کد خبر: 2615923
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
حجت‌الاسلام لطفیان:

بدون ملاحظه معاد دیگر امور غیرفعال است و کارایی ندارد

کانون خبرنگاران نبأ: کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم با بیان اینکه بدون ملاحظه معاد دیگر امور غیرفعال است و کارایی ندارد، گفت: اگر معاد و زندگی آخرت را نداشته باشیم همه چیز بی‌معنی خواهد بود؛ معاد اصل حیات است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در کارگاه آموزشی «دقایقی با نماز» با اشاره به رسالت انسان و برکات نماز در زندگی فردی و اجتماعی، گفت: انسان موجودی مسئول است و خدا در عالم هستی موجودی با استعدادتر و داراتر از آدمی خلق نکرده است. اگر انسان فقط برای رفاه‌، خوردن و خوابیدن و لذت بردن بود به این همه استعداد نیاز نداشت. در عبودیت سه عنصر «قصد و نیت، مطابقت با کتاب و سنت، اولویت و اهمیت» نهفته است.

وی با تفسیر سوره حمد، اظهار کرد: بدون ملاحظه معاد دیگر امور غیرفعال است و کارایی ندارد. اگر معاد و زندگی آخرت را نداشته باشیم همه چیز بی‌معنی خواهد بود. معاد اصل حیات است.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم با بیان اینکه نماز با تفکر شروع می‌شود، عنوان کرد: نماز بزرگ‌ترین ثروت و دارایی انسان است. اقامه نماز یعنی حضور دائمی و فعال نماز و استمرار آثار و برکات آن در زندگی فردی و اجتماعی؛ پس اقامه دین و برپایی تمدن اسلامی بدون برپایی نماز میسر نیست.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم اظهار کرد: اضلاع پنج گانه نماز باید 1) آگاهانه و با حضور قلب باشد، 2) مخلصانه باشد، 3) به موقع انجام شود، 4) با جماعت اقامه شود و 5) بر انجام آن صبور و با حوصله باشیم. انسان تا در نماز خاشع نباشد و حضور قلب نداشته باشد و صبورانه در برابر تهدیداتی که موجب تخریب و تضعیف نماز می‌شود مقاومت نشان ندهد به حقیقت نماز دست نمی‌یابد.

حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: حضور قلب یعنی نمازگزار بداند مشغول چه کاری است و با توجه کامل آن را انجام دهد. حضور قلب مانند کسب یک مهارت نیاز به تلاش دارد مثل خطاطی که نیاز به تمرین در خارج از کلاس نیز دارد.

وی افزود: دو مشکل اساسی نماز ما این است که 1) نماز برای ما کار مهمی نیست و 2) نمازهای ما ناقص است. قرآن کریم نماز را فریادگری می‌داند که نمازگزار را به پرهیز از گناه دعوت می‌کند. گاهی بعضی نمازها فریادش آن‌قدر بلند نیست که ما را در مواجهه با گناه در جایمان میخکوب کند.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم گفت: از مفاهیمی که موجب تحقق اقامه نماز و مهیا شدن وجود آدمی برای اثرپذیری از این عمل مبارک یعنی اقامه نماز می‌شود صبر بر نماز است. نماز موضوع حملات شیطان است و شیطان مانع مهم جریان نماز است. در میان عبادات، عبادتی که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت در بلندترین جایگاه قرار گرفته؛ نماز است که هر کس در هر رتبه علمی، اجتماعی و سنی قرار دارد و از نعمت عقل برخوردار است بر او واجب می‌شود.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم با اشاره به عنایات پروردگار به نمازگزار، ادامه داد: نماز از آثار و ثواب فوق‌العاده و مزد و پاداش بی‌نهایت برخوردار است؛ نماز کفاره گناهان و بهترین اعمال بعد از معرفت است. نمازی که موضوعش بهترین و در بین اعمال نزد خدا احب‌الاعمال است؛ زمان آن هم باید اشرف اوقات یعنی اول وقت باشد.

حجت‌الاسلام لطفیان با اشاره به عوامل تکمیل نماز اظهار کرد: فراگیری، رعایت کردن آداب و احکام نماز شرط اساسی گام نهادن در فضای تکمیل است. انتخاب مکان مناسب، لباس مناسب، پرهیز از حرکت اضافی، پرهیز از نماز در حالت کسالت از آداب ظاهری نماز است. وضو و طهارت، اذان و اقامه، تکبیرة‌الاحرام(که اعلام انقطاع از غیر خداست)، قیام کامل، قرائت کامل، رکوع، سجود و قنوت کامل همراه با جماعت در تکمیل نماز مؤثر است. در قرائت نماز سقیم‌خوانی باطل است، صحیح‌خوانی خوب است. همچنین تعقیبات نماز، تسبیح حضرت زهرا(س)، لعن بر دشمنان دین، خواندن سوره توحید، به جا آوردن سجده شکر و اهتمام به نوافل در تکمیل نماز مؤثر است.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم گفت: نداشتن حضور قلب، عاق والدین و ناراحت نکردن ایشان، غیبت کردن، بی‌توجهی نسبت به محرومان، بدخواهی برای مسلمانان، حرام‌خواری، قطع رابطه با برادر دینی، اذیت کردن همسر، سبک شمردن نماز، شرب خمر، ندادن خمس و زکات، عدم اعتقاد به ولایت و عدم التزام به تقوی از موانع قبولی نماز است.

captcha