استاد دانشگاه هاروارد دعا برای بیماران سرطانی را توصیه می‌کند
کد خبر: 2796069
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱
اکبری عنوان کرد:

استاد دانشگاه هاروارد دعا برای بیماران سرطانی را توصیه می‌کند

گروه سلامت: رئیس مرکز تحقیقات سرطان تصریح کرد: درمان سرطان به کمک معنویت در دانشگاه‌هایی مانند هاروارد بسیار بیشتر از دانشگاه‌های ایران مورد توجه است چنانکه یکی از استادهای دانشگاه هاروارد می‌گوید فردی که به بیمار سرطانی خود خدمت می‌کند در صورتی که برای او دست به دعا بر ندارد کار بسیار غیر اخلاقی انجام می‌دهد.

اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) با تأکید بر مستند بودن فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مرکز سرطان، برجسته بودن محققان آن را یکی از نقاط قوت این مرکز عنوان کرد و افزود: تمامی افتخار ما این است که کارهای تحقیقاتی ما اول ثبت می‌شوند و پس از ارائه در مجامع جهانی منتشر می‌شوند، از جمله تحقیقی که در دنیا توانست توجه ویژه محافل علمی پزشکی را به خود جلب کند تحقیق معنویت درمانی سرطان بود که براساس مستندات قابل توجهی ارائه شده بود.

وی در رابطه با انجام تحقیق معنویت و بیان ژنی اظهار کرد: سه گروه مبتلا با سرطان را با گروه‌های سالم مورد آزمایش قرار دادیم، پس از استخراج بیان ژنی با صرف هزینه‌های مالی گزاف، آنها را تحت تأثیر معنویت قرار داده و بیان ژنی متفاوتی را برای آنها تعریف نمودیم؛ در جریان این آزمایش ژن استثنایی و جدیدی به نام «دیدهو» را کشف کردیم. این ژن در بیمارانی که معنا گراتر هستند بیشتر فعال شده و به بهبودی آنان کمک بزرگی می‌کند.

نظارت نهادها و شخصیت‌های دینی بر تحقیقات معنویت درمانی
اکبری همچنین با اشاره به ارتباط مرکز تحقیقات سرطان و نهادهای دینی در پژوهش‌های معنادرمانی عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث معنویت یک بحث دینی است و این مفاهیم در تخصص مراجع و عالمان دینی است ما از آنها برای نظارت بر انجام این تحقیقات دعوت کرده که با پاسخ گرم آیت‌الله مکارم شیرازی، حجت الاسلام ری‌شهری و موئسسه دارالحدیث ایشان و نیز مرکز تحقیقات سمت مواجه شدیم که همکاری‌های شایانی را با مرکز تحقیقات سرطان در به سرانجام رسیدن این تحقیق داشتند.

برجسته شدن معنویت درمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه معنویت درمانی در سایر کشورهای دنیا نیز مورد توجه است، گفت: درمان سرطان به کمک معنویت در دانشگاه‌هایی مانند هاروارد بسیار بیشتر از دانشگاه‌های ایران مورد توجه است چنانکه یکی از استادهای دانشگاه هاروارد می‌گوید فردی که به بیمار سرطانی خود خدمت می‌کند در صورتی که برای او دست به دعا بر ندارد کار بسیار غیر اخلاقی انجام می‌دهد. این را یک آمریکایی می‌گوید و نه یک ایرانی بنابراین لازم است در دانشگاه‌های ایران نیز چنین تفکری در مورد درمان سرطان رایج شود.

غربالگری تنها صرف هزینه است و نتایج رضایت بخشی ندارد
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید بر رای‌زنی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت و هیئت دولت در مورد پیشگیری از سرطان عنوان کرد: از طریق آگاهی بخشی به مردم، کمک به آنان در حفظ سلامت خود و بردن امکانات به درب خانه‌های مردم می‌توانیم تا حدودی از بروز و ابتلای سرطان در مردم جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه می گویند در مورد سرطان باید غربالگری صورت پذیرد در آخرین تحقیق و مقاله‌ای که به نگارش در آوردم اثبات شد که این کار جز صرف هزینه، نتیجه رضایت بخشی را دربر ندارد.

اکبری یادآور شد: هیچ آزمایشی وجود ندارد که پیش از بروز سرطان وجود آن را تشخیص دهد، لذا مردم نباید فریب این گروه‌هایی که ادعای تشخیص سرطان را پیش از ابتلا دارند، خورده و در دام آنها بیفتند.

captcha