به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، صبح امروز 10 دیماه سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی میزبان آیتالله عابدی شاهرودی، آیتالله فیاضی از اساتید حوزه و دکتر کریم مجتهدی استاد دانشگاه بود تا در یازدهمین نشست پیش همایش حکیم طهران شرکت جسته و به ارائه سخنرانی بپردازند.
در ابتدای این نشست که با عدم حضور برخی از مدعوین و تأخیری یک ساعته برگزار شد، دکتر حسینعلی قبادی معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پس از خوش آمدگویی به میهمانان با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) تقارن این نشست را با چنین روزی موجب بهتر شناخته شدن معارف ائمه دانست و در ادامه با تاکید بر اینکه بازشناسی گذشته در جریان توسعه و حرکت به سوی آینده باعث خواهد شد که بر مبنای درست و دقیقی آینده را بنیان نهاد، گفت: ملتی میتواند به توسعه برسد که میراثهای خود را شناخته و از آن طریق خود را به دیگران بشناساند، از سوی دیگر در کشوری مانند ایران با این همه ذخایر دینی، علمی و فرهنگی اگر بتوان از این میراث و ذخایر نهایت استفاده را کرد و آنها را بازشناسی کرد، آنگاه میتوان با تغیر وضع موجود به تعالی و وضع مطلوب رسید.
وی خاطرنشان کرد: برای این منظور همه ما باید بدانیم در کجا قرار گرفته و به کجا میرویم؛ یکی از ملزومات این آگاهیها شناسایی و شناساندن حکما و دانشمندان دینی و علمی و به طور کلی سرمایههای فرهنگی یک ملت است. در این راه از طریق برگزاری همایشها و شناساندن کسانی مانند حکیم آقا علی زونوزی به باز آفرینی و توسعه میراثهای فرهنگی و معنوی منجر شود تا بتوان از این طریق کشور را به سمت تعالی پیش برد.
هدایت تکوینی خاصِ بندگانی است که از قدرت عقل برای درک حقیقت استفاده می کنند
در ادامه این نشست آیتالله غلام رضا فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت نیز با ذکر تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) از برگزارکنندگان این همایش تقدیر کرده و پس از قرائت سوره مبارک التین به بررسی فرایند به کمال رسیدن انسان از طریق رجوع به فطرت الهی و استفاده درست از عقل پرداخت.
وی در این رابطه چنین گفت: انسان اگر به دنبال حقیقت باشد ابتدا از عقل برای جستجوی حقیقت دعوت میکند پس از کشف حقیقت وتبعیت از آن به پایبندی و پیروی مطلق از پروردگار می رسد آنگاه خداوند اورا تحت ولایت و هدایت خود قرار می دهد که این نوع هدایت هدایتی است تکوینی که با هدایت تشریعی متفاوت است . این نوع ولایت و هدایت خداوند خاصه بندگانی است که از قدرت عقل خود برای درک حقیقت و قدرت پروردگار بهره برده و از آن به بهترین شیوه استفاده می کند. حکیم طهران آقا علی زونوزی که از آن به حکیم مؤسس نیز تعبیر می کنند از جمله ی چنین اشخاصی است او از طریق عقل و فطرت الهی خود به جستجوی حقیقت پرداخت و پس از کشف به آن توسعه ی دانش خود از حقیقت و تعلیم شاگردانی پرداخت که هرکدام از آنان اساتیدی به نام در حوزه معرفت دینی و علمی شدند. و از این طریق پایبندی و خضوع خود در مقابل قدرت یکتا را ثابت کرد.
ریاست مجمع عالی حکمت در ادامه به چند ساحتی بودن فطرت انسان اشاره کرده و چنین ادامه داد: : فطرت انسان که به وسیله آن او از موجودات زنده دیگر متمایز می شود سه ساحت دارد که نخستین آن علم ودانش و بینش است انسان به کمک قدرت الهی توانانیی رسیدن و درک معارفی را دارد که موجودات دیگر ندارند ، ساحت دوم گرایشات او هستند که در نتیجه بینش او به دست می آید آخرین ساحت او نیز کارهایی هستند که انسان در نتیجه ی دو ساحت پیشین انجام می دهد .
آیت الله فیاضی در پایان سخنان خود عقل را به فطرت الهی در وجود انسان تعبیر کرد و گفت: اگر این فطرت الهی در وجود انسان فعال باشد اسم عقل را بر آن می گذارند که عامل اصلی تمایز و برتری او از دیگر موجودات زنده است.
گزارشهای گوبینو ازحکیم طهران
در ادامه ی این نشست دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار ایران به ارائه گزارش هایی تاریخی از زبان گوبینو شرق شناس فرانسوی درباره حکیم تهران پرداخت و در ادامه به چگونگی تکوین کتاب بدایع الحکمه از سوی بدیع ملک که پس از مرگ حکیم آقا علی زونوزی به چاپ رسیده بود اشاره کرد .
این استاد دانشگاه درباره گزارش های گوبینو از حکیم طهران چنین گفت: گوبینو شخصی عجیب است گرچه او اولین شخصی نیست که به ارائه ی گزارشهایی در مورد حکما و ادبای ایران می پردازد او ایرانیان را تنها مردم اصیلی می داند که دارای قدرت روحی و علاقه مند به سنتهای ادبی، هنری و عرفانی خویشاند اما باید گفت او تنها کسیت که با وسواس و دقت خاصی این اشخاص را در ایران معرفی میکند. او در فصل آخر کتاب با شرحی بیوگرافی وار از حکیم مؤسس نام می برد که در حال نوشتن کتابی است که به شرح آرای حکمای ایرانی از دوران ملا صدار و تا عصر خود است در حالیکه ما هیچوقت چنین کتابی را ندیده ایم تنها در فصل آخر کتاب گوبینو به نام سه سال در ایران به شرحی از آن بر می خوریم.
کسی که هویت خود را نشناسد آینده خود را نابود کرده است
چهره ماندگار فلسفه همچنین به مکاتبات بدیع الملک دولتشاهی نوه فتحعلیشاه قاجار با حکیم تهران اشاره کرد و از این مکاتبات به عنوان نمونه ی بسیار اصیل و سلیس از متون فلسفی فارسی نام برد که حسن نیت نویسندگان آن هویدا بوده عدم تظاهر در آن هویدا بوده میتوان گفت پژوهشی واقعی است این مکاتبات که در قالب هفت پرسش فلسفی بدیع الملک از حکیم آقا علی زونوزی است که پس از مرگ حکیم طهران چاپ شد.
وی در پایان با بیان اینکه ما از طریق گزارشهای دیگران و اسناد تاریخی که وجود دارد میتوان به شناختی از هویت ایرانی رسید گفت: کسی که هویت خود را نشناسد و آن رابر باد دهد آینده خود را نابود کرده است، آمادهسازی آینده به کمک گذشته است این البته به معنی انجماد در گذشته نیست، بلکه منظور از آن اطلاع از وقایع، نقاط قوت و ضعفها برای درس گرفتن و عدم تکرار گذشته است.