به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) ، آیتالله علوی بروجردی در آستانه شهادت حضرت صدیقه کبری(س) و تقارن آن با عید نوروز اظهارداشت: تعظیم شعائر فاطمی در نوروز مصادف شدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) و عید نوروز مایه نگرانی ما نیست؛ زیرا شیعیان و محبان اهل بیت علیهمالسلام، بهتر از ما تشخیص میدهند که چه وظیفهای دارند و به آن عمل میکنند.
وی ادامه داد: همانطور که تا کنون نیز تعظیم شعائر در زندگی مردم آشکار بوده است و در آینده نیز ملاحظه خواهید فرمود که همان پرچمهای مشکی که سال گذشته بر سر در خانهها بالا میرفت، امسال نیز در ایام نوروز این گونه خواهد بود. کما اینکه اهل منابر میگویند «امسال نیز مثل سالیان گذشته، مجالس بسیار پر رونق است».
استاد حوزه علمیه بیان کرد: بنابراین، مهم آن است که ما، پیامدار فاطمه زهرا سلامالله علیها باشیم و این پیام را به همه مردم برسانیم و قبل از آن نیز خودمان، فهم صحیحی از این پیام داشته باشیم. ما درباره شأن و مقام حضرت زهرا(س)، تنها به سراغ منابع شیعه نمیرویم که در آن احادیث مسندی همانند «لولاک لما خلقتک الافلاک» و «لولا علی لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما»، داریم.
وی افزود: در مسند احمد و دیگر منابع اهل تسنن آمده است که «فاطمة بضعة منّی، یؤذینی ما آذاها» و در صحیح بخاری و خصائص نسائی آمده است که «فاطمة بضعة منی، من أغضبها فقد أغضبنی» و در کتاب «کنزالعمال» آمده است که «على خیر البشر، فمن أبی فقد کفر»؛ یا در کتاب «جامع صغیر سیوطی» و «کنزالعمال» آمده است که «من لم یقل علىٌ خیر الناس، فقد کفر»؛ حاکم در مستدرک از عایشه نقل میکند که «أحب الناس الی رسول الله من النساء فاطمة و من الرجال علی»؛ راوی در «جامع ترمذی» نقل میکند که با عمهام بر عاشیه وارد شدیم «فسئلت عنها من احب النساء الی رسول الله؟ قالت: فاطمه، فقلت مِن رجال؟ قال زوجها»؛ اینها مطالبی نیست که مخفی باشد.
این استاد حوزه تصریح کرد: در «مستدرک الصحیحین» از حاکم آمده است که «اذا کان یوم القیامة نادی منادی من وراء الحجاب یا ایها الناس غضّوا ابصارکم عن فاطمة بنت محمد صلی الله علیه و آله حتی تمرّ»؛ ابن اثیر ذهبی و گنجی شافعی نیز این حدیث مستدرک را نقل کردهاند و اضافهای دارند که در آنجا فاطمه زهرا سلامالله علیها با پیراهن خونین حسینش که در دست دارد از آنجا عبور میکند.
وی با بیان اینکه یکی از خصوصیات فاطمه زهرا سلامالله علیها که بسیار حائز توجه است، خطبه فدکیه ایشان در مسجد مدینه است، اظهار کرد: ما صرفا از منابع شیعه نقل نمیکنیم؛ بلکه این خطبه در مصادر سنی نیز به وفور آمده است. ابن ابیالحدید معتزلی مذهب از منابع دیگر عامه یا در جلد 16 کتابش با سند نقل میکند که محمد بن زکریا از جعفر بن محمد بن عماره نقل میکند که ابوبکر هم در پایین آن منبر بود که بعد از خطبه آن حضرت گفت، که ای مردم شما را چه شده است که به هر صدایی گوش میدهید.
علوی بروجردی گفت: ابن ابیالحدید نقل میکند که خطاب ابوبکر در این کلمات به صدیقه کبری سلامالله علیها یا علی بن ابی طالب علیه السلام است؛ چون کلام ذوجهتین است و به هر دو قابل توجیه است. وقتی ام سلمه شنید که او جلوی مهاجر و انصار این صحبت را کرده، در بین آن جمعیت داد زد که «لمِثل فاطمة بنت رسول الله یقال هذا القول، هی والله الحوراء بین الانس» (چرا نسبت به فاطمه زهرا سلام الله علیها این گونه میگویید؟) اما آنها در مقابل، کاری که کردند، حقوق ام سلمه را حتی به عنوان همسر پیغمبر صلی الله علیه و آله تا آخر قطع کردند و کسی هم به سراغش نیامد.
وی تاکید کرد: مسئله این است که فاطمه زهرا سلامالله علیها آن شأنی که داشت یعنی «من آذاها فقد آذانی» را به اعتقاد آنها داشت و حتی مثل عایشه نقل میکند که نزدیکترین افراد به پیغمبر صلی الله علیه و آله این بزرگوار بود.
وی افزود: به هر حال، ایشان در آن جمعیت مهاجر و انصار در مسجد خطبهای خواند که از نظر ادبی شاهکار به حساب میآید و جزء شاهکارهای سخنان زنان عرب نقل شده است. آن خطبه و استدلالات آن به آیات قرآن در مقابل مهاجر و انصاری به قدری مهم بود که همه تحت تاثیر این فرمایشات گریه میکردند.
استاد حوزه بیان کرد: اما ابوبکر برای اینکه جلو این تاثیرات را بگیرد جواب بسیار نامناسبی میدهد، مانند اینکه همه اینها شاهدشان در مدعایشان، دمشان است یا اینها اهل فتنه و فتنهگر هستند یا در بدی و پستی به ام طحال که مثل اعلای پستی در جاهلیت عرب بوده مثال میزند؛ در حالی که آنها خودشان احیاگر جاهلیت هستند.
وی با بیان اینکه ما میراثدار پیام حضرت زهرا(س) هستیم، تصریح کرد: این ندا بعد از 1400 سال، به وسیله فرزندان او، به وسیله عاشورای حسین او، به وسیله امام صادق و حرکت فرهنگی او، به دست ما رسیده و ما باید این پیام را حفظ کنیم و پیامدار فاطمه زهرا(س) باشیم و عمده رسالتی هم که در این پیامداری داریم این است که مردم را از ظلمت جهل نجات بدهیم. آیا اگر این مردم آگاه بودند، محاسن علی بن ابی طالب را به خون سرش خضاب میکردند که آن مردک حجاج یوسف ثقفی را حاکم کوفه کنند؟ پس، مادام که ناآگاهی هست این آثار هم وجود دارد و فاطمه زهرا در این بیداری نقش عمدهای دارد.
وی تاکید کرد: اگر بیداری اسلامی رنگ و بوی علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا را نداشته باشد به جایی نمیرسد و این بیداری، بیداری جاهلی و ناآگاهی است.
آیتالله علوی بروجردی افزود: امسال، ایام فاطمیه با نوروز تقارن دارد که آن هم، یک عید طبیعی است و خلاف شرعی در آن نیست، و دید و بازدید هم هیچ منافاتی با فاطمیه ندارد، اما مردم نشان میدهند که در عاشورا و در فاطمیه از ما جلوتر حرکت میکنند. پس ما هم باید خودمان را با مردم هماهنگ کنیم و فاطمه زهرا سلام الله علیها در بین ما زنده است آنگونه که حسین بن علی علیهما السلام زنده است و لذا، ما سعی کنیم که پیام این بزرگواران را زنده نگه داریم.