نیازمند ساماندهی مدیریت بحران درباره مشکلات حوزه نشر هستیم
کد خبر: 2860641
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
عضو انجمن قلم:

نیازمند ساماندهی مدیریت بحران درباره مشکلات حوزه نشر هستیم

گروه ادب: عضو انجمن قلم با اشاره به پژوهش خود در حوزه مشکلات کتابخوانی گفت: نیازمند تشکیل و ساماندهی مدیریت بحران و تدوین برنامه در حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم.

علی‌اکبر والایی، نویسنده و عضو انجمن قلم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره مشکلات کتابخوانی در کشور گفت: رادیو کتاب برنامه زنده‌ای داشت که جای نقد و بررسی کتاب در آن خالی بود و من پیشنهاد ارائه چنین برنامه‌‌ای را در آن دادم و بعدها دیدم که این بخش راه‌اندازی شده است و بسیار مؤثر بود؛ اما مدتی قبل باخبر شدم که این رادیو حذف و با رادیو فرهنگ ادغام شده است و به نظر می‌رسد که آن را ابزاری اضافه دیده‌اند و این برای کشور ما که با معضلات بسیاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی مواجه هستیم، خوب نیست.

وی افزود: در حالی که آمار کتابخوانی در کشور بسیار پایین است و برنامه‌های رادیو کتاب می‌توانست این فضا را زنده‌تر و پویاتر کند، اما حذف شد و این امر باعث می‌شود که در حوزه کتاب و کتابخوانی اتفاق تازه‌ای رخ ندهد و همچنان مشکلات مطالعه و کتاب را داشته باشیم.

والایی در ادامه اظهار کرد: اگر قرار است موضوع کتابخوانی، شمارگان، نشر کتاب و ... حل شود، باید مسئولان نسبت این موضوعات جدیت داشته باشند و اعتبارات لازم برای آن اختصاص یابد و افرادی که دغدغه این موضوع را دارند در رأس امور قرار گیرند.

نویسنده «خلوت مدیر» با تأکید بر تشکیل مدیریت بحران برای حل مشکل کتابخوانی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت کشورمان در حوزه کتاب و کتابخوانی بحرانی است و نیازمند تدوین برنامه‌ای برای افزایش مطالعه هستیم تا راهکارهای سازنده‌ای در این راستا به کار گرفته شود.

وی در ادامه به پژوهش خود در حوزه کتابخوانی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر این پژوهش را انجام می‌دهم که در آن راهکارهای بسیاری در رابطه با افزایش مطالعه ارائه شده است که با به کارگیری 50 درصد این راهکارها بسیاری از مشکلات حل شده و راه نجاتی برای خروج از بحران خواهد بود. اما متأسفانه به راهکارها و پیشنهادها توجهی نمی‌شود.

والایی تصریح کرد: در این پژوهش نخستین گام برای آغاز مطالعه مدرسه است که باید آموزش و پرورش در این راستا جدیت لازم را داشته و به کودکان آموزش‌های کتابخوانی را ارائه داده و آنها را تشویق و ترغیب کند و چرایی مطالعه و سودمندی آن را برای کودکان تبیین کند.

وی یادآور شد: در برخی از خانواده‌ها فضا به گونه‌ای است که به کودکان القا می‌شود که در صورت خواندن کتاب غیردرسی از آموزش‌های درسی باز خواهند ماند، در حالی که این فضا باید تغییر کند؛ چرا که همین مطالعات غیردرسی در آموزش آنها مؤثر است.

captcha