بر اين انسان بايد حاجت خود را فقط از خدا بخواهد و ديگران را فقط يك واسطه بداند.
خطيب جمعه خرم‌آباد در ادامه با اشاره به فرمایشات و مطالبات اکید مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست‌های خارجی آمریکا و سفر رئیس جمهور ایران به آمریکا، اذعان کرد: بیانات مقام معظم رهبری پیش فرض مسلم انقلاب اسلامی و تمام مسلمانان دنیا از آمریکا دولت خودبرتربین غیر منطقی و عهدشکن است و ما جز بی اعتمادی و فریب چیزی از آمریکا ندیدیم لذا دستگاه‌های دولتی باید نشانه‌های تغییر را در رفتار روسای دولت آمریکا جست‌وجو کنند که آیا از تبلیغات منفی سهمگین و غیرواقعی خود علیه ایران دست برداشته‌اند و یا فشارها و تحریم‌ها لغو شده است.
وی با بیان اینکه این امر ضروری است که نمو این تغییرات در ادامه مذاکرات در برخوردهای آمریکا متجلی شود،گفت: ما استقبال خود را از نرمش قهرمانانه اعلام می‌کنیم و آرزوی موفقیت در جهت دیپلماسی جهانی را داریم.
خطیب جمعه خرم‌آباد در رابطه با تروریست‌های دولتی هدایت شده از جانب استکبار جهانی عنوان کرد: ما در ترورهای مسلمانان خصوصاً شهادت 250 تن از زائران کاظمین در شب شهادت امام جواد(ع) آمریکا و صهیونیسم را بی تقصیر نمی‌دانیم و آنها در این کار نقش دارند.
حجت‌الاسلام متقی‌نیا در رابطه با مناسبت‌های هفته آتی با اشاره به هفتم ذی‌الحجه سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) خاطرنشان کرد: ایام مربوط به شهادت و ولادت ائمه اطهار(ع) بهانه‌ای برای یادگیری درس‌های تربیتی از مکتب آن بزرگواران است کمااینکه امام باقر(ع) یکی از عوامل تاخیر در استجابت دعا را گناه می‌داند و همواره می‌فرمود ای مومنان هیچ گناهی را کوچک نشمارید چون نافرمانی خدا صغیر و کبیر ندارد.
وی در ادامه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مسجد جامع کرمان، شهدای حجاج ایرانی به دست وهابیون مزدور آمریکا و شهادت پنجمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی به دست منافقین خاطرنشان کرد: مردم شهدا را به هر مناسبتی یاد کنید و فراموش نکنید که برگزاری این قبیل نمازجمعه‌ها و سایر اعمال عبادی همه به برکت خون شهداست.
یادآور می‌شود، روز بزرگداشت حافظ، روز نیروی انتظامی، کاهش اثرات بلایای طبیعی، روز جهانی عصای سفید، روز پیوند اولیا و مربیان از دیگر مناسبت‌های هفته بود که خطبی جمعه خرم‌آباد پیرامون آنها سخن گفت.
captcha