کد خبر: 3082923
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
حشمتی عنوان کرد:

تولید پیام‌های کوتاه دینی؛ محور فعالیت‌های سال جاری

گروه جامعه: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فعالیت‌های دینی در کشور منجر به ورود دین به زندگی مردم نمی‌شود، افزود: تولید پیام‌های کوتاه و تخصصی محور فعالیت‌های سال جاری ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که با اقدامات صورت گرفته توسط وزارت ارشاد تا چه میزان توانسته‌اید قرآن را به عنوان دستور سبک زندگی وارد زندگی مردم کنید؟ گفت: ما به عنوان مسئول یکی از بخش‌های اصلی فرهنگی باید از همه فعالان این حوزه به خاطر زحماتی که می‌کشند تشکر کنیم.

کم تأثیرگذار هستیم

وی ادامه داد: فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد اما منجر به اینکه زندگی مردم تحت تأثیر این فعالیت قرار بگیرد، نمی شود. نه اینکه فعالیت‌ها اصلاً تأثیری نداشته باشد اما این تأثیر بسیار کم است. ما کم تأثیرگذار هستیم.

باید برای هر گروه اختصاصی تولید قرآنی داشته باشیم

حجت‌الاسلام حشمتی در خصوص دلایل این تأثیر کم گفت: شاید از ابزار درست استفاده نمی‌کنیم؛ مثلاً از هنر به خوبی استفاده نمی‌کنیم. همه اقشار مردم را لحاظ نمی‌کنیم یعنی مخاطب را به درستی انتخاب نمی‌کنیم، برای همه از یک مدل ترویجی استفاده می‌کنیم در حالی که زبان کودکان، دانشجویان، نخبگان، زنان خانه دار و ... با هم متفاوت است؛ باید برای هر گروه به صورت اختصاصی تولید قرآنی داشته باشیم.

وی به عنوان مثال عنوان کرد: زمانی که در شوروی سابق انقلاب شد، روس‌ها برای اینکه فرهنگ مادی‌گرایی مورد نظر خود را ترویج کنند صدها هزار رمان تولید کردند؛ ما نمی توانیم بودن تولید رمان، مجسمه، تابلو، فیلم و ... فرهنگ را تغییر دهیم و یا اصلاح کنیم. اینها ابزاری است که باید به کار گرفته شود.

باید سخنرانی‌ها و پیام‌ها کوتاه باشد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این مسئله که روحانیت به همان زبانی که در گذشته دین را بیان می‌کردند اکنون نیز با همان بیان با مردم سخن می‌گویند، در حالی که جوان پویا و فکور ما با این زبان و گفتار نمی‌تواند ارتباط برقرار کند، برای رفع این مشکل چه نهادی را مسئول می دانید؟ عنوان کرد: هر کسی در حوزه ترویج و تبلیغ کار می‌کند بایستی مسلط به زبان روز مردم باشد، هنر را خوب بشناسد، مخاطب‌شناسی قوی داشته باشد و اقتضائات زمان را لحاظ کند. ما اکنون حق نداریم یک ساعت زمان را برای یک سخنرانی در نظر بگیریم باید سخنرانی‌ها و پیام‌ها کوتاه باشد.

وی در پایان اظهار کرد: ما در برنامه سال جاری خود این موارد را در نظر داشته و پیام‌های کوتاه را تولید و راه را برای آموزش‌های تخصصی باز و مؤسسات را تخصصی می‌کنیم.

captcha