کد خبر: 2618085
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
نباتی:

تدریس قرآن فقط توسط معلم پایه/ چندمعلمی در مقطع ابتدایی ضرری جبران‌ناپذیر است

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش با اشاره به نحوه اجرای درس قرآن در مدارس ابتدایی گفت: تدریس قرآن باید توسط معلم پایه انجام شود و استفاده از چند معلم برای تدریس، خدمت به آموزش و پرورش نیست.

رضا نباتی، کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه امسال در مدارس کشور در پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی، چند معلمی را شاهد هستیم، گفت: متأسفانه اخیرا مشاهده می‌کنیم به جای اینکه یک معلم، تمام درس‌های پایه‌های تحصیلی ابتدایی را تدریس کند، چند معلم این کار را انجام می‌دهند که این کار پیامدهای زیان‌بار و غیر قابل جبرانی را در عرصه تعلیم و تربیت کشور به ویژه حوزه تربیت اسلامی به همراه خواهد داشت.
وی افزود: مسئولان آموزش و پرورش بدون توجه به آسیب‌هایی که چند معلمی در مقطع ابتدایی خواهد داشت و برای اینکه کمبود معلم را جبران کنند دست به این اقدام می‌زنند و تدریس دروس پایه‌های ابتدایی را به چند معلم واگذار می‌کنند که این کار اگر ادامه پیدا کند بحث تعلیم و تربیت اسلامی را به شدت از بین می‌برد.

معلمان مقطع ابتدایی کار فرهنگی و تربیتی انجام می‌دهند
نباتی ادامه داد: معلمی که در مقطع ابتدایی تدریس می‌کند در واقع کار فرهنگی و تربیتی انجام می‌دهد و دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی همه چیز را از معلم یاد می‌گیرند اما زمانی که همین دانش‌آموزان در مقطع راهنمایی و متوسطه با چند معلم روبرو می‌شوند و هر یک از دبیران نیز به دنبال تدریس کتاب‌های خود هستند دیگر فرصتی برای کار تربیتی پیدا نمی‌کنند تا جایی که گاهی اوقات ممکن است به قدری حجم کتاب‌ها و مطالب در کلاس‌ها زیاد شود که برخی از معلمان تا پایان سال برخی از دانش‌آموزان را نشناسند.
وی در ادامه گفت: فاجعه چندمعلمی در مقطع ابتدایی اگر دنبال شود معلمان فرصتی برای کار تربیتی و دینی دانش‌آموزان، حجاب، نماز و... پیدا نمی‌کنند و همین مسئله موجب می‌شود بسیاری از زیربناهای مسائل اعتقادی و حجاب از بین برود و دانش‌آموزان نتوانند ارتباط خوبی با قرآن، حجاب، نماز و... برقرار کنند. در واقع با گسترش چندمعلمی در مقطع ابتدایی پایه‌های اعتقادی و دینی دانش‌آموزان سست می‌شود.
کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه چندمعلمی در مقطع راهنمایی نیز مشکلات زیادی داشته است، افزود: برای رفع مشکل چند معلمی در مقطع راهنمایی و متوسطه می‌توانستیم حداقل از یک معلم برای تدریس چند درس استفاده کنیم تا تعداد معلمان به حداقل برسد اما مسئولان امر نه تنها به این امر طی سال‌های گذشته توجه نداشته‌اند بلکه این روند را در مقطع ابتدایی نیز اجرایی کردند که این روند بسیار خطرناک است.

دلیل اینکه پایه ششم را در مقطع ابتدایی ایجاد کردند چه بود؟
وی ادامه داد: اگر قرار بود که برای تدریس دروس پایه ششم ابتدایی از چند معلم استفاده شود پس دلیل اینکه پایه ششم را در مقطع ابتدایی ایجاد کردند چه بود؟ پایه ششم ابتدایی که اضافه شد قرار بود از شیوه و سبک مقطع ابتدایی تبعیت کند نه اینکه روش‌های مقطع راهنمایی را به مقطع ابتدایی منتقل کند زیرا این کار نقض غرض بوده و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت.
نباتی یادآور شد: همچنین امسال در مقطع ابتدایی شاهد اتفاقات بدی هستیم که تدریس قرآن در برخی از مدارس توسط مدیران و معاونان مدارس انجام می‌شود و این در حالی است که تدریس قرآن و دینی باید توسط معلم پایه انجام شود و در واقع تدریس قرآن و دینی توسط معلمانی به غیر از معلم پایه یک تفکر سکولار یا شبه‌سکولار است زیرا در این شیوه از معلم مقطع ابتدایی که به تدریس ریاضی، علوم، فارسی و... می‌پردازد درس قرآن را می‌گیریم و آموزش قرآن به شخص دیگری که شاید تخصصی هم در آن زمینه نداشته باشد واگذار می‌کنیم؛ در این صورت کم‌کم قرآن و معنویت قرآن را از معلم پایه ابتدایی جدا می‌کنیم.

5000 معلم قرآن نباید در مقطع ابتدایی به کار گرفته شوند
وی ادامه می‌دهد: تدریس قرآن توسط معلم خاص در دوره ابتدایی در واقع آموزش قرآن، بدون توجه به تربیت قرآنی است که متأسفانه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در خط مقدم ترویج این تفکر است و این معاونت که پنج هزار نیروی قرآنی را در آموزش و پرورش به کار گرفته است و تکلیف این معلمان نیز هم‌اکنون مشخص نیست اصرار دارد این معلمان بروند در مقطع ابتدایی قرآن درس بدهند که این عمل در واقع پاک کردن صورت مسئله است زیرا در قانون نیز آمده است که تمامی دروس در مقطع ابتدایی باید توسط معلم پایه انجام شود.
کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش عنوان کرد: به هر حال معلمان پایه، روش تدریس قرآن را نیز فراگرفته‌اند و اگر هم در برخی مواقع ضعفی دارند نباید آنها را کنار بگذاریم بلکه باید به ساماندهی این معلمان پرداخته و نقاط ضعف آنها را تقویت کنیم تا به هدف خود برسیم.
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: ترویج چندمعلمی در مقطع ابتدایی خدمت به آموزش و پرورش نیست بلکه به نوعی فرار از نابسامانی است که در راستای کمبود معلم ایجاد شده است و این کار به نفع معلمان نیست. کارهایی از این دست به نفع دانش‌آموزان نیست بلکه فقط کمبود معلم را جبران می‌کند.

مهرابی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ - ۱۰:۴۹
0
0
تیر خلاص به ارزش های اسلامی مانند حجاب و نماز ...
علاج کار قبل از وقوع باید کرد.
captcha