به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم، در کمیسیون علوم نقلی که امروز 16 بهمن در حاشیه همایش ملی کرسیهای ملی نظریهپردازی برگزار شد، در بررسی موانع تشکیل کرسیها در شاخه علوم نقلی گفت: از موانع مهم در برگزاری کرسیها، اولین مورد، فرهنگی است که بر اعضای جلسه و حلقه کرسیها حاکم است.
وی افزود: بهویژه در کرسی علوم نقلی، هر طرحی که میآید از همان آغاز نگاه داوری دارند. در همان حلقهای که بررسی میشود، طرح از دایره خارج میشود. در نتیجه استقبال از طرح نامه بسیار کم شده است.
حجتالاسلام مؤدب اظهار کرد: فرآیند کرسیها، فرآیند درستی نیست. در حلقه علوم نقلی 19 نفر استاد حضور دارند؛ از این رو کمتر کسی استقبال میکند که طرحش را بیاورد. این 19 نفر جمع متخصص در رشته خاصی نیستند، تعداد هم زیاد است. در حلقههایی که میخواهند طرح را بررسی کنند، باید تعداد کمتری باشند.
وی با اشاره به اشکالات دیگر، به دو مورد اشاره کرد و گفت: تجمیع حلقهها و اینکه اعضای حلقهها بسیار متنوع هستند، دو اشکال عمده است. راه اصلاحش این است که در دو حوزه اقدام شود. طرح تجمیع موفق نبوده است. این طرح از مهمترین چالش هاست که باید بازنگری شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به جای تجمیع حتی باید گروهها بیشتر شود. گروه علوم قرآن خودش دریایی از بحث است. اینها به نحوی میتوانست خردتر شود. علوم قرآن و حدیث جدا شود. حدیث دامنه وسیعی دارد. چه اشکالی دارد که به جای تجمیع، گروههای کوچکتر تشکیل شود و برای مشکلات دیگر مثل مشکلات مادی تدبیری اندیشیده شود.
وی گفت: در انتخاب اعضای هیئت رئیسه باید تدبیر ویژه اندیشیده شود. کسی که رساله سطح 4 مینویسد یعنی نوآوری دارد اما به همین دلایل استقبال کم است. نکته دیگر اینکه تعدادی از طرحها در فرآیند ارزیابی خیلی حرکت کندی داشته است. تشکیلاتی که اینها را به نتیجه برساند، نیست.
گلایه از به نتیجه نرسیدن نتایج کرسیها
همچنین در ادامه دکتر علی رواقی، استاد دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران، اظهار کرد: نظریهای ارائه داده ام که 900 استاد آن را تأیید کردهاند. تصویب شده است که کتاب درسی شود؛ اما هیچ قدمی برنداشته شد. میگویند بودجهای برای این کار نداریم.
وی اظهار کرد: با امکاناتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، حداقل امکاناتی فراهم کنند که این کتاب، جانشین کتاب قبلی شود. ده ها نظریه برای رشته ادبیات دارم که اصلاً دیگر مطرح نکردم. همین یک نظریه چهار سال طول کشیده است و بعد کار انجام نشده و به هیچ جایی نرسیده است.