به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی علوم تحقیقات و فناوری امروز، 13 اسفندماه در سی و پنجمین گردهمایی رؤسای واحدهای استانها و مؤسسات آموزش عالی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) گفت: محور این اجلاس که سند راهبردی است بسیار خوب تعریف شده است.
وی افزود: یکی از فقدانها نبود برنامه است. شاهد این هستیم که بسیاری از مؤسسات آموزشی، هدف را بدون برنامه سند راهبردی در نظر میگیرند که به جایی نمیانجامد. آموزش مهارتی و فنی و حرفهای از ضرورتهای جامعه کنونی است. در بسیاری از کشورها بحثهای آموزشهای مهارتی در زمره اصول اولیه و پر اهمیت دانشگاههای پیشرفته قرار میگیرد. با رشد بی رویه کمیت در فارغالتحصیلان دانشگاهی روبهرو هستیم و مسئله مهارتآموزی یکی از مسائل جدی است.
معاون وزیر علوم با اشاره به فراخوان جذب اعضای هیئت علمی گفت: تا به حال بالغ بر 25 هزار نفر ثبت نام کردهاند بیش از دو سوم دارای مدرک دکتری هستند اما ظرفیت جذب اینها چیزی حدود 2 هزار تا است؛ یعنی ما حجم زیادی از فارغالتحصیلان مقاطع بالای تحصیلی روبهرو هستیم. جهتگیریها نیاز به بازنگری دارد و باید مأموریتها را خوب تعریف کنیم. تضمین کیفیت با اعطای گواهی سلامت حرفهای به سرعت در حال گسترش است.
شریعتی نیاسر گفت: آموزش مهارتی در بخش رسمی و غیر رسمی از قدمت طولانی برخوردار است. 80 امین سال تأسیس قانون شکلگیری دانشگاه تهران مطابق است با 80 سال سابقه مهارتاندوزی به صورت آکادمیک.
وی افزود: در آغاز مسئولیتم سه تا شعار مطرح کردم؛ کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی. این اقتدار زمینهساز تعالی مراکز آموزش عالی ما است که هم رشد بیرویه را کنترل کنیم و هم کیفیت را ارتقا بخشیم. حدود هزار مرکز و 800 هزار دانشجو و 46 هزار مدرس در این دانشگاه وضعیت خاصی به وجود آورده است. کیفیت آموزشی این دانشگاه باید مورد مداقه قرار گیرد.
15 درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه جامع هستند
وی افزود: دانشگاه جامع تقریباً 15 درصد دانشجویان کل کشور را تحت پوشش قرار داده است و این عدد چیزی معادل سهم کل دانشگاههای دولتی است. به لحاظ هیئت علمی براساس شاخصها، تقریبا دو دهم درصد کل هیئت علمی در این دانشگاه است اما برداشت من این است که باید تعریفهای خود را بازنگری کنیم اگر مدرس را هیئت علمی ببینیم این عدد تغییر خواهد کرد.
شریعتی نیاسر عنوان کرد: یکی از اثرات برنامه راهبردی، روشن کردن افق پیش روی ماست. نسبت دانشجو به هیئت علمی در این دانشگاه 6500 نفر است. 2638 مرکز آموزش جامع در کل کشور داریم. اولین پیشنهاد من هدفگذاری و رصد مستمر بازار کار است. نکته بعدی توجه به مأموریتگرایی و کیفیگرایی است که با توجه به نیاز مشاغل صنعتی حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد. هدف این است که مأموریتها در زیر نظامی متفاوت از هم جدا کنیم. هر زیر نظامی تعریف خودش را دارد و باید کار خودش را انجام دهد. دانشگاه جامع، باید پیوسته بازار کسب و کار را کنترل کند.
معاون آموزشی وزیر اظهار کرد: در بسیاری از موارد در به کار گیری و بهرهوری از وسایل پیشرفته انصافاً مشکل داریم. میکروسکوپهای الکترونی یکی از وسایل جدید است و جزو ابزار جدی است که ما آن را وارد کردهایم اما برای راهاندازی آن مشکل داریم. چه جایی بهتر از دانشگاه جامع باید این خلأ را پر کند. باید در تعامل مستقیم با مراکز آموزش عالی دولتی قرار بگیریم.
وی گفت: دانشگاه جامع از طریق انتقال و بومیسازی مشاغل به تنوع بخشی مشاغل در کشور کمک میکند و از طریق سیاستهای آمایش سرزمینی، استعدادهای توسعه منطقهای را بنای کاشت و برداشت دانش خود قرار دهد. باید به سمت سیاستگذاری هماهنگ و انسجام بخشی برویم که مستلزم طراحی صحیح فرآیندهای اجرا و تأمین منابع از طریق ارائه خدمات به بازار رقابتی کشور، شناسایی و برگزیدن مدرسان کارآمد و نیز کنترل، ارزیابی و صدها عامل دیگر است.