
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، حرفهایی که بعد از دعوا به زبان میآورید به همان اندازه حرفهایی که در لحظات داغ و آتشین عشقبازی میزنید، اهمیت دارند. اینجا چند واکنشی را عنوان میکنیم که بعد از دعوا به هیچ عنوان نباید از شما سر بزند، چه مشکلتان را حل کرده باشید و چه در حین و بین بخشش و گذشت باشید.
سرد برخورد نکنید: اگر بعد از دعوا به کمی زمان و فضا نیاز دارید، هیچ اشکالی ندارد؛ فقط باید به او بگویید، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد بعد از دعوا مرتکب میشوند این است که زبانشان را میدوزند. اگر بعد از دعوا او را نادیده بگیرید، ممکن است تصور کند که میخواهید مجازاتش کنید و این باعث میشود دفعه بعد او هم احساسش را با شما در میان نگذارد. درعوض بگویید، «عصبانیت من به اندازه تو زود از بین نمیرود، ۲۴ ساعت به من زمان بده، مطمئن باش خوب میشوم. اگر بهتر نشدم آنوقت در موردش حرف میزنیم».
حرفهایش را در مغزتان نگه ندارید: همه حرفهایی که همسرتان در طول دعوا میزند باید همانجا بماند. اگر در طول دعوا چیزی میگوید که اذیتتان میکند، به او بگویید که حرفهایش ناراحتتان میکند، اگر روز بعد هم حرفهایش هنوز اذیتتان میکرد، به خودتان کمی فضا بدهید و خیلی زود به او نزدیک نشوید.
برای دعوا کردنتان بهانه نیاورید: دعوا کردنتان را میتوانید گردن میلیونها چیز بینذازید، اینکه روز کاری بدی داشتهاید، سردرد داشتهاید، شب خوب نخوابیدهاید و ... در واقع، زوجهایی که خواب خوب و کافی ندارند، بیشتر با هم دعوا میکنند. باوجود اینها، انداختن تقصیر به گردن چیزهای دیگر، در حق خودتان و همسرتان عادلانه نیست، دلیل دعوا اطلاعات است. اگر عصبانی یا ناراحت هستید، اینها اطلاعاتی است که همسرتان باید بداند. دفعه بعدی که روز بدی سر کار داشتید، قبل از اینکه به خانه برسید، به همسرتان اطلاع دهید. با این روش او میفهمد که احتمالاً آسیبپذیرتر از روزهای عادی خواهید بود.
اگر دوباره موضوع دعوا را به میان کشید، بیتفاوت نباشید: اگر فقط چند دقیقه از دعوایتان گذشته است، به همسرتان بگویید بعد از اینکه فکرهایش را کرد، هر سوال یا حرفی دارد میشنوید. اگر بعد از چند روز خواست دوباره موضوع دعوا را به میان بیاورد، پشتتان را به او نکنید. ارتباط غیرکلامی خیلی وقتها بدتر از فریاد کشیدن است، اگر متوجه شدهاید که به او بیمحلی کرده و نادیدهاش گرفتهاید، برگردید، از او عذرخواهی کرده و به حرفهایش گوش دهید.
به نیش زدن ادامه ندهید: اگر هنوز از او ناراحتید، به شما این اجازه را نمیدهد که حرفهای نیشدار بزنید، هیچوقت به او توهین نکنید. فراموش کردن توهینها کار خیلی سختی است. در عوض وقتی آرام بودید، از او بخواهید به حرفهایتان گوش کند و برایش توضیح دهید که چرا هنوز ناراحتید.
بهخاطر اینکه دعوا کردهاید خودخوری نکنید: دعوا کردن نشانه این است که هر دو شما هنوز روی رابطهتان کار میکنید و رابطهتان برایتان مهم است و این خیلی مثبت است. ممکن است خیلی زوجها را ببینید که میگویند قبلاً خیلی دعوا میکردند اما الآن آسانگیرتر شدهاند. این اصلاً نشانه خوبی نیست! معنی آن این است که میخواهند آن رابطه، هرطور که هست، پیش رود، و این دقیقاً چیزی است که قبل از جدایی یا خیانت اتفاق میافتد. پس از اینکه با هم دعوایتان میشود و هنوز خیلی چیزها در رابطه برایتان اهمیت دارد، خوشحال باشید، نه ناراحت.