قرآن؛ برنامه فرهنگی تأثیرگذار/ خانواده‌ها برای تربیت فرزندان از قرآن مدد بگیرند
کد خبر: 2843095
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
امام جمعه خرم‌آباد بیان کرد:

قرآن؛ برنامه فرهنگی تأثیرگذار/ خانواده‌ها برای تربیت فرزندان از قرآن مدد بگیرند

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از حقوقی که فرزندان بر والدین دارند این است که آن‌ها را با قرآن و نماز آشنا کنند لذا می‌طلبد خانواده‌ها نهایت تلاش خود در آشنا کردن فرزندان خود با قرآن و نماز را به‌کار بگیرند چراکه قرآن یک برنامه فرهنگی تأثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد در برنامه تفسیر قرآن‌کریم که ظهر پنجشنبه، 23 بهمن‌ماه در اداره‌کل تأمین اجتماعی استان برگزار شد، در تفسیر آیات 45 تا 47 سوره مبارکه نحل گفت: خداوند متعال در این سه آیه فرموده است «أَفَأَمِنَ الَّذِینَ مَکَرُواْ السَّیِّئَاتِ أَن یَخْسِفَ اللّهُ بِهِمُ الأَرْضَ أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَشْعُرُونَ﴿۴۵﴾أَوْ یَأْخُذَهُمْ فِی تَقَلُّبِهِمْ فَمَا هُم بِمُعْجِزِینَ ﴿۴۶﴾أَوْ یَأْخُذَهُمْ عَلَى تَخَوُّفٍ فَإِنَّ رَبَّکُمْ لَرؤُوفٌ رَّحِیمٌ».

وی با اشاره به این‌که در طول تاریخ همواره جبهه حق و جبهه باطل در رویارویی و مقابله با هم بوده‌اند، افزود: موضوع این سه آیه انواع مجازات‌ها و عذاب‌هایی است که خداوند متعال در برابر توطئه‌گران بیان می‌کند.

این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: از زمان آدم(ع)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، عیسی(ع)، موسی(ع)، پیامبراکرم(ص) و بعد از پیامبر اکرم(ص) و امروز و آینده همین‌طور دو جبهه حق و باطل وجود داشته و دارد.

وی بیان کرد: جبهه حق چون حق و نورانیت است می‌خواهد حق تحقق پیدا کند اما جبهه باطل می‌خواهد مانع تحقق حق شود لذا سر راه حق قرار می‌گیرد.

میرعمادی با یادآوری این‌که باطل برای این‌که راهش باز شود توطئه می‌کند چراکه خاصیت جبهه باطل توطئه‌گری است اما جبهه حق نیازی به توطئه ندارد، اظهار کرد: توطئه به کار مخفی و دور از چشم که پنهانی طراحی می‌شود، گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: جریان حق مسیرش شفاف است، اهداف و برنامه‌های جبهه حق کاملاً شفاف است، جبهه حق همان پیامبران هستند که اهل توطئه نبودند.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان این‌که در آیاتی از قرآن‌ کریم به برخی از توطئه‌ها و شیطنت‌هایی که علیه اسلام و مسلمانان به‌کار رفته اشاره شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اهانت کردن، تهمت و افترا زدن، نشر اکاذیب، تحریف آیات، ایجاد جنگ روانی، تهدید به قتل، اشاعه فحشا و منکرات، ایجاد تفرقه و بدبینی اشاره کرد.

وی با بیان این‌که خداوند متعال در این آیات می‌فرماید جبهه باطل در برابر جبهه حق توطئه‌چینی می‌کند، افزود: خداوند به مسلمانان دستور می‌دهد که در برابر توطئه‌گران باید اقداماتی را انجام دهند.

لزوم بصیرت و دشمن‌شناسی

این مفسر قرآن‌ کریم ادامه داد: خداوند به مسلمانان دستور داده دوست و دشمن را بشناسند و با ابزار و طراحی‌های دشمن آشنا شوند که این همان بصیرت و دشمن‌شناسی است و مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم بصیرت و دشمن‌شناسی تأکید کرده‌اند.

وی گفت: بصیرت یعنی این‌که حق را از باطل تشخیص دهیم، دشمن را بشناسیم و ابزار و طراحی‌های دشمن را شناخته و راه‌های مقابله با توطئه‌های دشمن را نیز بشناسیم.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان افزود: رهبر معظم انقلاب با بصیرتی که داشتند در جریان فتنه 88 پیشاپیش این فتنه را به ملت گوشزد کردند و در اوایل امسال هم شاهد بودیم رهبر معظم انقلاب بر لزوم اقتصاد مقاومتی تأکید کردند و امروز که با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شده‌ایم به عمق این گفته بیشتر پی می‌بریم.

وی با بیان این‌که بصیرت در سایه تقوا، ایمان، خداترسی، راز و نیاز با خدا و دعا حاصل می‌شود، اذعان کرد: خداوند به مسلمانان هشدار داده است که هیچ‌گاه با دشمن طرح دوستی نبندند چراکه دوستی با دشمن معنا ندارد.

امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: نظیر آن دوستی ملت ایران با آمریکاست که بی‌معناست چراکه دوستی زمانی حاصل می‌شود که دو گروه از مواضع خود دست بردارند ما هیچ‌گاه از انقلاب، امام، رهبر، شهدا و آرمان‎هایمان دست برنمی‌داریم و آمریکا هم هیچ‌گاه از خوی استکباری و زورگویی خود دست برنخواهد داشت.

میرعمادی گفت: خداوند همچنین، به مسلمانان دستور می‌دهد متناسب با توطئه دشمن، امکانات و تجهیزات دفاعی خود را فراهم کنند.

چهار نوع عذاب برای توطئه‌گران

وی افزود: خداوند متعال برای توطئه‌گران چهار نوع مجازات شامل عذاب زمینی، عذاب آسمانی، عذاب ناگهانی و عذاب روحی و روانی در نظر گرفته است که عذاب زمینی برای جباران و مسکبران است و عذاب آسمانی برای توطئه‌گران هوس باز و شهوت‌ران است.

این مفسر قرآن گفت: عذاب سوم یعنی عذاب ناگهانی و تدریجی و ادامه‌دار نیز ویژه دنیاپرستان و زراندوزان و کسانی‌ که حلال و حرام سرشان نمی‌شود است و چهارمین نوع عذاب که با خوف، دلهره، رعب و وحشت همراه است مخصوص کسانی است که احتمال توبه کردن و بازگشت برای آن‌ها وجود دارد.

توطئه توطئه‌گران در برابر قدرت خدا پوچ است

میرعمادی با اشاره به این‌که توطئه‌گران علیه دین باید بدانند توطئه آن‌ها در برابر علم و قدرت خداوند پوچ است، تصریح کرد: خداوند متعال اگر مجازات توطئه‌گران را به تأخیر می‌اندازد برای آن است که شاید آن‌ها برگردند چراکه عذاب و مجازات آخرین مرحله و تیر خلاص است.

وی ادامه داد: یکی از حقوقی که فرزندان بر والدین دارند این است که آن‌ها را با قرآن و نماز آشنا کنند لذا می‌طلبد خانواده‌ها نهایت تلاش خود در آشنا کردن فرزندان خود با قرآن و نماز را به‌کار بگیرند چراکه قرآن یک برنامه فرهنگی تأثیرگذار است.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان در بخشی از سخنان خود بر لزوم تدبر و تفکر در آیات قران تأکید کرد و گفت: امروز نسل نوجوان و جوان ما با تهدیداتی مواجه هستند که لازم است خانواده‌ها برای تربیت صجیح فرزندان خود از قرآن، نماز و مکتب اهل بیت(ع) کمک بگیرند چراکه بدون قران، ایمان و مکتب اهل بیت نمی‌توان از ناهنجاری‌ها نجات یافت.

captcha