به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین احمد احسانی، مدیر ستاد اقامه نماز استان قم در جلسه درس اخلاق خود که با حضور جمعی از طلاب در محل ستاد اقامه نماز استان قم برگزار شد، گفت: اخلاص عبارت است از توجه مطلق به مؤثر حقیقی و بداند که سببی غیرقابل تخلف در کار است. بر اساس آیه 65 سوره عنکبوت و 40 سوره انعام گاهی میشود آنچه را که عامل پشتیبانی میدیدیم از عوامل ذلت شدهاند و موجوداتی را که توهم میکردیم در دوام و بقای ما مؤثر هستند، تبدیل به عامل مفهومکننده شدهاند که معارضهای بسیار داشته و محدودیت تأثیر هر یک از آنها مسلم است.
وی افزود: در حقیقت آنچه را که ما مؤثر میانگاشتیم بر خلاف انتظار عمل کرده است. توجه به مؤثرهای دنیوی در رسیدن به اهداف غلط انداز است و دیده شده که مقصدها و ارادههای غیر خدایی به بنبست میرسند.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم بیان کرد: حیرت و سرگردانی دوری از خداوند از بزرگترین آفتهای انسانی و آنچنان گمراهکننده است که در نتیجه آن انسان دل از خداوند بریده و به چیزهای مادی و پست دل میبندد و چه معامله پر زیانی.
احسانی ادامه داد: نماز و دعا غفلتزدگان را از خاکدان طبیعت بالاتر میبرد؛ نماز و دعا حقیقتی است که پاسخگوی تمام نیازهای فطری بشر است؛ نماز انسان ضعیف را به نیرویی نامحدود و قدرتی شکستناپذیر متصل میکند.
وی پر کردن خلأ فطری انسان، ارتباط با قدرت نامحدود، خداباوری، خودشناسی، نجات از وادی حیرت، آشنایی با معارف بلند الهی و تربیت انسان کامل را از جمله آثار و فواید دعا، عبادت و نیایش دانست و گفت: فراموش کردن کسی که همه چیز از اوست مساوی با فراموش کردن همه چیز است. برخی کوتاهبینان گمان میکنند اگر درخواست آنان ظاهر نشود دعا بیاثر است، باید گفت اجابت دعوت کمترین اثر دعا است.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم افزود: دعا آثار شگرف غیر قابل محاسبه دارد و در تمام جایگاههای وجودی انسان اثر مطلوب خود را باقی میگذارد. از این رو دستور دادهاند که دعاهای مأثوره بدون تصرف و کم و زیاد کردن الفاظ خوانده شود. گنجینه دعا از عظیمترین ارمغانهایی است که امامان معصوم(ع) برای امت باقی گذاردهاند.
حجتالاسلام احسانی بیان کرد: کسی که در زیارتنامه به امام معصوم عرض کند السلام علیک هرگز دست به معصیت نمیزند؛ زیرا میداند انجام گناه، پایمال کردن مرام و مقاصد حضرات معصومین است که در راه حفظ شریعت از جان خود گذشتهاند.
وی با اشاره به اینکه نماز منجر به تربیت انسان کامل میشود، انسانی که به بلندترین نقطه مقامهای توحیدی میتواند برسد، اظهار کرد: صحیفه سجادیه دلالت بر روح بلند و مقام منیع و شخصیت والای امام سجاد(ع) دارد. ادعیههای صحیفه به ما میآموزد که ابواب کمالات بر روی انسانها باز است، پیروان اهل بیت(ع) باید از خداوند بخواهند که به جانب آن کمالات حرکت کنند.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم در پاسخ به پرسشی در مورد موانع قبولی دعا، گفت: گناه اساسیترین مانع در اجابت دعا بوده و برای علاج آن دستور به استعغفار قلبی، زبانی و عملی داده شده است. همچنین از دیگر موارد میتوان به غیبت، عملی که بنده با آن فقط در پی به دست آوردن سود دنیایی باشد، تکبر بر خلایق، حسد نسبت به آنان که به علم و عمل اشتغال دارند، عدم شفقت و ترحم نسبت به دیگران، عملی که بنده به واسطه آن قصد معروف شدن در بین مردم را دارد، زبان انسان که موجب آزار دیگران باشد و ... اشاره کرد.
احسانی با اشاره به اینکه در دعای جوشن کبیر خداوند متعال به هزار اسم خوانده میشود که هر اسم دلالت بر تدبیر گوشهای از عالم میکند، عنوان کرد: امام سجاد(ع) متن عالم صفات و اسمای الهی و اسم اعظم خداست که بدن او در این عالم و حقیقت او در عالم دیگر قرار دارد و هم سنخ با جانب اعلای نظام آفرینش است که با مناجات و استغفارهای پیاپی و گریههای ممتد نحوه اظهار خاکساری و انابه و تضرع به درگاه خداوند را به ما آموختند.
وی اظهار کرد: بندگی قید و شرط برنمیدارد که انسان با نماز و سجدهای مغرور شده و در توقعهای خود بغلتد و توهم مجاهدت فی سبیلالله کند. صحیفه سجادیه، دایرةالمعارف اسرار توحیدی و دستورهای تربیتی معصومین(ع) است. هدف اینگونه دعاها تنها به جا آوردن یک عمل مستحب نیست بلکه خواندن برای عمل کردن است.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم ادامه داد: صحیفه سجادیه منشوری است برای سلامت زیستن و چگونگی رفتارها، تعدیل کردارها، گفتارها و حتی انظباط خیال و وهم انسانها نسبت به یکدیگر. صحیفه سجادیه نمونهای از نظام اخلاقی برتر اسلام است. با ملاحظه دقیق متن صحیفه سجادیهگویی به کتابخانهای از نظام اخلاقی و عقل عملی مراجعه کردهایم و همین را خلاصهگیری کرده و عصاری از مجموعهای عظیم را به دست آوردهایم. صحیفه سجادیه راه مستقیم رسیدن به نقطه اوج معرفت حضرت حق است.
وی با اشاره به عدم توانایی دیدگان ظاهری از مشاهده خداوند و مفهوم اول و آخر بودن در مورد خداوند متعال و اینکه اولویت او هرگز قبولپذیر نیست، افزود: چشمان ظاهربین محدود ما چقدر از دیدنیهای اندک و نادیدنیهای زیاد را میتواند ببیند. دستگاه آفرینش خداوند بینظیر است. هیچ اندیشه خلاق و متکبر توان تصور خوشهای از انگور یا دانهای آلبالو را از نظر طعم و شکل و رنگ قبل از خلقت آنها ندارد. خداوند محبوب همگان است و مردم را درمسیر محبت خود قرار داده است؛ خداوند متعال هرگز قابل دشمنی نیست.
احسانی عنوان کرد: رزق و روزی، تنها به جمع کردن اموال و املاک نیست، اگر کسی مجموعهای از اموال را جمعآوری کند ولی بخل اجازه مصرف آنها را ندهد یا کسی که هزاران کتاب علمی در رشتههای گوناگون داشته باشد، کتابهایی که شاید برای بسیاری به دست آوردن آنها میسرنباشد، اگر هیچ بهرهای از این کتابها نبرد در حقیقت روزی او نیست اگرچه شخصی بر تمام کتابهای موجود هم تسلط یافته باشد ولی از به کار بردن علوم آن محروم بوده و یک حرف از آن هم علوم و آگاهی با دل و جان او متحد نشده باشد لذا پیوسته باید از خدا خواست که بر روزی مادی، روحی و معنوی ما بیفزاید.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم گفت: جهل و خرافات شر مطلق است. اگر انسان حرکت و توجه به صراط مستقیم را با حسابرسی دقیق طی کند و عمر خود را در بیخبری سپری کند خرمن هستی خود را به تاراجی بس ابلهانه سپرده است. پس قدمها و قلمها را با احتیاط برداریم، زیرا خداوند متعال حاکم بر رفتار و کردارهاست. با واقعیتهای جهان نمیتوان جنگید و حقیقت را به بازی نمیتوان گرفت. پاداشهای اخروی بازتابهای تکوینی عملکرد انسان است و هر چه هست متناسب با نوع عمل افراد است.