به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دومین جلسه گروههای متمرکز بازیهای رایانهای به منظور تدوین سند سیاستهای کلان بازیهای رایانهای با رویکرد نظام ملی نوآوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.
در این جلسه که با حضور نمایندگان نهادهای فعال در این بخش و از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه نظام ملی نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، مسائل موجود در مسیر تدوین و تصویب سند صنعت بازیهای رایانهای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
بازیهای رایانهای یکی از بخشهای دانش بنیان است
سیدهادی سیادتی، قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تأکید بر سیاست این معاونت مبنی برحمایت از شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنایع فرهنگی، گفت: حوزه بازیهای رایانهای یکی از بخشهای دانش بنیان در حوزه ستاد است که مورد حمایت قرار خواهندگرفت. به منظور تشخیص و ارزشیابی دانش بنیان بودن شرکتها، ستاد از کارگزاران تخصصی استفاده خواهدکرد. از این رو، باید با تطبیق شرایط کارگزاران اقدام به انتخاب کارگزار تخصصی مناسب کرد که در این میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای به دلایل مختلف از جمله تخصص و داشتن نیروی متخصص و باصلاحیت و همچنین ذینفع نبودن در فرآیند تشخیص دانش بنیان شرکتها، گزینه بسیار مناسبی به نظر میرسد.
لزوم تأسیس یک ناشر بزرگ برای بازیهای ایرانی
وی در تشریح راهکارها و راهبردهای برون رفت از چالشهای پیش روی این صنعت که بر اساس جلسات هم اندیشی گذشته تدوین شده است، گفت: لزوم تأسیس یک ناشر بزرگ برای بازیهای ایرانی، حمایت سازمانها و نهادها در تبلیغ بازیهای ایرانی، تسهیل در فرایند دانش بنیان شدن شرکتها، نظارت بیشتر بر بازار بازیهای خارجی، ایجاد مراکز رشد، تقویت ارتباط موثر و مناسب با شرکتهای خارجی، ایجاد بانک اطلاعاتی از وضعیت بازیهای رایانهای داخلی، تنظیم مقررات برای تسهیل دستیابی فعالان به آمار و اطلاعات مرتبط از اهم راهکارهای تدوین شده در این زمینه است.
سیادتی همچنین گفت: با توجه به تحلیل اطلاعات اولیه، به نظر میرسد یکی از مهمترین مشکلات این صنعت در ایران، بازار است که با توجه به مشخصههای ذکر شده از بازار که به دلایل مختلف در اختیار بازیهای خارجی است، عملا توجه اصلی باید به سمت صادرات باشد. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بدانیم اقتصاد این حوزه در دنیا بسیار سودآور و آیندهدار است.
قائم مقام ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی ادامه داد: به نظر میرسد علاوه بر مساعدت در زمینه صادرات بازیها که محصول نوعاً دانش بنیانی محسوب میشوند، یکی از راهکارهای اساسی تقویت و ایجاد تحول در این عرصه، مساعدت در ایجاد برندهای معتبر و بزرگ است که بتوانند همزمان چندین پروژه را مدیریت کنند و بتوانند با استفاده از ابزارهای مهندسی و مدیریتی به روز، بتوانند مدیریت مناسبی بر فرآیند ساخت و عرضه بازیها انجام دهند.
براساس این گزارش، در این نشست، نماینده فعالان بخش خصوصی ضمن تأکید بر لزوم ایجاد یک شرکت نشر خصوصی داخلی بازیهای ایرانی به عنوان یکی از راهکارهای کمک به این صنعت، گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای به واسطه ساختار نیمه دولتی نمیتواند این وظیفه را به عهده بگیرد و نیاز به مؤسسهای چون رسانههای تصویری در این عرصه وجود دارد. فعالان این عرصه به کمک دولت در تسهیل برقراری ارتباط این شرکتها با شرکتهای مشابه خارجی برای گسترش فعالیتهای خود نیاز دارند. مشکل دیگر عدم ثبات قیمتهای بازیهای خارجی است که امکان رقابت بازی های داخلی را سلب میکند.