دلیل حذف ابتهال بانوان از مسابقات اوقاف چیست؟
کد خبر: 2797197
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸

دلیل حذف ابتهال بانوان از مسابقات اوقاف چیست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: فعال قرآنی خوزستان با بیان اینکه حذف رشته ابتهال بانوان یک حرکت غیرکارشناسی است، خواستار ارائه دلیل حذف این رشته از مسابقات شد.

سید جاسم موسوی، فعال قرآنی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در‌خصوص حذف رشته ابتهال بانوان از مسابقات اوقاف، گفت: این اقدام یک حرکت غیرکارشناسی است که تقریباً شبیه اقدام چندین سال گذشته نسبت به حذف تواشیح از مسابقات قرآن بوده است.

این فعال قرآنی گفت: چه جایگزینی برای این رشته در بخش بانوان وجود دارد که آن را از مسابقات حذف کردند؟ دلایل حذف این رشته چه بود؟ چه مشکلی وجود دارد که بانوان متخصص ابتهال را در کشور ویژه مراسم بانوان تربیت کرد تا اشتیاق این رشته میان بانوان افزایش یابد.

وی گفت: خوزستان به مهد ابتهال کشور معروف است اما این زمینه در کشور به‌وجود نیامده است که ابتهال همانند قرائت همه‌گیر شود. امیدواریم زمینه همه‌گیر شدن ابتهال در کشور هم فراهم شود.

موسوی در ادامه با تأکید بر اینکه مسؤلان برگزاری مسابقات از جمله قرآن، تواشیح و ابتهال باید انتقادپذیر باشند، گفت: اعلام انتقاد از نحوه برگزاری مسابقات به بعد از برگزاری مسابقات موکول نشود و شرکت‌کنندگان انتقادهای خود را تنها بعد از پایان مسابقات اعلام نکنند؛ به نظر می‌رسد اعلام انتقاد بعد از پایان برگزاری مسابقات کمکی به بهبود کیفیت مسابقات نمی‌کند.

وی با تصریح بر اینکه باید با تشکیل کارگروه‌هایی قبل از زمان برگزاری مسابقات، اقدام به بررسی وضعیت موجود کرد، گفت: توجه به این مهم در تحقق هدف اصلی مسابقات بی‌تاثیر نخواهد بود.

این فعال قرآنی با بیان اینکه بر اساس تجربیات موجود، نحوه برگزاری مسابقات و روند حرکت مسابقات ابتهال و تواشیح در خوزستان قابل پیش‌بینی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود روز اول این مسابقات خالی از شرکت‌کنندگان باشد و بعد از ظهر روز دوم بعدازظهر شاهد تراکم بالای شرکت‌کنندگان و گروه‌ها برای اجرا باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه مشکل تراکم جمعیت در ساعات پایانی مسابقات را می‌توان با اعمال قرعه‌کشی و اعلام زمان اجرای هر گروه و هر مبتهل برطرف کرد، افزود: یکی از اقداماتی که می‌توان برای بهتر و دقیق‌ برگزار کردن این مسابقات انجام داد برگزاری جداگانه مسابقات ابتهال و تواشیح بوده است. برگزاری جداگانه مسابقات نیز در نشستی با حضور شرکت‌کنندگان توجیه خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم قرعه‌کشی برای مسابقات تکلیف بسیاری از مبتهلین و گروه‌های تواشیح را مشخص می‌کند، افزود: با این روش می‌توان در صورت بالا بودن کیفیت مسابقات مرحله پایانی برگزار کرد.

این فعال قرآنی با اشاره به مسابقات تواشیح و ابتهال در سال 91 و نامشخص بودن تعداد شرکت‌کنندگان در آن مسابقات، گفت: این مشکل تنها متوجه برگزارکنندگان این مسابقات نیست، خود شرکت‌کنندگان هم در نبود نظم در این مسابقات مقصر هستند. چه دلیلی دارد که همه شرکت‌کنندگان این مسابقات مایل به اجرا در بعدازظهر مسابقات باشند؟

موسوی با اشاره به موفق بودن برگزاری مسابقات قرآن اوقاف در چند استان که امسال به صورت قرعه‌کشی شرکت‌کنندگان برگزار شد، گفت: متأسفانه در مسابقات قرآن خوزستان که آبان‌ امسال در بهشت هویزه برگزار شد به دلیل نبود قرعه‌کشی تا لحظه پایانی مسابقات تکلیف بسیاری از قاریان مشخص نبود.

captcha