جواد اردکانی، کارگردان فیلم «به کبودی یاس» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برخی آسیبهای رایج در برنامههای طنز ایام نوروز اظهار کرد: برخی از تولیدات نمایشی در ایام نوروز یک ضعف رایج دارند که به بحث مضمون آنها بر میگردد. در این تولیدات معمولاً مصرفگرایی و تجملگرایی یکی از موضوعاتی است که به آن پرداخته میشود. این شکل از کار به هیچ وجه زیبنده کشوری نیست که پایه و اساس آن به روی دین استوار است، البته وقتی ما تجملگرایی را نقد میکنیم، منظورمان این نیست که زندگی فقیرانه را ترویج کنیم؛ چون این روش هم پسندیده نیست، بلکه منظور این است که مضامینی مورد توجه قرار گیرد که در آن الگوهای اسلامی و ایرانی، اصل باشد.
وی افزود: معمولاً در تولیدات سیما رفتارها و مناسک دینی از طرف افراد مذهبی نشان داده میشود. یعنی فردی که نماز میخواند یا زکات میدهد حتماً فردی با سیمای رایج انسانهای مذهبی است. این شکل از نگاه، مخاطب را از این رفتارها دور میکند، چون نمیتواند خود را به جای آن شخصیت ببیند، اما اگر ما به طرز درست از افراد عادی هم برای نشان دادن رفتار مورد نظر استفاده کنیم، به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد.
حجاب ایدهآل در تولیدات سیما
این سینماگر درباره بحث حجاب در تولیدات نمایشی هم گفت: معمولاً در تولیدات سیما حجاب به لحاظ ظاهری رعایت میشود، البته حجابی که در حد متوسط باشد، در غیر این صورت حجاب ایدهآل آن نیست که در بسیاری از کارهای تلویزیونی نشان داده میشود، اما نکته اصلی این است که رعایت حجاب اسلامی تنها پوشاندن موی سر نیست، بلکه باید به موضوعات دیگری هم توجه داشت. برای مثال نداشتن آرایش زیاد یا رنگ و مدلهای لباس همه در حوزه موضوع حجاب قرار میگیرند.
کارگردان فیلم «شور شیرین» ادامه داد: بحث دیگر من به بحث رفتارهای والدین در کارهای نوروزی بر میگردد. این موضوع بسیار مهم است که ما نشان دهیم سنت نوروز چگونه قادر است در بین اعضای خانواده سبب به وجود آمدن صمیمیت و مهربانی شود. در ضمن به مدد بازیهای فامیلی چگونه میتوان والدین را با برادر و خواهرشان که هر کدام خانوادهای مستقل دارند، نزدیک کرد. برای رسیدن به این خواسته بهتر است فیلمساز از وجود کارشناسان خبره بهره ببرد، چون بحثهای رفتارشناسی و روانشناسی از موضوعاتی است که باید در تولیدات نمایشی به آن توجه ویژه داشت.
الگوسازی برای والدین به واسطه برنامههای نمایشی
وی در پایان تصریح کرد: نکته دیگری که در این بحث باید به آن اشاره کنم برنامههای غیرنمایشی سیما به ویژه برنامههای ترکیبی است که باید شکل و ساختاری جذاب داشته باشد. برنامههایی که با نوآوری سعی میکنند موضوعات مورد نظر را با زبانی جذاب به بیننده منتقل کنند. برای نمونه در برنامه «ویتامین ث» این قالب رعایت شد و ما میدیدیم که این برنامه با تکیه بر عوامل جذاب توانسته بود بسیاری از موضوعات دینی را مورد توجه قرار دهد.