رضا توکلی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه فیلمهایی چون «گلاب» هر ساله در هالیوود تولید میشوند، اظهار کرد: جدیدترین فیلم هالیوود که در آن ایران اسلامی مورد حمله قرار گرفت، «گلاب» نام دارد. این فیلم سینمایی سعی دارد همانند «آرگو» به یکی از وقایع ایران بپردازد، البته به نحوی که سازندگان آن میخواهند. در این فیلم سینمایی شاهد تحریف تاریخ نیستیم، چون تحریف به معنای تغییر قسمتی از تاریخ است، اما این فیلم در حقیقت تاریخ را وارونه نشان میدهد، به نحوی که مسلمترین واقعیات را به شکل دیگری میبینیم.
وی افزود: در «گلاب» که کارگردانی آن را جان استوارت برعهده دارد، داستان روزنگاری تصویر میشود که برای تهیه گزارش از انتخابات سال 88 وارد ایران میشود تا این رویداد را پوشش خبری دهد. مضمون فیلم در ظاهر به پوشش خبری یک خبرنگار از یک اتفاق سیاسی توجه دارد، اما واقعیت این است که این فرد برای جاسوسی وارد کشورمان شده. این موضوع نیز گفته ما نیست، بلکه در اعترافات شخصیت مورد نظر فیلم (مازیار بهاری) به روی این امر صحه گذاشته شده است.
این بازیگر به سخنان خود اضافه کرد: از نگاه من این دست فیلمها هیچ جایگاهی در سینمای جهان ندارد، چون مردم دنیا به ماهیت این قبیل آثار کاملا ًواقف هستند، اما باز هم میبینیم که هر ساله این دست فیلمها در هالیوود تولید میشود. دلیل این امر نیز این است که هالیوود از طرف بنگاههای یهودی که حامی هالیوود هستند، حمایت میشود، بنابراین جای تعجب نیست که چرا ما تا به این حد، شاهد تولید این قبیل آثار هستیم.
عملکر ما در قبال فیلمهایی چون «گلاب»
توکلی به توضیح فوق اضافه کرد: در مقابل این دست آثار به دو شکل باید عمل کرد. ابتدا اینکه از طریق دیپلماتیک اعتراض خود را به گوش آنها برسانیم و در ادامه با ساخت کارهای خوب و تاثیرگذار در این حوزه واقعیت را برای مردم جهان آشکار کنیم. همانند فیلمی که مجید مجیدی ساخته و در آن به زندگی حضرت رسول(ص) پرداخت. ساخت این فیلم بسیار ضروری بود، زیرا پیامبر رحمت مورد هجمه اسلامستیزان است و این قبیل کارها میتواند بسیاری از آسیبها را پوشش دهد.
وی در پاسخ به این که فیلمهای مورد نظر از چه طریق باید حمایت مادی و معنوی شوند، گفت: مسلماً بخش خصوصی قادر نیست دست به تولید چنین فیلمهایی بزند، زیرا فیلمهای مورد نظر سرمایه بالایی را طلب میکنند، اما بخشهای دولتی که رسالتشان کار فرهنگی است باید در این زمینه حضور فعال و جدی داشته باشند. برای این گفته مثالی میزنم؛ فیلمی چون «چ» با حمایتهای دولتی ساخته شد، اما توانست ذهنیت بسیاری را روشن کند، چون بسیاری از جوانان نمیدانستند که در ابتدای انقلاب چه مسائلی رخ داده است، اما این فیلم با زبانی زیبا واقعیات را برای مردم به تصویر کشید.
این فیلمساز در پایان اظهار کرد: سینمای یک امر تخصصی است که باید حرفهگری در آن یکی از اصول باشد، بنابراین کسی که قرار است ساخت این قبیل کارها را برعهده بگیرد باید جزء فیلمسازان مطرح کشورمان باشد. در ضمن متن چنین فیلمهایی باید با تحقیقات بسیار همراه باشد، چون هر گونه تحریف و اغراقی را مردم نمیپذیرند. در نهایت فیلمسازی که قرار است فیلمی با محوریت یکی از رویدادهای انقلاب بسازد، حتماً باید به مضمون کارش معتقد باشد.