نقش خطوط زیارت بر درب رواق حرمین امامین عسکریین
کد خبر: 2616859
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

نقش خطوط زیارت بر درب رواق حرمین امامین عسکریین

گروه هنر: مراحل مختلف ساختن درب‌های حرمین امامین عسکریین(ع) به خوزستان واگذار شده است و در حال حاضر خطاطی قطعات حاشیه‌ای این درب‌ها توسط هنرمند خوزستانی در حال انجام است.

با واگذار شدن ساخت شش درب حرم امامین عسکریین(ع) به عنوان یکی از چهار پروژه بزرگ بازسازی عتبات عالیات به استان خوزستان، خطاطی روی مینای حاشیه درب‌های حرم امامین عسکریین(ع) در شهرستان اهواز آغاز شد.

کار ساخت ۶ درب حرم مطهر امامین عسکریین(ع) از اواخر سال گذشته در کارگاه مربوطه در حسینیه ثارالله اهواز آغاز شد و پس از پایان ساخت سازه چوبی و قلم‌زنی روی ورق‌های مس و نقره در حال حاضر در مرحله میناکاری و خطاطی قرار گرفته است.

متون انتخابی برای خطاطی حاشیه درب‌ها از زیارت جامعه کبیره منتسب به امام هادی(ع) است، اخذ شد. کار خطاطی این متون انتخابی توسط کاشفی استاد خط ثلث آغاز شده است.

محمدسعید کاشفی، مسئول خطاطی درب‌های حرمین عسکریین(ع) و مدرس خوشنویسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در این باره اظهار کرد: به همت مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان، ساخت 6 درب حرمین عسکریین، خطاطی، میناکاری و تذهیب این درب‌ها به عهده استان واگذار شد.

وی با بیان اینکه جزء کوچکی از کار آماده ساختن درب‌های حرمین را در قسمت خطاطی حاشیه درب‌ها بر عهده دارد، گفت: این 6 درب، درب‌های رواق حرمین عسکریین و نزدیک به ضریحین مقدس قرار خواهند گرفت.

کاشفی ادامه داد: درب‌ها، حاشیه‌هایی دارند که روی آنها جمعا 120 لوح نصب می‌شود. این لوح‌ها مسی هستند که توسط تعدادی از هنرمندان قلمکار آماده شده بودند، در مرحله بعد قطعات میناکاری شده و پس از آن روی آنها خوشنویسی انجام می‌شود. خوشنویسی به خط ثلث که خط بسیار زیبایی است و به ام‌الخطوط شناخته شده است، انجام می‌شود.

این هنرمند خوشنویس گفت: برای خطاطی درب‌ها از مضامین زیارات امامین عسکریین(ع) استفاده می‌شود. علاوه بر این 120 قطعه، 20 قطعه دیگر به شکل ترنج در وسط درب‌ها قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به دشواری‌های کار خطاطی روی صفحات مسی حاشیه درب‌ها گفت: به دلیل قوس‌دار بودن این صفحات مسی، خطاطی روی آنها به تجربه فراوانی نیاز دارد که با استعانت از خداوند و توسل به اهل‌بیت(ع) امیدواریم این کار به درستی انجام شود.

شیرینی حس حضور زیارت بقیه‌الله برای زیارت پدر

کاشفی به جایگاه والای حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: 4 بزرگوار در این حرمین مدفون شده‌اند؛ امام علی نقی(ع)، امام حسن عسکری(ع)؛ پدر بزرگوار حضرت بقیه‌الله(عج)، حکیمه خاتون و حضرت نرجس. این مکان شریف، محل تولد حضرت بقیه‌الله(عج) و منزل امام حسن عسکری(ع) است و از این لحاظ محل بسیار مهم و مقدس است و بدون شک حضرت بقیه‌الله(ع) برای زیارت پدرشان در این محل حضور می‌یابند.

مسئول خطاطی درب‌های حرمین عسکریین(ع) در پایان خاطرنشان کرد: خطاطی حاشیه درب‌های حرم امامین عسکریین(ع) از دهه دوم آذر آغاز شد و تاکنون خطاطی حاشیه دو درب به پایان رسیده است.

یادآور می‌شود، بازسازی چهار پروژه بزرگ ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین(ع)، ساخت ۲۰۰۰ مترمربع از صحن بزرگ حضرت زهرا(س) در حرم امام علی(ع)، ساخت شش درب حرم امامین عسکریین(ع)، بازسازی مصلی و نقاط آسیب‌دیده حرم حضرت زینب(س) به عتبات عالیات خوزستان محول شده است.

captcha