حجتالاسلام والمسلمین نجمالدین مروّجی طبسی، استاد حوزه و دانشگاه کشورمان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تداوم مظلومیت حضرت زهرا(س) با ناشناخته ماندن ایشان به عنوان یک الگوی عملی اسلامی در جامعه معاصر، گفت: جنس مظلومیت حضرت زهرا(س) با مظلومیت سایر ائمه تفاوت دارد و مظلومیتی که بر ایشان وارد شد، باعث شد بر سایر ائمه(ع) نیز مظلومیتهایی عارض شود.
وی ادامه داد: مظلومیت حضرت زهرا(س) در چند مورد ظهور و بروز دارد؛ یکی بعد از وفات حضرت رسول(ص) و جسارتهایی که بر حضرت وارد شد که این مسئله را میتوان مظلومیت حداقلی برای حضرت دانست. امتی که در آن زمان بودند قدر بانوی اسلام را ندانسته و جسارتهایی بر ایشان روا داشتند.
وارد کردن مظلومیت حداکثری بر حضرت فاطمه(س) با رفتار مخالفان و عملکرد موافقان
استاد مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی یکسری از مظلومیتهای حضرت فاطمه(س) را مظلومیت حداکثری عنوان و تشریح کرد: این مظلومیتها ناشی از رفتار مخالفان و حتی عدهای از پیروان آن حضرت بر ایشان وارد شده است. مخالفان حضرت با حرفها و نسبتهای ناروایی که به حضرت وارد میکردند ایشان را مورد ظلم قرار دادند.
وی تصریح کرد: اما بخشی از مظلومیت ایشان در نتیجه عملکرد شیعیان ایشان است. وقتی ما شخصیت حضرت را تکه تکه کرده و فقط آن قسمتی که مورد نیاز و به نفع ما است را برجسته میکنیم نتیجه آن باقی ماندن حضرت در مظلومیت در طول تاریخ میشود.
این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: اگر کسی تمامی ابعاد و زوایای شخصیت اجتماعی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، خانوادگی و ... حضرت را به صورت یک منظومه فکری در بیاورد و تبیین کند این حداقل کار و اولین قدمی است که برای از مظلومیت درآوردن حضرت انجام داده است و این کار وظیفه نویسندگان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی است.
یک اتاق فکر با محوریت تمام ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) تشکیل دهیم
حجتالاسلام مروجی طبسی در ادامه گفت: همه اندیشمندان که در علوم مختلف مانند تاریخ، رجال، حدیث، تفسیر، فقه و ... فعالیت میکنند باید اتاق فکری تشکیل و بر اساس تصمیمهایی که در این اتاق فکر گرفته میشود، تصویر و ترسیمی از تمامی ابعاد شخصیتی حضرت ارائه و معرفی کنند؛ وقتی این معرفی صورت گرفت و ما به یک شناخت اولیه رسیدیم بعد اولین کاری که باید انجام دهیم عملیاتی کردن این شناخت در جامعه است.
هنوز یک الگوی جامع از حجاب حضرت فاطمه(س) نداریم
مدیرگروه فِرِق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب تمام نهادهای فرهنگی از آموزش پرورش گرفته تا صدا و سیما و وزارت ارشاد را مسئول عملیاتی کردن شناخت آن حضرت در جامعه بیان و به عنوان مثال عنوان کرد: ما هنوز در خصوص حجاب و عفاف یک الگوی جامع نداریم که حجاب حضرت فاطمه(س) به چه صورت بوده است و این نشان میدهد ما هنوز در ابتدای کار ماندهایم و نتوانستهایم شناخت حداقلی از حضرت زهرا(س) داشته باشیم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در خصوص حرکتهای سیاسی بانوان و اینکه حکم اولیه اسلام در خصوص زن چیست و آیا زن باید در خانه باشد یا خیر هنوز نتوانستهایم الگوبرداری درستی از زندگی حضرت فاطمه(س) داشته باشیم و هر کسی هر بخشی از زندگی ایشان را به منفعت خودش میبیند صرفاً از آن جنبه استفاده میکند.
فاطمه(س) منظومه شخصیتی کامل؛ ما هنور اندر خم یک کوچهایم
حجتالاسلام مروجی طبسی تأکید کرد: حضرت فاطمه(س) یک منظومه شخصیتی کامل و بهترین پتانسیل برای ما انسانها است که میتواند انسان را از قهقرا به اوج ببرد اما ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ما که خود را ارادتمند و شیعه حضرت زهرا(س) دانسته و مراسمهای متعدد برای ایشان برگزار میکنیم دچار چنین قصوری شدهایم؟ یک بشارت داد و گفت: دانشنامه حضرت زهرا(س) قدم اول در حوزه شناخت حضرت است که ارائه شده است تا بتوانیم حداقل شناخت اولیهای از حضرت زهرا(س) داشته باشیم. این دانشنامه توانسته است این خلا را تاحدودی پر کند اما متأسفانه مشکل این است که ما احساس نیاز نمیکنیم.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه اظهار کرد: وقتی مَنِ استاد دانشگاه، یا حوزه، من مادر، پدر، معلم و ... احساس نیاز نمیکند که یک الگوی بالاتر در کنار الگوهایی که از غرب معرفی میشود را به جامعه معرفی کند، نتیجه آن همین میشود که در رفتارهای ظاهری (البته این ظاهر و مراسمها نیز در جایگاه خود ارزشمند است) بیش از سایر رفتارهای بنیادی و الگوگیری از حضرت یاد میشود. البته نباید این ظاهرها و حداقلها را هم متوقف کنیم.
وی همه را مسئول و موظف در خصوص شناساندن حضرت زهرا(س) دانست و گفت: حضرت علی(ع) فرمودهاند: «کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیّته» این مسئولیت با توجه به وظایف و مسئولیتهای اجتماعی افراد بیشتر میشود.
حجتالاسلام مرجوی طبسی در پایان گفت: همت و هم و غم برخی از مسئولانی که میشناسم سیاسیبازی است و تا وقتی که این دغدغهها وجود داشته باشد مشکل حل نمیشود. وقتی دغدغهها مسائل شخصی و غیر مذهبی باشد همین روند ادامه خواهد داشت.