سیدمهدی حسینی، هنرمند پیشکسوت نقاش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: نقاشی دیواری در مقایسه با نقاشی که روی بوم کشیده میشود حائز ویژگیهایی است که اهمیت آن را دوچندان میکند که یکی از آنها ابعادی است که نقاش نقاشی را روی آن اجرا میکند، ابعاد عظیمی که قطعاً چشم هر مخاطب رهگذر و عابری را حتی ناخواسته مورد تهاجم خود قرار داده و او را وادار میکند لحظاتی هر چند کوتاه با آن مواجه شود.
نقاشی دیواری در حداقل زمان ممکن پیام خود را به مخاطب منتقل میکند
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای دیگر نقاشی دیواری استفاده از فرمهای خاص در اجرای آنهاست که معمولاً چون برای منظور خاص و رساندن پیامی مورد نظر اجرا میشود لذا شیوه اجرای آنها تلفیقی و یا نمادین است که معمولاً با اشکال واقعگرایی که در موارد مشابه استفاده میشود تفاوت میکند و این امر موجب شده تا پیام در کمترین زمان ممکن به بیننده منتقل شود و بر ذهنیت او تأثیرگذارتر باشد.
حسینی تصریح کرد: در بررسی تاریخچه دیوارنگاری به ویژه پس از انقلاب اسلامی به این نکته برمیخوریم که بیشترین آثار اجرا شده به این شیوه در راستای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی، بسیج، ایثار و شهادت بوده است که البته این آثار مقارن با سالهای دفاع مقدس و در تب و تاب دهههای آغازین انقلاب اسلامی توسط هنرمندان نقاشی که احساس نیاز میکردند اجرا شد.
این هنرمند نقاش در ادامه گفت: حال که سالهاست از آن وقایع فاصله گرفتیم به نظر میرسد که محتوا و فرم آثار دیوارنگاری که مسئولان شهری تصمیم به اجرای آن دارند باید در راستای تحقق جنبههای امیدبخش و سازنده جامعه پیش رود و بیشتر به موضوعات و معضلات جوامع شهری پرداخته و نوعی تبلیغ را در به کارگیری شیوه و سبک زندگی ایرانی و اسلامی به کار گیرند.
وی افزود: گویا در جریان سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال برگزاری آنهاست مجدد موضوعاتی دینی و ارزشی همچون ایثار و شهادت و وقایع انقلاب اسلامی مورد نظر قرار گرفته است تا آثار برگزیده جایگزین آثار قدیمی دیوارنگاری شود که سالها پیش اجرا شده و به دلایل مختلفی از جمله عوارض طبیعی در شرف نابودی هستند و یا کیفیت خود را از دست دادهاند.
هنرمندان در اجرای نقاشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس دچار تکرار و شعار نشوند
حسینی تأکید کرد: با چنین فرضی باز هم باید مسئولان شهری و هنرمندان نقاش حاضر در این دوسالانه به دنبال شیوههای بدیع اجرای آثاری با این مضامین باشند تا شیوههای قدیمی نقاشی دیواری که غالباً تکبعدی، کلیشهای و شعاری بودند منسوخ شده و بر جذابیت هر چه بیشتر آنها بیافزاید.
وی در پایان گفت: به هر حال اجرای نقاشی دیواری با هر مضمونی که مورد نظر بانیان آن است هم محتاج صرف وقت و هم هزینه فراوان است؛ چون علاوه بر تأمین موارد و مصالح و داربستی که باید برای اجرای آن مقابل دیوار بسته شود، معمولاً از رنگی با قابلیت بالا باید استفاده شود که نقاشی خلق شده از ماندگاری بیشتری برخوردار باشد، پس موضوع در نظر گرفته شده برای آن نیز باید حداقل برای چند سال مورد استفاده و توجه مردم قرار گیرد.
یادآور میشود، سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال برگزاری سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» است.