به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانغربی، امین رستمزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی 27 آذر در نشست آسیبشناسی وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تعامل و هم افزایی برای تولید اندیشه و تفکر علمی و جوهری از رسالتهای هر دو نهاد است و نباید حوزه و دانشگاه در این مهم منتظر همدیگر باشند بلکه هر کدام در راستای تحقق این مهم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است برای همدیگر گفتمان سازی علمی در قالب ایدههای خلاقانه راهبردی و قابل ردیابی نسبت به هم طراحی نمایند.
وی با عنوان اینکه داشتن بصیرت واقعی و درک سنخیت فراگیری علم با دین بسیار مهم و میتواند به نوعی مصداقی عقلی و منطقی از تفکری آزاداندیشی باشد، افزود: تحقق فرهنگ چنین تفکری زمینهساز و وجه تمایز توسعه علمی کشور در دنیا میتواند باشد و قطعا این تعامل دو سویه و در یک اندازه به قدر اغنا هم باید صورت پذیرد.
این دانشجوی دکتری حقوقخصوصی گفت: حقوق به عنوان علمی که زندگی اجتماعی مردم بر اساس آن نظامند مدیریت میشود و ارتباطی تنگاتنگ با اقتضاعات زندگی مردم دارد پیوندی ناگسستنی با فقه ما دارد به عنوان مثال حقوق مدنی ما به عنوان یکی از قوانین غنی که قدمت بسیاری دارد و بخشی از آن از حقوق فرانسه برگرفته شده وقتی با استدلالات فقهی که بسیاری از مادههایش از آن نشئت گرفته تحلیل و اسنتتاج میشود تفاوتهایی نمود پیدا میکند که ما در مواجه با چارچوبها و ریشههای نظری مادههای قوانین پی به عظمت تفکر اسلامی و علمی هر چه بیشتر واقف میشویم.
وی ادامه داد: برای مثال در قانون مدنی در بحث قراردادها به عنوان یک نهاد حقوقی پرکاربرد جامعه و مردم در بحث اراده طرفین قرارداد در بسیاری از حقوق کشورها از جمله فرانسه موارد خدشه بر اراده فقط در حوزه رضای طرفین بحث میشود اما در قانون ایران که از پرتو فقه امامیه سیراب شده دانشمندان و علمای حقوق قایل به هر دو موضوع رضا و قصد طرفین به صورت جداگانه هستند که قطعا در تحقق عدالت حقیقی به نسبت عدالت قضایی نقش موثرتری ایفا میکند و این یک نمونه بسیار کوچک از دریای بیکرانی است که قطعا تعامل این دو نهاد برای همدیگر میتواند در زندگی مردم جامعه موثر باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجانغربی، اضافه کرد: ترکیب دین، دانش و تعهد به تخصص و علم، پویایی و پایایی پیشرفت جامعه و ارتقا شخصیت فرهنگی و تمدن کشور منجر میشود.
رستمزاده با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه کلید واژه دمیدن روح معنویت و داشتههای علمی اسلامی منطبق با ارزشها جامعه به کالبد علم و دانش مادی است، اظهار کرد: در مقطع کنونی خلأ این ارتباط و فضای معنوی علمی در دانشگاهها و جامعه بیشتر احساس میشود.
رستمزاده گفت: تبیین ماهوی چارچوب نظری دیدگاههای شهید مفتح و تشریح اهمیت و کارکرد اصلی وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال اصلی توسعه جامعه اسلامی بسیار پراهمیت میباشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی برگزاری همایش و گردهمایی استفاده از تجربیات توسط دانشگاهیان و حوزویان و بررسی راهکارها و موانع در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را اولین گام با رویکرد علمی جهت عملیاتی کردن آن ذکر کرد.
وی با اشاره به اینکه ضرورت ارتباط و تعامل بین حوزه و دانشگاه برای دانشجو و طلبه به صورت جامع و کامل هنوز جا نیفتاده و نهادینه نشده است، گفت: این تعامل نباید منحصر به سطح اساتید حوزه و دانشگاه باشد بلکه باید از زمان آغاز دوران دانشجویی و طلبگی این مهم شکل گیرد.
این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گفت: طراحی و تشکیل حلقههای تخصصی معرفتی علمی دانشجویان و طلبهها در مرحله عمل در راستای تحقق این هدف متعالی برنامه ریزی شود.
رستمزاده با اشاره به اینکه حضرت امامخمینی (ره) در اواسط دهه 60 اختلاف حوزه و دانشگاه را به غفلت و خوابگرانی تشبیه نمودند که بر اثر نغمههای خواب آور عمال استعمار بر ملتهای مسلمان تحمیل گردید و در مقابل پیوستگی این دو قشر را اولین گام در راه آزادی ملتهای مظلوم و زیر دست و زیربنای رهایی از دست چپاولگران اندیشه ناب میدانستند،خاطرنشان ساخت: ایشان ضمن آنکه روحانی و دانشگاهی را مکمل یکدیگر توصیف نمودند بر هویت مستقل هر یک تاکید داشته و آن را زیر بنای استقلال جامعه میدانستند و فرمودند « استقلال کشور ما منوط به استقلال همین دانشگاهها و فیضیهها است بنابراین وحدت حوزه ودانشگاه به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامی است که تامین نیازهای دینی و دنیوی و نیل به توسعه و پیشرفت به آن وابسته است و همین کلام مبارک و ارزشمند سالها خوراک پژوهشی و موضوع برای تدوین یک برنامه راهبردی و جامع را در خود نهفته دارد و نباید در همان ابتدا به فکر کارهای علمی پیچیده برای زمینه سازی ملموس تحقق این مهم داشت چراکه بسترها را باید با زمینه سازی اولیه مدیریت و پیش برد.
این مدرس دانشگاه آسیبشناسی ارتباط و وحدت بین این دو نهاد را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: ارتباط و تعامل بین حوزه و دانشگاه از مقتضیات بیبدیل توسعه جامعه اسلامی است و نیازسنجی، بحث و بررسی درخصوص اهداف آن باید در اولویت قرار گیرد.
رستمزاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان فرمودهاند وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو، ملت شاهد، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرات پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند، حرکت نمایند و این ترسیم مبارک نشان از اهمیت ویژه و لزوم فکر جهادی و تخصصی در راستای تحقق این مهم دارد.
معاون جهاددانشگاهی آذربایجانغربی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به هیچعنوان به معنای صلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از دو نهاد و یا سلطه یکی بر دیگری نیست بلکه مفهوم اصلی این وحدت در جامعیت دین اسلام است که در تامین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تاکید داشته است که بدون آن آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی محقق نمیشود.
این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی اضافه کرد: نتایج و خروجی هر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه انسانساز بودنشان و برای تعالی انسان در حوزههای اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی است لذا این هدف مشترک ماهیت برهانی بسیار مهمی برای تعامل هرچه بیشترشان هستند.
وی آسیب شناسی عوامل وحدت حوزه و دانشگاه بررسی گامهایی که تا به حال در این راستا برداشته شده است و ارزیابی خروجی آنها نقش دانشگاهها و متقابلا حوزهها در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه شناسایی و بررسی مولفههای تاثیر گذار در ارتقاء وحدت حوزه و دانشگاه بررسی راهکارهای آشنایی دانشجویان با حوزهها و طلاب با دانشگاهها بررسی ابعاد شخصیتی موثر و فعالان حوزه علمیه برای دانشجویان و دانشگاهیان برای حوزه و نیز شخصیتهایی که در هر دو حوزه حضور فعال داشتهاند بررسی ظرفیتهای بکر و جدید حوزهها و دانشگاهها برای همکاریهای مشترک جدید و معرفی آنها به هم استفاده از ظرفیتهای علمی و فرهنگی و تخصصی حوزه و دانشگاه برای ارتقاء برنامههای فرهنگی متعالی قرآنی و دینی را از جمله راهکارهای موثر در وحدت حوزه و دانشگاه ذکر کرد.
رستم زاده با اشاره به راهکارهای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: تعمیق آموزههای اسلامی و ارزشی در مباحث تخصصی و تحقیقی و بالعکس و ارتقا معرفت نسبت به اهداف و نتایج آنها به صورت شفاف و مصداقی که تعالی اندیشه را در پی دارد از جمله برکات و رویشهای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه است.
معاونفرهنگی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجانغربی در خاتمه سخنانش برکت اصلی وحدت حوزه و دانشگاه را محتواییتر کردن نگرش علمی به مباحث از حیث جامعیت و ماهویت درمباحث مختلف ذکر کرد و افزود: فعلا بعضی از علوم مختلف تربیتی و مدیریتی ما نشات گرفته از علوم کشورهای غربی است که به هیچعنوان سازگاری و سنخیتی با فرهنگ و ارزشهای جامعه ما ندارد و به دلیل تاثیرگذاری به سزای این علوم در نتیجه کارآمدی خاصی بدون بومی سازی ارزشی ومعنوی برای جامعه ما ندارد.