حجاج كشورهای اسلامی خواستار تشكيل جبهه اعتدال در سطح بين‌المللی هستند
کد خبر: 2608114
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۶

حجاج كشورهای اسلامی خواستار تشكيل جبهه اعتدال در سطح بين‌المللی هستند

گروه اجتماعی: نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت در بازگشت از عربستان با اشاره به اينكه تنفر از تندروی و طائفه‌گرايی در بين زائران و مسئولان بعثه‌های كشورهای اسلامی مشهود بود، گفت: تشكيل جبهه اعتدال در سطح بين‌المللی و هم‌انديشی در اين خصوص خواست همه حجاج بود.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علی قاضی، عسكر نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت و سعيد اوحدی، رئيس سازمان حج و زيارت شب گذشته پس از حضور در كنار حجاج ايرانی و نظارت بر نحوه خدمات‌رسانی به زائران ايرانی، به كشور بازگشتند.
حجت‌الاسلام قاضی عسكر در نشست خبری كه پس از ورود به كشور در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، با اشاره به اينكه حجی آرام برگزار شد، گفت: شعار حج سال جاری «حج، معنويت، هم‌انديشی و اتحاد اسلامی» بود و تلاش شد در چارچوب اين شعار اهداف تعيين شده پيگيری شود كه بيشتر اين اهداف محقق شد.
وی ادامه داد: در حوزه معنويت زائران سال جاری ويژگی‌های خاصی داشتند و هم در مراسم‌های دعای كميل و هم در مراسم‌های انس با قرآن و قرائت دعا در هتل‌ها به صورت گسترده شركت می‌كردند و شرايط معنوی خاصی بر مراسم‌ها حاكم بود.
حجت‌الاسلام قاضی عسكر يكی از ويژگی‌های حج سال جاری را رويكرد توجه به قرآن عنوان و اظهار كرد: جزءخوانی، توجه به تفسير و حفظ آيات شديداً مورد توجه بود و زائران در همه حال به قرآن اهتمام داشتند. قاريان حاضر در مناسك حج نيز علاوه بر مسجد ‌النبی(ص) و مسجدالحرام در هتل‌ها به قرائت قرآن می‌پرداختند و فعاليت خوبی داشتند.
وی در خصوص همايش‌ها و هم انديشی‌های بين‌المللی و ملی برگزار شده در حج نيز گفت: هم‌انديشی‌ها موفق‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد، از جمله هم انديشی تقريب مذاهب اسلامی با مشاركت بعثه كشور عراق، همايش اهل بيت(ع)، جايگاه زن در اسلام و همايش قدس كه در اين همايش‌ها حضور و تنوع مليت ميهمانان بيش از سال‌های گذشته بود.
قاضی عسكر از برگزاری همايش ميعاد با ابراهيم(ع) ويژه ايرانيان خارج از كشور و همايش وحدت شيعه و سنی با حضور زائران شيعه و اهل سنت كشورمان نيز خبر داد و اضافه كرد: طی اين مدت با رؤسای بعثه‌های 34 كشور ديدار داشتيم كه اين ديدارها با دو رويكرد انتقال تجربيات موفق ايران در حج و عمره و افزايش همكاری‌های بين‌المللی صورت گرفت.
وی با اشاره به اينكه كشورهای اسلامی ايران را موفق‌ترين كشور در برگزاری مناسك حج می‌دانند، عنوان كرد: آن چه به طور مخصوص بين زائران و مسئولان بعثه‌های كشورهای اسلامی مشهود بود تنفر از تندروی، طائفه‌گرايی و افراطی‌گرايی بود و همه حاضران در حج اين مسائل را محكوم می‌كردند و شيعه‌هراسی را توطئه دشمنان می‌دانستند.
حجت‌الاسلام قاضی عسكر تشكيل جبهه اعتدال در سطح بين‌المللی و هم انديشی همه انديشمندان جهان اسلام در اين خصوص را خواست همه حجاج حاضر در مناسك حج دانست و گفت: پيام مقام معظم رهبری به خصوص فراز مربوط به حرام بودن اهانت به فِرَق و مذاهب اسلامی پيامی بسيار مهم بود.
وی با اشاره به اينكه اين پيام و استفتاء‌های صورت گرفته از مراجع در اين خصوص به مسئولان بعثه‌های كشورهای اسلامی ارائه شد، اعلام كرد: مسلمانان ساير كشورها از اينكه شيعه تفكراتی تا اين حد مترقی دارد تعجب می‌كردند؛ آنها همچنان ايران را تكيه‌گاه جهان اسلام می‌دانند و اميدوارند ايران به عنوان الگوی كشورهای اسلامی در جهان عمل كند.
نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت افزود: ارتباطات مردمی بعثه و سازمان حج و زيارت هم با زائران گسترده بود و معمولاً ظهرها و عصرها به همراه رئيس سازمان حج و زيارت به صورت سرزده از محل اقامت زائران بازديد و زائران به صورت مستقيم مشكلات خود را با ما در ميان می‌گذاشتند.
وی ميزان رضايت حجاج ايرانی از خدمات ارائه شده را بالا ارزيابی كرد و گفت: بازگرداندن دو ميليون تومان به زائران موجب شد كه آنها احساس كنند كسی هست كه از حقوق آنها دفاع كند.
قاضی عسكر از اتخاذ تصميات اجرايی خوب برای آينده نيز سخن گفت و اظهار كرد: با تصميمات گرفته شده در حوزه‌های مسكن، تداركات، حمل و نقل و ... طی عمره و حج آينده ارتقای كيفيت خواهيم داشت. در خصوص صرفه‌جويی در عمره نيز گام‌های اساسی برداشته شده است، همچنين آسيب‌شناسی مسائل را نيز مورد توجه جدی قرار داده‌ايم.
وی در پايان ضمن تشكر از كشور عربستان برای همكاری در خصوص برگزاری دعای كميل زائران ايرانی و ساير اقدامات مربوط به حجاج ايرانی گفت: اينكه ما مطرح می‌كرديم ديپلماسی حج، ديپلماسی مستقلی است و می‌تواند به ديپلماسی عمومی نيز كمك كند را در حج جاری به صورت عينه و عملی مشاهده كرديم.
رئيس سازمان حج و زيارت نيز خدمات خوب ارائه شده به حجاج را فراهم كننده زمينه مناسبی برای بهره‌گيری از فضای فرهنگی و معنوی سرزمين الهی دانست.
وی با تأكيد بر اينكه بخش عمده‌ای از اين موفقيت مديون همدلی و همكاری‌هايی همه كارگزاران حج است، افزود: تاكنون 21 هزار نفر از حجاج به كشور بازگشته‌اند و از روز شنبه پروازهای مدينه منوره به كشور نيز آغاز می‌شود و روزانه چهار پرواز بازگشت از مدينه منوره صورت می‌گيرد.
اوحدی يكی از اتفاقات خوب حج سال جاری را كاهش آمار تأخير پروازها عنوان و اعلام كرد: پروازهای رفت به صورت ميانگين با 13 دقيقه تأخير صورت گرفت و پروازهای بازگشت نيز تاكنون با وضعيت خوبی انجام شده است.
وی در خصوص ملاقات‌های صورت گرفته با مسئولان عربستانی نيز، گفت: دو ملاقات خوب با مسئولان عربستانی صورت گرفت و موفق شديم 50 درصد ظرفيت عمره را افزايش دهيم؛ سال گذشته 490 هزار نفر به عمره مشرف شدند ولی امسال اميدواريم زمينه تشرف حداقل 750 هزار نفر را فراهم كنيم، همچنين 15 ماه محرم ثبت نام عمره آغاز شده و 50 درصد ثبت‌نام به صورت اينترنتی خواهد بود يعنی زائران می‌توانند از منزل خود كاروان خود را تعيين كنند.
اوحدی از انجام آسيب‌شناسی ميدانی در حج سال جاری نيز خبر داد و گفت: اميدوارم مشكلات موجود را به‌زودی رفع كنيم، 85 درصد قراردادهای حج تمتع سال بعد بسته شده و اميدوايم تا پايان هفته بعد بتوانيم قراردادهای حج و عمره را 100 درصد ببنديم.
وی ادامه داد: حدوداً 25 درصد از امكانات اقامتی كه در حج تمتع امسال با مشكلاتی روبه رو بود از چرخه ارائه خدمات به حجاج خارج شده و سال آينده در حج تمتع 25 درصد مجموعه اقامتی جديد در اختيار زائران قرار می‌گيرد.
رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين سؤال كه در سال‌های گذشته مشكلاتی در خصوص مواد مخدر و بازداشت زائران ايرانی در موسم حج وجود داشت، آيا در سال جاری اين مشكلات وجود داشت، گفت: با هماهنگی صورت گرفته مشكلات به مراتب كمتر بود و هر جا مشكلی برای اعزام زائر پيش آمد به سرعت زائر ديگری جايگزين شد تا ويزای زائران دچار مشكل نشود و اكنون هيچ ايرانی در بازداشت كشور عربستان نيست.
captcha