به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، صلاح الدین السنوسی عالم سودانی در کمیسیون جریانهای تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: در مقالهای که ارائه دادهام، خطرات تکفیریها در جوامع اسلامی بررسی شده است. واژهشناسی تکفیر و تفرقه و نیز حکم تکفیر بخش نخست مقاله من را تشکیل میدهد و اینکه آیا هر شخص مجاز است تا دیگران را تکفیر کند یا خیر.
این استاد سودانی با بیان اینکه آثار فعالیتهای گروههای تکفیری در جامعه فراوان هستند، گفت: اختلاف و سوءظن در میان مسلمانان یکی از این نتایجی منفی است. تکفیریها خونریزی را مباح میدانند و حتی ناموس دیگران و مایملک آنها را برای خود حلال دانسته و به این واسطه به آنها حمله میکنند.
السنوسی با اشاره به تحریفهایی که در نصوص مختلف دینی و بر اساس هوای نفس ایجاد شده است گفت: همین امر زمینهساز ظهور گروههای تکفیری هم شده است. تکفیریها هر که را با آنها مخالف باشد تکفیری میکنند و پس از آن با حلال دانستن خونشان، دست به کشتارهای وسیع میزنند.
وی با خطرناک دانستن جریان تکفیری برای جهان اسلام عنوان داشت: هیچ مسلمانی حق ندارد با این چنین گروه هایی همکاری کند بلکه لازم است مقابله جدی با آنها داشته باشد. همه مسلمانان باید متفق شوند که تکفیریها برای همه جهان اسلام خطرآفرین هستند؛ ضمن اینکه توافق همه مسلمانان بر اینکه تکفیریها ساخته و پرداخته دشمنان اسلام هستند، هم ضروری است و علاوه بر این باید بر روی اشتراکات به وحدت رسید.
این استاد سودانی افزود: تکیه بر اشتراکاتی که میان مذاهب مختلف وجود دارد یکی از ضروریات امروز دنیای اسلام محسوب میشود.
استفاده گسترده تکفیریها از شبکههای اجتماعی
استاد پورفرد نیز در کمیسیون جریانهای تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: 57 شبکه ماهواره تکفیری و 350 پایگاه اینترنتی و وبلاگ متعلق به این گروهها در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. اهمیت شبکههای مجازی در جهان امروز آن قدر بالاست که همه اقشار را درگیر خود کرده است به طوری که در شبکهای مانند فیسبوک، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار لایک در دقیقه ثبت میشود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار نفر در دقیقه از فیلم های شبکه یوتیوب استفاده میکنند گفت: این ارقام نشاندهنده کاربران میلیونی شبکههای مجازی هستند. البته در جهان اسلام این رقمها پایینتر هستند ولی پیش بینی میشود در سال 2015 طرفداران شبکههای مجازی در جهان اسلام که بیشتر آنها جوانان هستند به بیش از 100 میلیون نفر خواهد رسید.
پورفرد با اشاره به انکارناپذیر بودن تاثیر شبکههای مجازی در گسترش تفکر تکفیری در سطح بینالمللی بیان کرد: همه جنبشهای اجتماعی از این شبکهها استفاده میکنند و تکفیریها هم به شبکههای مجازی روی آوردهاند. اطلاعرسانی، سازماندهی و بسیج گروههای جهادگر که معمولا از میان جوانان انتخاب میشوند نخستین تاثیر شبکههای مجازی است؛ آزادی بیان و گسترش مظلومنمایی و تساهل و نیز این شبکهها به مثابه تریبونی برای تکفیریها در شرایط امروز محسوب میشوند.
وی با اشاره به اینکه العربیة یکی از مهمترین شبکههای وابسته به تکفیریهاست که به طور غیرمستقیم به ترویج اندیشههای آنها میپردازد گفت: دیگر شبکهها در کشورهای مختلف اسلامی هم هستند که این کار را انجام می دهند و حتی برخی شبکه ها هم فارسیزبان هستند.
پورفرد با بیان اینکه از چهار روش می توان به عقاید تکفیری سایت های اینترنتی پی برد تصریح کرد: مطالعه مطالب و اسناد موجود در سایت، پیوندهایی که داده می شود و ... از جمله این روشها هستند.
این استاد دانشگاه عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات را چهار کشور تامین کننده منابع مالی تکفیری ها دانست و افزود: این کار به روشهای مختلف صورت می گیرد.
مولوی غلام نقی، امام جمعه تایباد هم در کمیسیون جریانهای تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: پدیده تکفیر که امروز مسلمانان با آن مواجه شدهاند و در حقیقت بلای جان جهان اسلام شده، یکی از اتفاقات بسیار محیرالعقول به شمار میرود. در گذشته بحث تکفیر وجود داشته و امروز هم به شکلی دیگر ظهور و تجلی یافته است.
امام جمعه تایباد با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در گذشته خودشان به کشورهای اسلامی لشکرکشی میکردند گفت: ولی امروز آنها خود را آسوده کردهاند و در عوض، مسلمانان را به جان یکدیگر میاندازند؛ تکفیریها را به نام اسلام ساختهاند و به جان دیگران انداختهاند.
وی ادامه داد: گروههای تکفیری مسلمان نیستند زیرا هیچ مسلمانی هم کیش خود را کافر نمیخواند و به نام اسلام و زیر پرچم لا اله الا الله سر مسلمانان را نمیبرند.
غلام نقی با اشاره به این حقیقت که استکبار جهانی در پشت پرده جریانهای تکفیری قرار دارند خاطرنشان کرد: هیچکس نشنیده است که گروههایی مانند داعش از مسجدالاقصی حمایت کنند در حالی که رژیم صهیونیستی این مسجد را محاصره کرده و یهودیان آن را لگدمال میکنند ولی تکفیریها که خود را مسلمان میدانند تا به حال اعتراضی هم به این مسئله نکردهاند و حتی به کشتار مسلمانان به دست صهیونیستها هم بی اعتنا هستند.
امام جمعه تایباد با بیان اینکه تکفیری هایی که ادعای خلافت اسلامی دارند در مسئله میانمار هم اعتراضی به کشتار مسلمانان نداشتند گفت: امروز شاهد هستید آمریکا در مناطقی مانند کوبانی و جرفالصخر و به بهانه مبارزه با تروریسیم، اسلحههای خود را برای داعش فرو میریزد.
وی افزود: اوباما با شعار تغییر در سیاستهای آمریکا بر سر کار آمد ولی ضربه سختی به اسلام وارد ساخت، او بود که گروههای تروریستی را پرورش داد و امروز مسلمانان به جان هم افتاده و گروههای تکفیری به کشتار اهل اسلام میپردازند.
انقلاب اسلامی زمینهساز روشنگری در مورد جریانهای تکفیری است
ماموستا عابد نقیبی نیز در کمیسیون جریانهای تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: جهان اسلام امروز دچار تفکر نادرست تکفیری شده است. همه علمای جهان اسلام وظیفه دارند برای برون رفت از این موضوع چاره ای بیندیشند که همان بسترسازی فرهنگی خواهد بود.
این عالم اهل سنت با بیان اینکه علمای دینی باید موضوع تکفیر و اندیشه تکفیری را برای مردم تبیین کنند خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی وارد بحث مداوا می شویم که بیمار در حال سختی است و امروز در مورد تکفیری ها به این مرحله رسیده ایم. در سال 1990 که آوارگان عراقی به ایران وارد شدند، برخی احزاب که اجازه یافتند وارد کردستان ایران شوند، این نوع تفکر را وارد کشور ما هم کردند که امروز هم با این مشکل روبرو هستیم.
نقیبی تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و رهبری حکیمانه آیتالله العظمی خامنهای، همه علمای اهل سنت در ایران اسلامی اجازه یافتهاند در مناطق و محافل خود، علیه افراطیگری فعالیت کنند و اندیشه آنها را بررسی کنیم.
کنگره جریانهای تکفیری؛ گامی برای مقابله با اندیشه تکفیر
عثمان محمد جاء نائب رئیس شورای عالی اسلامی گامبیا هم در کمیسیون جریانهای تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: گروههای تکفیری موجب ایجاد تفرقه میان مسلمانان شده و علاوه بر این، اهل اسلام را میکشند و اموال آنها را به غارت میبرند. کشورهای استکباری از این گروهها برای از بین بردن مسلمانان استفاده میکنند و جهان اسلام امروز به این حقیقت واقف شده است.
نائب رئیس شورای عالی اسلامی گامبیا با بیان اینکه در کشورهایی مانند نیجریه، عراق و سوریه شاهد اوج گیری فعالیت جریان های تکفیری هستیم خاطرنشان کرد: ضروری است حرکتی اصلاح گرایانه در این زمینه شروع شود که این کنگره گامی در این راستاست. امیدواریم مدارس علمیه و حوزههای دینی بتوانند تفکر مبارزه با تکفیر را منتشر کنند تا جهانی امن و آرام داشته باشیم.
محمد جاء با بیان اینکه «تکفیر در ترازوی شرعی» عنوان مقالهای است که به کنگره جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ارائه کرده است، گفت: در این مقاله سعی کردهام راه پیامبر اکرم(ص) را که میخواست بنای مستحکم اسلامی را ایجاد کند تعریف کنیم.
محمد جاء با اشاره به نقشه استکبار جهانی برای کنار زدن مسلمانان از عرصههای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بینالمللی بیان کرد: مسلمانان به جایی رسیدهاند که جایگاه اصلی آنها فراتر از آن است. امکانات طبیعی فراوانی در کشورهای اسلامی جمع شده ولی به دلیل اختلافات فراوانی که در میان مسلمانان وجود دارد تنها به نفع دشمنان بوده است.
وی با بیان اینکه مسلمانان باید به توسعه اقتصادی، سیاسی و نظامی دست یابند خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند به این کنگره جهانی برکت دهد و موجب بیداری بیشتر مسلمانان شود.
شیخ علامه بلال سعید شعبان، رئیس حرکت التوحید لبنان نیز در کمیسیون جریانهای تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: به فرموده قرآن، خداوند اگر می خواست همه را در یک امت قرار می داد ولی اراده الهی این بود که مردم از نژادها و گروه های مختلف باشند.
وی افزود: عدم فهم صحیح دین یکی از عوامل ایجادکننده جریان تکفیری است و البته دلایل سیاسی هم دخیل هستند ولی در مجموع، تندروی ها سبب جنایات گسترده می شود.
رئیس حرکت التوحید لبنان با بیان اینکه تکفیری ها مسلمان نبوده بلکه گروه های جنایت کار در خدمت استکبار جهانی هستند گفت: اسلام دینی است که سرعت زیادی در گسترش خود داشته و دشمنان هم به منظور جلوگیری از این امر، گروه های تکفیری را پرورش داده و در حقیقت از دین، برای سرکوب دین بهره برده اند.
وی ادامه داد: حل مشکل تندروی و غلو در دنیای اسلام، بستگی به انواع آن دارد؛ برخی تندروی ها دارای ریشه اعتقادی و برخی مذهبی هستند که در هر صورت باید به درستی آنها را شناخت.
سعید شعبان با اشاره به اشتراکاتی که در میان مسلمانان وجود دارد گفت: باید مکاتب وحدت بخشی را در جهان اسلام ایجاد کرد.
رئیس حرکت التوحید لبنان با تاکید بر جلوگیری از گسترش صداهای افراط گرایانه خاطرنشان کرد: شبکه های ماهواره ای و منابر زیادی در خدمت تکفیری ها قرار دارند که لازم است بر سر اصولی به منظور گسترش وحدت در جامعه اسلامی به توافق برسیم و جلوی این صداها را بگیریم.
وی افزود: پیروان گمراهی کسانی هستند که بر طبل اختلاف می کوبند و می خواهند مسلمانان همواره با یکدیگر به جنگ بپردازند.
سعید شعبان با بیان اینکه طرح های مختلفی را می توان در این زمینه تدوین کرد گفت: باید گفتمانی بر اساس مشترکات دینی و به دور از هرگونه افراط به منظور گفت وگوی میان مذاهب اسلامی ایجاد کرد.
شیخ خلیل افرا امام جمعه کنگان هم در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ضمن تشکر از آیات مکارم شیرازی و سبحانی به دلیل برگزاری کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: زمانی که پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه هجرت کردند، میان مهاجرین و انصار برادری ایجاد فرمودند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از زمان تاسیس تا امروز، دائما تلاش کرده تا وحدت کلمه در میان مسلمانان گسترش یابد؛ در حال حاضر امت اسلامی به اقدامی خطرناک یعنی جریان های تکفیری دچار شده و لازم است همه مسلمانان واقعی، بر اساس اشتراکات به وحدت دست یابند.
امام جمعه کنگان با بیان اینکه هر کس لا اله الا الله بگوید مسلمان است و کسی حق ندارد او را تکفیر کند و کافر بداند خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند تلاش می کنم تا شعار لا اله الا الله را منتشر کنم و نماز و زکات را حاکم کنم.
وی ادامه داد: تفتیش عقاید در اسلام صحیح نیست و نمی توان کسی را به واسطه اعتقادی مخالف، کافر دانست و به قتل رساند.
افرا با تاکید بر اینکه تکفیر امری حرام است گفت: این امر جزو برنامه ریزی های غربی ها و دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی است زیرا آنها همواره تلاش می کنند دشمنی و اختلاف را در میان اهل اسلام ترویج کنند.
امام جمعه کنگان تصریح کرد: آنچه در اسلام به آن حکم شده، مسلمان دانستن کسانی است که به ظاهر دین خدا را پذیرفته اند ولی تکفیری ها امروز هر که را با آنها نباشد کافر می دانند و می کشند.
وی با بیان اینکه مسلمانان در پیشگاه الهی برابرند و تنها بر اساس تقوا مورد ارزیابی قرار می گیرند گفت: هر کس دیگران را کافر بداند خودش کافر است.
ساختار سلولی تروریسم مذهبی خاورمیانه امکان فعالیت مستقل هر گروه تکفیری را فراهم می کند
دکتر فراتی از اساتید دانشگاه نیز در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در مقاله ای با عنوان «تحلیلی بر هویت جدید تروریست های تکفیری در خاورمیانه» اظهار کرد: در این مقاله سعی کرده ام از منظر علم سیاست و دانش سیاسی به بررسی این پدیده بپردازم.
وی افزود: نخستین نکته ای که بر آن تاکید دارم این است که امروزه گسترش گروه های تکفیری در خاورمیانه موجب مطالعات جدیدی در فهم تروریسم شده که از آن به تروریسم نوین یا فوق تروریسیم یا تروریسیم مذهبی یاد می شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تروریسم مذهبی واجد هشت ویژگی است گفت: نخستین خصوصیت تروریسم جدید آن است که این عمل، عمدی است؛ دیگر اینکه منطق موجه و خاصی برای مرتکبین این اعمال است به عبارتی از منظر آنها، این عمل ترور، یک منطق موجه و خاصی دارد هرچند از نظر مخالفان، عملی برخاسته از سفاهت و جهالت است.
وی ادامه داد: خشونت آمیز بودن، دارا بودن اهداف سیاسی و مذهبی، وحشت آفرینی و پیروی نکردن از قوانین جنگ های کلاسیک، انتخاب اهداف از میان جامعه، به قتل رساندن زنان، کودکان و مردم عادی در کوچه و خیابان و نیز تلاش برای تغییر رفتارهایی به خصوص در جامعه هدف از دیگر ویژگی های تروریسم مذهبی به شمار می رود.
فراتی با بیان اینکه تروریسم جدید در خاورمیانه به شدت اهداف مذهبی را دنبال می کند گفت: آنها به بهانه جنگ حق علیه باطل، تروریسم را وارد فضای جدیدی کرده اند.
این استاد دانشگاه با اشاره به غیر متمرکز بودن جنگ توسط تروریست های نوین خاطرنشان کرد: به همین دلیل جنگ با آنها در عراق و سوریه دامنه دار و طولانی شده است؛ تروریست های مذهبی از عملیات انتحاری بهره زیادی می برند تا اعتبار خود را در میان حامیان بالا ببرند.
وی تصریح کرد: آنها سعی می کنند در عملیات های انتحاری، سمبل ها و نمادهای مخالفانشان را از بین ببرند تا توجه همگان را به خود جلب کنند چیزی که در تروریسم های دهه های گذشته مشاهده نمی شد.
فراتی با اشاره به تحلیل ساختار درونی گروه های تکفیری در خاورمیانه گفت: معمولا تروریست ها در خاورمیانه سه نوع سازمان داشته اند؛ نخست سازمانی که از آن به ساختار هرمی تعبیر می کنیم یعنی اعضا با مرکزی ارتباط داشتند و فرمان می گرفتند و مرکز بر رفتار و اعمال آنها نظارت می کند و جهت دهی می کند ولی امروز تروریست های خاورمیانه ساختار هرمی ندارند.
این استاد دانشگاه افزود: ساختار زنجیره ای دیگر سازمانی است که تروریست های خاورمیانه از آن استفاده می کنند به طوری که هر مرحله به دنبال مرحله بعدی ادامه می یابد ولی این ساختار نیز امروزه در خاورمیانه وجود ندارد.
وی ساختار سلولی را آن چیزی دانست که امروز در خاورمیانه و در میان تروریست ها می توان دید و گفت: سازمان در این روش به سلول ها اجازه عمل مستقل می دهد و تسلط کامل بر آنها ندارد؛ سلول ها در هر منطقه به عضوگیری می پردازند؛ جندالشیطان در سیستان و بلوچستان ایران بدون اینکه با گروه های تکفیری ارتباط داشته باشد به عضوگیری و اعمال تروریستی می پرداخت.
فراتی اضافه کرد: تروریست های مذهبی در حال حاضر دارای اعضای محلی نیستند ضمن اینکه اعضای شبکه های تکفیری در عراق و سوریه و به طور کلی در خاورمیانه آماتور هستند و اغلب آموزش های خود را از طریق اینترنت کسب می کنند به همین دلیل جذب عضو جدید در این گروه ها، نیازمند لجستیک فراوان برای عقبه جنگ های تکفیری نیست؛ درگیری با این گروه ها بسیار سخت و نیازمند هوشمندی فراوانی است.
تکفیریها بهترین یاور غربیها در سرکوب مسلمانان هستند
محمد خلیل از عالمان کشور تونس هم در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: گروه های تکفیری که اخیرا کار خود را شروع کرده اند و حتی در برخی کشورهای اروپایی نیز فعالیت دارند، چهره ای مخدوش از اسلام ارائه می دهند و به همین دلیل موجب خدشه دار شدن تاریخ اسلام می شوند.
وی افزود: خشونت و تجاوزی که گروه های تکفیری از خود نشان می دهند موجب تنفر بسیاری از افراد از دین اسلام می شود و علاوه بر این تولید فیلم ها و تصاویر موهن را هم در پی دارد.
این استاد تونسی با بیان اینکه تکفیری ها بهترین یار و یاور غربی ها در سرکوب مسلمانان هستند گفت: به همین دلیل مستکبران غربی با هدف تضعیف کشورهای اسلامی، از گروه های تکفیری و تروریسیتی حمایت می کنند. نکته حائز اهمیت اینکه تکفیری ها هیچ کاری به یهودیان ندارند و دلیل این امر هم روشن است زیرا صهیونیست ها آنها را به وجود آورده اند تا مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازند.
خلیل با اشاره به توهین گروه های تکفیری به اساس و بنیان اسلام خاطرنشان کرد: فعالیت های داعش و دیگر تکفیری ها سبب شده است نوک پیکان اعتراضات مسلمانان از رژیم صهیونیستی به دیگر مسائل منحرف شود.
این عالم دینی عنوان کرد: تکفیری ها دارای تفکر یهودیت هستند و هر کس را که مخالف عقیده آنها باشد کافر می دانند و به قتل می رسانند چنانکه اینگونه اندیشه ها را در میان یهودیان هم شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه راه اندازی تکفیری ها، مخدوش نشان دادن چهره اسلام است گفت: همه مسلمانان باید برای مقابله صحیح با تکفیری ها با یکدیگر متحد شده و بر روی اشتراکات تاکید کنند.
جوامع اسلامی مسئولیت خودشان در قبال پدیدار شدن گروه های تکفیری را فراموش نکنند
قاسم جوادی استاد حوزه و دانشگاه هم در نشست کمیسیون تبارشناسی به ارائه مقاله «مسئولیت ما در برابر وضع تکفیری» پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه همه ما مسئولیتی در قبال اسلام داریم اظهار کرد: باید ببینیم چه کردیم که وضعیت جهان اسلام به اینجا رسیده است، جامع نگری ما نسبت به اسلام دچار مشکل شده است و اگر مجموعه آیات و روایات مورد تحلیل و بررسی قرار می گرفت امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مجموعه ای از جوانان کشورهای اسلامی مشاهده کردند غیر مسلمانان به کشورهای اسلامی آمدند و حکومت را در دست گرفتند و پایتخت های کشورهای اسلامی را به پایگاه های فساد تبدیل کردند و طبیعی بود که برخی ها خواستند در برابر این وضع کاری انجام دهند و از سوی دیگر تربیت درستی نبود و برخی تفکرات و برداشت های نادرست از دین صورت گرفت.
جوادی با اشاره به اینکه اسلام دین رحمت و مهربانی است گفت: قرآن ما را به روابط احسن با اهل کتاب دعوت می کند و در جایی دیگر مطلق انسان ها را با حسن خلق و مهربانی به دین دعوت کنید ولی امروز شاهدیم تکفیری ها با پرچم اسلام فجیع ترین جنایات را علیه مسلمانان مرتکب شده و موجب خدشه دار شدن چهره رحمانی اسلام شده اند.