پیش‌بینی جایزه تلاوت‌های معنامحور در مسابقات قرآن/ تغییرات در انتخاب برگزیدگان
کد خبر: 2872609
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
سیدمصطفی حسینی اعلام کرد:

پیش‌بینی جایزه تلاوت‌های معنامحور در مسابقات قرآن/ تغییرات در انتخاب برگزیدگان

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: با تدبیری که از سوی کمیته فنی مسابقات قرآن صورت گرفته است برای سال آینده هم نحوه انتخاب نفرات برگزیده تغییر خواهد کرد و هم انتخاب افراد برای اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن نیز تغییر خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه تلویزیونی زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که پیش از ظهر امروز، یکم اسفندماه از شبکه قرآن سیما پخش شد به تشریح برنامه‌های سی وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن که از پنج تا 11 اسفندماه در استان آذربایجان شرقی ـ تبریز برگزار می‌شود، پرداخت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن طی سه دهه گذشته در واقع موتور محرکی بوده که چرخ فعالیت‌های قرآنی در بخش آموزش عمومی، پژوهش و... را به حرکت در آورده و ما به عنوان عناصر جامعه قرآنی به خوبی به یاد داریم زمانی که ما هنوز موسسات قرآنی امروز را نداشتیم و صدها استاد برجسته و نخبه قرآنی را نداشتیم، برگزاری مسابقات قرآن بود که مشوقی می‌شد تا جوانان آموزش‌های قرآنی را ببیند و خود را برای شرکت در مسابقات قرآن آماده کنند.
وی افزود: بر‌‌گزاری مسابقات قرآن یکی از اقدامات بزرگ در حوزه قرآن بوده و نام این مسابقات نیز برای سازمان اوقاف نیست بلکه این مسابقات متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است.
حسینی در ادامه به برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد و گفت: مسابقات ملی به جهت فنی و محتوایی از اهمیت بیشتری نسبت به مسابقات بین‌المللی برخوردار است و رقابتی که در مسابقات سراسری برقرار است بسیار جدی‌تر از مسابقات بین‌المللی است و نخبگان قرآنی 31 استان در عرصه قرائت، حفظ، مفاهیم و تفسیر حضور پیدا می‌کنند و در واقع امروز فقط برنامه مسابقه نداریم بلکه محافل قرآنی بزرگ، نمایشگاه‌های قرآن، کارگاه‌های آموزشی و... در کنار مسابقات برگزار می‌شود و به همین دلیل نیز از حساسیت بیشتری برخوردار است.

برگزاری 200 محفل قرآنی در استان آذربایجان شرقی
وی ادامه داد: بحث برگزاری مسابقات در استان آذربایجان شرقی بهانه‌ای شد که با توجه به قرار گرفتن ایام‌الله دهه فجر در آستانه برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن، برگزاری بیش از 200 محفل قرآنی را آغاز کنیم که این محافل تا پایان برگزاری مسابقات در شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی و تبریز ادامه خواهد داشت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: همچنین، برنامه‌ریزی به منظور برگزاری دو همایش «علامه طباطبایی و قرآن» و «شهریار و قرآن» نیز در استان آذربایجان شرقی انجام شده که این همایش‌ها نیز همزمان با برگزاری مسابقات سراسری اجرا خواهد شد. خوشبختانه امروز برگزاری مسابقات قرآن در استان‌ها به یک فصلی از فعالیت‌های قرآنی در حوزه آموزش، تبلیغ، ترویج و پژوهش شده است که کل استان را به مدت یک ماه درگیر فعالیت‌های قرآنی می‌کند.
وی اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که بارها تأکید داشته‌اند قرائت و حفظ قرآن مقدمه و گام اول برای درک مفاهیم قرآن و انس با قرآن هستند؛ این برنامه‌ها و مسابقات قرآنی بهانه‌ای است تا ظریب انس عمومی با قرآن افزایش پیدا کند و بتوانیم در رفتار و گفتار خود قرآنی عمل کنیم پس باید اقداماتی صورت گیرد که برگزاری این مسابقات منجر به ترویج معارف قرآن کریم در کشور شود.

آیین‌نامه مسابقات قرآن باید تحول پیدا کند
حسینی با اشاره به بحث آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن گفت: نظام داوری و آیین‌نامه‌هایی که برای مسابقات داریم باید تحول پیدا کند؛ مسابقات قرآن در کشور ما با حفظ و قرائت آغاز شد اما اقدامات بسیار گسترده‌ای در بخش مفاهیم، ترجمه و تفسیر صورت می‌گیرد. مقام معظم رهبری بر تلاوت معناگرا و معنامحور دارند و براین اساس در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن چند جایزه ویژه خواهیم داشت که یکی از این جایزه‌های ویژه به تلاوت‌های معنامحور اختصاص دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشته‌اند که وقتی آیات خوانده می‌شود معنا را به مستمعین القا کند در این زمینه طی سال‌های گذشته نشست‌های علمی متعددی برگزار و شاخص‌ها تعیین شد که این بخش امسال به عنوان یک بخش ویژه داوری می‌شود و جایزه ویژه‌ای هم خواهد داشت افرادی که بتوانند این ملاک را احراز کنند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: اقدامات جانبی خوبی صورت گرفته است تا بتوانیم به موضوع آموزش، تبلیغ و ترویج، نمایشگاه‌های قرآنی، نشست‌های قرآنی و ... در کنار مسابقات توجه کنیم.
وی درباره انتخاب استان آذربایجان شرقی برای میزبانی از مسابقات قرآن امسال، گفت: یک بخش از فرآیندی که در برگزاری مسابقات اتفاق می‌افتد انتخاب استان میزبان است که استان میزبان هم زیرساخت‌های فرهنگی لازم را داشته باشد و تلاش داریم که تمامی استان‌ها با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم میزبانی مسابقات را عهده‌دار شوند؛ درخواست‌ها را طی فرآیندی دریافت و در کمیته‌ای به بحث و نظر می‌گذاریم و استان مورد نظر طبق شاخص‌هایی که تعیین شده است، انتخاب می‌شود.

میزبان مسابقات سراسری قرآن در 4 سال آینده مشخص می‌شود
حسینی ادامه داد: شاخص‌های میزبانی مسابقات سراسری قرآن طی اهتمامی که در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف وجود داشته است به خوبی مشخص شده و این شاخص‌ها را ظرف چند روز آینده به استان‌ها برای میزبانی چهار سال آینده مسابقات اعلام می‌شود تا بتوانیم از هم‌اکنون مشخص کنیم که چهار سال آینده کدام استان میزبان این مسابقات است و آن استان بتواند خود را برای میزبانی سال‌های آینده آماده کند.
وی درباره پوشش رسانه‌ای سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن عنوان کرد: طی یک ماه گذشته برنامه‌های متنوعی در شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن داشتیم که این برنامه‌ها در طول برگزاری مسابقات به اوج خود می‌رسد؛ انعکاس مستقیم افتتاحیه و فینال مسابقات را داریم و امیدواریم برای سال‌های آینده اتفاقات بهتری در حوزه رسانه رخ دهد.
حسینی عنوان کرد: امسال در بخش رسانه، بخش‌های جدیدی را خواهیم داشت و طی همکاری با رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما امیدواریم یک بخش برگزیده مردمی را داشته باشیم به این معنی که برجسته‌ترین فرازهای تلاوت روزانه انتخاب و در روز بعد در قالب مسابقه پیامکی از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سالن برگزاری مسابقات بارگذاری می‌شود و مردم می‌توانند قاری برگزیده خود را از بیان کسانی که در آن روز تلاوت کرده‌اند انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است مردم سهم بیشتری در برگزاری مسابقات قرآن داشته باشند، گفت: سهم بیشتر مردم به این است که هم رشته‌های عمومی‌تری را در مسابقات داشته باشیم و باید انعکاس گسترده‌ای هم از مسابقات قرآن و برنامه‌های قرآنی در رسانه ملی داشته باشیم. اگر مسابقه‌ای در دیگر حوزه‌ها برگزار می‌شود اقشار بیشتری از مردم درگیر آن می‌شوند و در مسابقات قرآن نیز باید این روند را ایجاد کنیم تا اقشار بیشتری از این مسابقات استفاده کنند.

به جای انتخاب رتبه‌های اول، دوم و سوم مسابقات باید سطح‌بندی داشته باشیم
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: اگر بخواهیم بار محتوایی و معرفتی مسابقات بیشتر شود باید در نظام داوری مسابقات تجدید نظر داشته باشیم؛ اینکه چنین رقابتی شکل بگیرد در هر یک از رشته‌ها یک نفر اول، دوم و سوم داشته باشیم موجب می‌‌شود نظام داوری با حاشیه‌هایی روبه‌رو شود و به همین دلیل طی جلساتی که داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که به جای نفر اول، دوم و سوم، سطح‌‌بندی داشته باشیم تا دیگر الزاما اینطور نباشد که نفر اول مسابقات به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کند.
وی یادآور شد: امسال نرسیدیم که این کار را انجام دهیم اما با تدبیری که از سوی کمیته فنی صورت گرفته است برای سال آینده هم انتخاب نفرات برگزیده تغییر خواهد داشت و هم اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن نیز تغییر خواهد داشت.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ثاقبه
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۰۱ - ۲۲:۲۹
0
0
سلام علیکم. باید عرض کنم در حالیکه هنوز همه شاخصه های تلاوت معنا محور، تعریف و تبیین نشده و برای شاخصه مهمی چون مواضع نبر، هیچ الگو و آموزشی نه در سطح داوران و نه شرکت کنندگان نداشته ایم چگونه قرار است تلاوتهای معنا محور، مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد؟؟؟؟!!!!!
captcha