نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری فرهنگ قرآنی/ ایکنا موهبتی الهی برای جامعه قرآنی است
کد خبر: 2918978
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
فعال قرآنی ازنا تبیین کرد:

نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری فرهنگ قرآنی/ ایکنا موهبتی الهی برای جامعه قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: موسویان با اشاره به تعامل بین رسانه‌ها و جامعه قرآنی، بیان کرد: من معتقدم که رسانه‌ها از جامعه قرآنی جلوتر هستند و رسانه را مقدم بر این جامعه می‌دانم چراکه این رسانه‌ها هستند که به شکل‌گیری فرهنگ قرآنی کمک می‌کنند.

محمدتقی موسویان، از فعالان قرآنی ازنا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به این‌که با توجه به تعطیلی مدارس قرآن در آموزش و پرورش کلام وحی به حاشیه کشیده شده است، گفت: در مدارس به‌ویژه مدارس ابتدایی قرآن‌ کریم به حاشیه کشیده شده است.

وی با اشاره به سواد قرآنی افراد جامعه، عنوان کرد: ما قرآن را آن‌طور که باید عرضه نکرده‌ایم، این در حالی است که مؤسسات قرآنی ایجاد شدند تا بتوانند پاسدار قرآن باشند اما بدون حمایت‌های مالی کار خود را ادامه می‌دهند.

موسویان با بیان این‌که در رابطه با قرآن طرح‌های موازی انجام داده و سلیقه‌ای پیش رفته‌ایم، اظهار کرد: مهم‌ترین کار ما باید تأسیس مدارس قرآن‌ باشد.

فعال قرآنی ازنا با اشاره به این‌که در طرحی که به آموزش و پرورش ارائه داده است مدارس قرآنی باید از مقطع ابتدایی تا دیپلم در کنار دانش‌آموزان باشد، تصریح کرد: در این طرح از کلاس اول تا ششم ابتدایی روخوانی، روان‌خوانی و تجوید قرآن کار شود، مقطع راهنمایی مفاهیم قرآن و در مقطع دبیرستان حفظ قرآن کار شود که در این طرح 12 ساله می‌توانیم حافظ قرآن تربیت کنیم که متأسفانه اجرا نشد.

وی اظهار کرد: با تأسیس مدارس قرآنی و اجرای این طرح می‌توانیم استعداد افراد را در حفظ قرآن بسنجیم که در این صورت اگر استعداد یک نفر در حد متوسط باشد می‌تواند 10 جزء، در حد خوی باشد می‌تواند 20 جزء و در حد عالی باشد می‌تواند کل قرآن‌ کریم را حفظ کند.

موسویان ادامه داد: اگر طرح‌های این‌چنینی انجام نشود که جوانان با قرآن نزدیک شوند جامعه، خانواده و دانشگاه ما قرآنی نمی‌شود این در حالی است که در اکثر خانواده‌ها فقط در ماه رمضان به قرآن توجه می‌شود.

قاری لرستانی با بیان این‌که از زمان دولت نهم تا کنون مطرح شده است که ما باید یک سازمان قرآنی داشته باشیم که مستقل کار کند، اظهار کرد: بزرگ‌ترین آفت برای گسترش فرهنگ قرآنی موازی‌کاری‌های قرآنی است که همین اختلاف سلیقه‌ها باعث شده آموزش قرآن به نتیجه مطلوب نرسد.

وی با اشاره به این‌که لرستان قاری‌های خوبی دارد، عنوان کرد: ما در این استان با نبود مربیان حرفه‌ای و همچنین نبود دوره‌های حرفه‌ای که مربوط به ارتقا‌ سطح قاریان باشد مواجه هستیم این درحالی است که موازی‌کاری‌ها باعث شده است در این زمینه یکپارچگی به‌وجود نیاید و در نتیجه محافل قرآنی آن‌طور که باید باشکوه برگزار نشود.

موسویان با بیان این‌که در طول سال گذشته قاریان بین‌المللی کمی به استان لرستان آمده‌اند، تصریح کرد: به‌عنوان مثال در طول سال گذشته تنها 2 قاری بین‌المللی قرآن به شهرستان ازنا آمده‌اند که این نشان‌دهنده این است که در برگزار کردن محافل قرآنی نیز ضعف داریم که این ناشی از عدم اتحاد جامعه قرآنی است.

ایکنا؛ موهبتی الهی برای جامعه قرآنی

این فعال قرآنی لرستانی با اشاره به تعامل بین رسانه‌ها و جامعه قرآنی، بیان کرد: من معتقدم که رسانه‌ها از جامعه قرآنی جلوتر هستند و رسانه را مقدم بر جامعه قرآنی می‌دانم چراکه این رسانه‌ها هستند که به شکل‌گیری فرهنگ قرآنی کمک می‌کنند.

وی افزود: بدون شک خبرگزاری ایکنا را موهبتی از جانب خداوند برای جامعه قرآنی می‌دانم چراکه ما می‌توانیم تمام کارهای خود را با نام ایکنا انجام دهیم این در حالی است که تعامل جامعه قرآنی با رسانه ضعیف است.

موسویان با بیان این‌که قاریان به سه دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: دسته اول افرادی هستند که در استا لرستان زندگی می‎کنند اما به‌خاطر ارتقا‌ سطح به شهرهای دیگر می‌روند، دسته دوم افرادی هستند که تحت القا‌ برخی از اساتید قرآن کار می‌کنند و دسته سوم افرادی هستند که در شهرستان‌های محروم زندگی می‌کنند.

این فعال قرآنی با اشاره به این‌که تلاوت در استان لرستان در سطح متوسط قرار دارد، بیان کرد: اگر استان لرستان در طول 36 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه هیچ‌وقت رتبه اول را کسب نکرده است به‌دلیل نبود قاری و استاد حرفه‌ای است این در حالی است که استان لرستان در رشته تواشیح جز استان‌های برتر کشور است.

وی با بیان این‌که قاریان به دو دسته حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: اکثریت افرادی‌که به رشته قرائت روی آورده و بعد از مدتی آن را رها می‌کنند آماتور هستند افرادی‌که حرفه‌ای هستند زیر نظر اساتید مجرب در حال فعالیت‌ هستند.

موسویان ادامه داد: من معتقدم گرایش جوانان به‌سمت قرائت قرآن خیلی خوب و قوی نیست چراکه نتیجه آن‌را در مسابقات قرآنی که در سطح کشور برگزار می‌شود، می‌بینم.

لزوم توجه به زیرساخت‌ها در مباحث قرآن

این فعال قرآنی ازنا با اشاره به این‌که مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود جوانان به‌سمت قرآن سوق پیدا کنند زیرساخت‌ها هستند، تصریح کرد: اگر در هر شهرستان مراکز قرآنی، اساتید مجرب و عامل‌های تشویقی وجود داشته باشد جوانان به‌سمت قرآن سوق پیدا می‌کنند و در غیر این صورت کاری از پیش نخواهد رفت.

مدعیان فعالیت قرآنی؛ بزرگ‌ترین عامل جذب افراد/ اساتید قرآنی به علم روز قرآن آگاه باشند

وی با بیان این‌که مدعیان فعالیت قرآنی بزرگ‌ترین عامل جذب افراد هستند، تصریح کرد: مؤسسات و مدیران قرآنی کشوری و همچنین اساتید قرآنی باید به علم روز قرآن آگاه شده و اخلاق قرآنی را رعایت کرده و اخلاق‌گرایی را مدنظر قرار دهند که جوانان به سمت آن‌ها و در نتیجه قرآن جذب شوند.

موسویان با بیان این‌که سازمان‌های مانند تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه باید بر مبنای ظرفیت هر شهر زیرساخت‌های آن‌را فراهم کنند و همچنین به حمایت مؤسسات بپردازند، عنوان کرد: رسانه‌های مکتوب، مجازی، شنیداری و به‌ویژه دیداری می‌توانند در جذب جوانان مؤثر باشند منوط بر این‌که فعالان قرآنی را درک کنند.

این فعال قرآنی لرستانی در پایان اظهار کرد: پیشنهادی برای مدیران قرآنی دارم که در سطح استان و شهرستان‌ها مشاورانی داشته باشند که بتوانند فعالیت‌های خود را به‌نحو احسنت و علمی انجام داده و پیش ببرند.

captcha