محمدرضا اصلانی، کارگردان سینما و مستندساز که قرار است در جشنواره فیلم خورشید از وی تجلیل شود در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: وابستگی سینمای ما به نهادهای دولتی به عنوان حمایت نیست، نهادها میتوانند امکان رشد را به وجود بیاورند نه اینکه وابستگی ایجاد کنند این وابستگی قدرت خلاقانه سینماگران را دچار مشکل کرده و سفارشی شدن را رشد داده است.
اصلانی افزود: سفارش گرفتن مشروع است، اما سفارشی کار کردن مسئله ایجاد میکند. مقام سینماگر باید مشاوره به نهادها و سفارشدهندگان باشد.
وی تاکید کرد: این جشنواره برای اولین بار امری بنیادین را برای سینمای مستقل ایجاد میکند و پا به اصل بنیادین سینما گذاشته است. رشد جشنوارههای مستقل در کشور نشان دهنده توسعهای پایدار است و به این اشاره میکند که این استقلال میتواند نسل جوان را به کار کردن و روی پای خود ایستادن امیدوار کند.
اصلانی تعریف خود را از سینمای مستقل چنین توضیح داد: اولین تعریف سینمای مستقل این است که سعی کنید بودجه تولید در کمترین حد و خلاقیت در بیشترین حد خود باشد و اینکه اسم سینمای پرزرق و برق که بودجههای میلیاردی دارد را فاخر گذاشتهاند اشتباه است چون سینمای فاخر به معنای خلاقیت و اخلاق و اندیشه است.
وی تاکید کرد: وابستگی به نهادهای دولتی تا آنجا که به معنای هدایتگری دولت در حوزه سینما نباشد، میتواند شرایط برای رشد سینمای ایران را فراهم کند. اگر این وابستگی به وجود آید شرایطی پیش میآید تا تولیدات خلاقانه در سینما دچار مشکل شوند. سفارش گرفتن تولید یک فیلم برای یک فیلمساز مشروع است، یک فیلمساز میتواند از خود هم سفارش بگیرد، اما سفارشی کار کردن در سینما درست نیست.
اصلانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یک فیلمساز در مقام بالاتری قرار دارد تا اینکه در خدمت کسی باشد. در واقع سینماگر باید همراه و مشاور نهادها باشد تا اینکه در خدمت این نهادها قرار گیرد.
این فیلمساز درباره جشنواره فیلم خورشید گفت: جشنواره فیلم «خورشید» مسأله بنیادینی را مطرح کرد و آن اهمیت سینمای مستقل است و اینکه چگونه یک سینماگر میتواند جامعه خود را حمایت کند و دولت را متوجه مسائل خود و جامعه کند. سینماگران حامل جامعه هستند و تمام نظامهای جامعه را در خود دارند. در واقع هر فیلمسازی که فیلم میسازد فیلمش برآیند کل جامعه است. این جشنواره انگشت بر اصل بنیادین سینما گذاشته و سینما را میتواند به سمت درستی هدایت کند.
استفاده از خلاقیت به جای سرمایه مالی
وی ادامه داد: برای مستقل بودن باید سعی کنید بودجه کمتری را صرف ساخت یک فیلم کنید و به جای سرمایه مالی از خلاقیت استفاده کنید. متاسفانه این روزها باب شده است که هر فیلم پرزرق و برقی با بودجه بسیار بالا نام فیلم فاخر را به خود می گیرد و این درحالی است که گاهی پر زرق و برق بودن می تواند نشانه ابتذال باشد. در واقع می توان گفت سینمای فاخر تنها به این دلیل فاخر است چرا که اندیشه و ساختار فاخری دارد.
محمدرضا اصلانی در پایان تصریح کرد: کارگردان فیلمهای مستقل شاید موضوعات کم اهمیت در جامعه را به تصویر کشد، اما نوع به تصویر کشیدن همین موضوعات باعث با اهمیت شدن این مسائل در جامعه می شود.