کد خبر: 3126686
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
شورجه خواستار شد:

لزوم پیاده‌سازی اندیشه‌های شهید آوینی در دروس دانشگاه‌های هنری

گروه هنر: باید عزم جدی برای ارائه آنچه که شهید سیدمرتضی آوینی در قالب آثار هنری از خود به یادگار گذاشته و سایر مکتوباتی که در آنها به تبیین ویژگی‌ هنر انقلاب پرداخته است، در شرح دروس دانشگاهی داشت.

جمال شورجه، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: هنر انقلاب ویژگی‌هایی منطبق با آرمان‌ها و دیدگاه‌های دینی و ارزشی دارد که فلسفه قیام امام راحل را معرفی می‌کند؛ مبانی که موجب شد موج عظیم خیزش مردمی علیه حکومت ستم‌شاهی شکل گیرد.
وی افزود: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظریه‌های هنر انقلاب که دوشادوش تحولات انقلاب اسلامی به پیش می‌رفت و ابزار و اقتضائات آن در خدمت پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی بود، از سوی برخی نظریه‌پردازان و در خلال گفته‌ها، دست‌نوشته‌ها و آثارشان تبیین و به عنوان الگوی عملی سایر هنرمندان انقلابی تعیین شد.
کارگردان فیلم سینمایی «خلبان» تصریح کرد: قطع به یقین یکی از این پیش‌قراولان حوزه قلم، فرهنگ و هنر انقلاب و دفاع مقدس، شهید سیدمرتضی آوینی بوده و است؛ چرا که وی علاوه بر ساخت مجموعه‌های مستند در مورد انقلاب و دفاع مقدس که مشهورترین آنها «روایت فتح» در گروه تلویزیونی جهاد است، در زمینه هنر انقلاب صاحب‌نظر بوده که آثار او اغلب به شکل مکتوب در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
شورجه ادامه داد: ویژگی آثار شهید آوینی در تبیین موازین هنر انقلاب نگاه به این پدیده مقدس تاریخ معاصر از دریچه اعتقادی و ایمانی است که همه منطبق بر دیدگاه‌های ائمه معصومین(ع) و ولایت است و به این واسطه اگر آن شهید بزرگوار اکنون حیات داشت، قطعاً به عنوان یکی از فرماندهان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مطرح بود.

آوینی با زبانی گویا به بیان مبانی هنر انقلاب پرداخته است

کارگردان فیلم سینمایی «دایره سرخ» گفت: حال که در شرایط کنونی از وجود شهید آوینی و سایر شهدای حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی بی‌بهره‌ هستیم، اما می‌توانیم به آثار و یادگارهای بر جای مانده از ایشان در حوزه هنر انقلاب تمسک بجوییم؛ آثاری که به اعتقاد من بسیار پیشرو هستند و چون خالقان آن اشراف کامل به هنر مدرن داشته و صدالبته خود را متعلق به هنر اشراقی می‌دانستند، بنابراین در هر برهه از زمان می‌توان با تأویل و تفسیری جامع به سراغ آنها رفت و آنها را همان طور که پیش‌تر عنوان شد به عنوان یک الگوی عملی در نظر گرفت.
این کارشناس سینمای دینی و انقلاب با اشاره به اینکه در شرح دروس دانشکده‌های هنری، جای نظریات شهید آوینی در حوزه تئوری و فلسفه هنر انقلاب خالی است، تأکید کرد: برخلاف تصور بسیاری از منتقدان و کارشناسان هنری که اعتقاد دارند ادبیات شهید آوینی در خلق آثار مکتوب و مقالات بر جای مانده از وی ثقیل و قابل درک نیست، من اعتقاد دارم که این شهید بزرگوار با زبانی گویا و البته بدون هیچ تعارف و اغماضی آنچه را که در مورد مبانی هنر انقلاب است و هنرمندان جوان و متعهد ملزم به رعایت آن هستند را بیان کرده و تنها باید عزمی برای استفاده از این محتوای شیوا و بلیغ در شرح دروس دانشگاهی وجود داشته باشد.
وی در پایان گفت: شهرت، شهوت و ثروت سه دستاورد اجتناب‌ناپذیر غرق شدن در هنر و فعالیت و کار در این ساحت است، اما شهید آوینی با طرد این سه واژه به عنوان ماهیت فعالیت حرفه‌ای در عرصه هنر به نوعی قدسی و وجهی عرفانی از هنر اعتقاد دارد که هدف آن تنها قرب الهی و غایت آن رسیدن انسان به اوج مقام و جایگاهی است که از او به عنوان اشرف مخلوقات توقع می‌رود و به نظر من این وجه افتراق هنر انقلاب با سایر جنبه‌های دیگر هنری است که مسئولان باید به تحقق آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

captcha