شست‌شوی كعبه با گلاب ناب‌ايرانی و تعويض پرده كعبه
کد خبر: 2603574
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴

شست‌شوی كعبه با گلاب ناب‌ايرانی و تعويض پرده كعبه

گروه اجتماعی: امروز مصادف با روز عرفه در عربستان خانه خدا با گلاب ناب ايرانی شست‌وشو داده شده و پرده آن تعويض شد تا كعبه نيز خود را برای بازگشت حاجيان آماده كند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) ساعاتی قبل پس از شست‌شوی خانه خدا با گلاب ناب ايرانی پرده كعبه از سوی پرده‌داران مسجدالحرام عوض شده و پرده جديد بر روی خانه خدا نصب شد.
اين اقدام هر سال در روز عرفه(نهم ذی‌الحجه) يعنی روزی كه مسجد‌الحرام خلوت‌ترين روز خود را می‌گذراند و تمامی حاجيان خود را برای انجام اعمال حج به صحرای عرفات رسانده‌اند، انجام می‌شود و با اين كار كعبه را برای بازگشت حجاج آماده می‌كنند.
پرده خانه كعبه كه به «لباس كعبه» موسوم است، از ابريشم خالص طی يكسال بافته شده و در بالای آن آيات قرآن مجيد با تارهايی از طلا و نقره نوشته شده است و طبق رسم متداول هفته گذشته از سوی مسئولان كارگاه بافت پرده تحويل مسئول خادمان بيت‌الله الحرام شد.
كارگاه توليد پرده كعبه شامل بخش‌هايی از قبيل بافت نوار، چاپ، بافت دستی و بافت ماشينی است و هر سال پرده جديد كعبه با دقت در اين كارگاه بافته و تا قبل از ماه ذ‌ی‌الحجه برای تحويل آماده می‌شود.
هزينه توليد پرده كعبه ‪ ۲۰‬ميليون ريال سعودی است و پرده از ابريشم طبيعی مخصوص بافته شده و با رنگ مشكی رنگ آميزی می‌شود، ارتفاع پرده كعبه ‪ ۱۴‬متراست و در بخش فوقانی آن نواری به عرض ۹۵‬سانتيمتر و طول‪ ۴۷‬متر قرار دارد كه توسط ‪ ۱۶‬قطعه مربع شكل آميخته با هنر اسلامی احاطه شده است.
پرده خانه خدا از پنج قطعه تشكيل ‌شده ‌است كه هر قسمت يك طرف كعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم درب كعبه را دربرمی‌گيرد كه هنگام نصب، وزن اين پرده به حدود دو تُن می‌رسد.
از جمله آياتی كه بر روی پرده كعبه نوشته شده است می‌توان به آيات 144 سوره بقره كه می‌فرمايد: «قَدْ نَرَی تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِی السَّمَاء فَلَنُوَلِّیَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا»؛ آيه 133 سوره آل‌‌عمران كه می‌فرمايد: « وَسَارِعُواْ إِلَی مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ»؛ آيه 35 سوره نور كه می‌فرمايد:«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» و آيه‌الكرسی اشاره كرد.
لازم به ذكر است، پرده قديمی به قطعات مختلف تقسيم و به عنوان هديه به مسئولان كشورهای مختلف هديه داده می‌شود.
captcha