به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، بازیهای خارجی همچنان در بازار نشر میتازند تا جایی که بازیهای داخلی در مملکتشان غریب شدهاند، اما هنوز میدرخشند و برای نسل امروز و دهه هفتاد و هشتادیها هم جذاب هستند. مصداق بارز این جمله را در عصر یک روز پاییزی در فرهنگسرای فناوری اطلاعات شاهد بودم. گروهی از دانشآموزان مقطع ابتدایی و دبیرستان منطقه 11 تهران، دور هم جمع شدند تا یک بازی ایرانی به نام «دوران افتخار» را بازی کنند و به امتیاز مطلوب برسند و در پایان به بهترین امتیاز جوایزی اهدا میشود.
این مسابقه بازی از روز دوشنبه، پانزدهم آذرماه آغاز شده است و روزگذشته، سهشنبه، هفدهم پایان یافت.
رقابت برای یک بازی ارزشی آغاز شد
دانشآموزان با همان شور و هیجان به صورت نوبتی وارد اتاق میشوند و هر یک به صورت مستقل پشت سیستمها مینشیند و در نهایت با فرمان معلمشان، بازی را آغاز میکنند.
بازی آنقدر برایشان جذابیت دارد که انگار خودشان قهرمان داستان هستند و باید با عدهای عراقی بجنگند. آنها لحظات لذتبخشی را رقم میزنند.
شیطنتهایشان بیشتر توجهم را جلب میکند. آنقدر انرژی دارند که هیچ چیزی نمیتواند این انرژی را از آنها بستاند. گروه اول بازی را انجام میدهند و از اتاق خارج میشوند. هیجان در چهرهشان برق میزند و آنقدر خوشحال هستند که انگار کار عظیمی انجام دادهاند.
نیما شاهی، کلاس چهارم دبستان است. او آنقدر از بازی لذت برده است که احساس شعف میکند. نیما، این بازی را مناسب دانست اما چندان رضایتی از کیفیت آن ندارد؛ چرا که حرکت قهرمان داستان بسیار کُند صورت میگیرد و ظاهرا این حرکت کند، نیما را خسته کرده است.
نیما از نبود راهنمای کلید در بازی هم راضی نبود و دوست داشت که حداقل ابتدای بازی کلیدهای حرکتی برای گیمر مشخص میشد.
نیمای 10 ساله هم بازی خارجی میکند و هم بازی ایرانی اما بازیهای خارجی را بیشتر دوست دارد؛ چرا که از کیفیت آن بیشتر لذت میبرد.
بازی کیفیت ضعیفی داشت
دوستش حسین ابراهیمی 10 ساله، وسط حرف نیما میآید و با شوخی میگوید: شاید این بازی کیفیت ضعیفی داشت اما حداقل به نسبت بازیهای دیگر ایرانی بهتر بود.
حسین ادامه میدهد: من سعی میکنم از بازیهای ایرانی استفاده کنم تا حق کشورم ضایع نشود. امیدوارم روزی کیفیت بازیهای ما هم مثل بازیهای خارجی شود.
حسین 10 ساله با همان سن کودکیاش حرفهای جالبی میزد. او به شهدا و جانبازان افتخار میکند و از اینکه یک بازی ایرانی به موضوع دفاع مقدس پرداخته است، احساس رضایتمندی میکند.
حسین، خشونت این بازی را به نسبت دیگر بازیها کمتر دانست و آن را از ویژگیهای بازی عنوان کرد و گفت: همین که خشونت در این بازی کمتر است، راضیام. متأسفانه بازیهای دیگر از خشونت بسیاری برخوردار هستند.
ایرانی و خارجی فرقی نمیکند، فقط فوتبال باشد
پرهام حسنی به قول خودش عاشق بازی فوتبال است و برایش چندان مهم نیست که بازی ایرانی یا خارجی است، همین که فوتبال خوبی داشته باشد، او میپسندد.
پرهام هم تا اندازهای با حسین موافق بود مبنی بر اینکه بازی از خشونت کمتری برخوردار بود. او از اینکه قهرمان داستان لحظات بسیاری مکث میکرد، چندان راضی نبود.
پرهام ادامه داد: این بازی از نشانهگیری خوبی برخوردار نبود و ای کاش این حرکت را به خوبی میتوانستیم در بازی پیاده کنیم.
دوران افتخار؛ به دور از خشونت
دوران افتخار، روایت عبدالرضا، بسیجی ایرانی است که در خارج از خاک کشورمان توسط سرویس جاسوسی اسرائیل دستگیر و پرونده او جهت تحقیقات بیشتر به سازمان NSA آمریکا ارسال شده است. در این حین نیروهای ایرانی درصدد آزادسازی او برمیآیند و موفق میشوند با استفاده از نیروهای خود و نفوذ در آن سازمان موجبات آزادسازی او را فراهم آورند. در حین انجام عملیات آزادسازی، هکر ایرانی اسناد مهمی را از عبدالرضا بدست میآورد که...
رقابت میان 63 نفر برای بازی در دوران افتخار
محمد امینی، معاون آفرینش اجرای فرهنگسرای فناوری اطلاعات با اشاره به این برنامه اظهار کرد: از آنجا که بازیهای رایانهای میتوانند تأثیرگذاری عمیقی بر گیمرها داشته باشند و حتی این تأثیرگذاری از فیلمها هم بیشتر است، ما اقدام به برگزاری این برنامه کردهایم.
وی افزود: همه بازیهای رایانهای را با همکاری شرکت سراج بررسی کردیم و در نهایت به بازی دوران افتخار رسیدیم. این بازی به نسبت دیگر بازیها خوب بود و از گرافیک مناسبی برخوردار است.
امینی اظهار کرد: این بازی رایانهای با موضوع دفاع مقدس و پاسداشت ایثار و شهارت است. در واقع حاوی موضوعاتی بوده که با فرهنگمان عجین است.
بازی پروانه برای فصل زمستان
وی بیان کرد: برای فصل زمستان مسابقه بازی پروانه را در نظر گرفتهایم که به نوعی ترویج سبک زندگی اسلامی، ایرانی و با کیفیت مناسبی است.
معاون آفرینش اجرای فرهنگسرای فناوری اطلاعات تصریح کرد: هر گیمر به صورت مستقل پشت سیستم مینشیند و مراحل را پشت سر میگذارد و در نهایت امتیازی کسب میکند. تاکنون 63 دانشآموز برای این مسابقه ثبت نام و شرکت کردهاند. دانشآموزان در دو مقطع دبستان و دبیرستان هستند.
وی یادآور شد: بازی به مدت 10 دقیقه طول میکشد و میزان تمرکز و پیش روی قوی آنها مدنظر است.
سرگرم گفتوگو با امینی بودم که شیطنتهای کودکانه آغاز میشود و فضا را با صدای خندههایشان پرمیکند.
آقا ما بردیم، آقا ما برنده میشویم؟ آقا همه رو کشتم؟ آقا من اگر در زمان جنگ بودم عراقیهای بسیاری را میکشتم(صدای خنده) و صدها جمله دیگر که از زبان گیمرهای باهوش و بشاش شنیده میشوند.
لبخندی نشان از رضایت بر لبان گیمرهای کوچک
لبخند بر لبان تک تک آنها نشسته است و این لبخند نشان از رضایت دارد، رضایتی که نسل امروز هر چند جنگ را ندیدهاند و از نزدیک دوران دفاع مقدس را لمس نکردهاند اما اگر محصول فرهنگی مناسب و با کیفیت حتی اگر بازی داخلی با موضوع دفاع مقدس تولید کنیم، قطعا سیل بسیاری از مخاطبان به سمت تولید داخلی جذب خواهند شد و امروز مصداق این جمله را در میان هیاهوی کودکانه شاهد بودیم.
عصر پاییزی، با همان لحظههای زیبایش در کنار دانشآموزان پرهیاهو در ذهنم قابی ماندگار میشود، قابی که ثانیه به ثانیهاش پراز نکتههایی برای من، تو و بسیاری از مسئولانی است که گمان میکنند بازیهای رایانهای تنها یک سرگرمی است در حالی که همین ابزار میتواند ترویجدهنده بسیاری از ارزشهای فرهنگیمان به نسل امروزمان باشد.
گزارش تصویری را اینجا ببینید!