انسیه شاهحسینی، کارگردان سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره شخصیتپردازی در سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: شخصیتپردازی در سینمای دفاع مقدس واقعنگری خود را از دست داده است، چون این اجازه از طرف بخشهای مختلف به فیلمساز داده نمیشود که در این مورد کار دقیق انجام دهند. برای این گفته مثالی روشن میزنم. در فیلم «زیباتر از زندگی» من تصویرگر زندگی شهید علمالهدی بودم؛ برای انجام آن نیز تحقیقات مفصلی با تمام کسانی که با وی در ارتباط بودند، داشتم، اما وقتی فیلم «زیباتر از زندگی» به نمایش در آمد با عکسالعملهای عجیبی رو به رو شدم.
وی افزود: پس از نمایش فیلم برخی که سن و سالشان به جنگ نیز قد نمیداد از من انتقاد میکردند که این چه تصویرسازی بوده که من از شهید علم الهدی کردهام، چرا در فیلم شخصیت سلحشور و قهرمان گونهای از وی تصویر نکردم؟ چرا در «زیباتر از زندگی» شخصیت مورد نظر کارهای رزمی و جنگی نمیکند؟ نکته جالب اینجاست که وقنی میخواستم به آنها توضیح دهم آنها بیان میکردند که در کتابهایی چون «حماسه هویزه» تصویری از شهید علمالهدی ترسیم شده با آنچه که در این فیلم آمده، کاملا متفاوت است!
این کارگردان ادامه داد: متاسفانه ادعای آنها درست است و در کتابهایی اینچنین تصویری غیرواقعی از برخی شهدا ترسیم شده است و باعث شده که ذهن جوانان ما آماده پذیرش تصویرسازی درست از شخصیتهای جنگ نباشد. این مسئله سبب میشود تا فیلمسازانی چون من که جنگ را از نزدیک دیده و لمس کرده، ضرر کنند، چون نمیتوانند آنچه واقعیت دارد را در فیلمشان ترسیم کنند. این مسائل که همچون سدی در مقابل تولیدات سینمای دفاع مقدس قرار گرفته و باعث شده تا برخی فیلمسازان برای دور ماندن از آن نقدها تصاویری کلیشهای از آدمهای جنگ ترسیم کنند که تا به امروز بارها آنها را در فیلمهای دفاع مقدسی دیدهایم.
وی به توضیح فوق اضافه کرد: من قبول دارم که شهدای ما آسمانی شدند، اما در ابتدا روی زمین زندگی میکردند و همانند یک یک ما در کوچه و بازار با مردم ارتباط داشتند، پس چرا ما نباید این تصاویر را نشان دهیم؟ تا کی میخواهیم تصاویری خیالی از رزمندگان و شهدای ترسیم کنیم؟ آیا وضعیتی که هم اکنون سینمای دفاع مقدس به آن گرفتار شده حاصل همین برخوردهای سطحی و کلیشهای با شخصیتهای جنگ نیست؟
وی در پایان بیان کرد: سینمای جنگ نیازمند واقعیت است نه تخیل، برای همین تا شخصیتپردازی در این حوزه مبتنی بر حقایق نباشد، صرف هزینههای کلان هیچ فایدهای نخواهد داشت. در این میان مطبوعات، مسئولان و کارشناسان سینما قادرند با حمایتهایی خود امکانی را فراهم آورند که فیلمسازان و فیلمنامهنویسان با فراغ بال در این گونه، شخصیت پردازی کنند.