این دنیا مجهز به دوربین مداربسته است! /«أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»
کد خبر: 3209060
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
هر روز با قرآن؛

این دنیا مجهز به دوربین مداربسته است! /«أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»

کانون خبرنگاران نبأ: انسانی که خود را در محضر الهی می‌بیند، نه‌تنها مرتکب گناه نمی‌شود، بلکه اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمی‌پروراند؛ خداوند متعال می‌فرماید: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری».

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در راستای بهره‌گیری بیشتر و بهتر از مفاهیم قرآن کریم و ترویج آموزه‌های بلند قرآن و عترت، کانون نبأ روزانه یادداشتی با محوریت یکی از آیات قرآن به همراه شرح مختصری از معارف آیه و روایات منتشر می‌کند. موضوع آیه امروز علم حضوری خداوند متعال به بندگان است.

«أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»(علق/14)

ترجمه: آیا نمی دانید که خداوند می‌بیند!

شناخت و توجه به هر یک از اوصاف الهی، آثار تربیتی فراوانی را نیز با خود به همراه دارد. از جمله این اوصاف، علم خداوند و احاطه دقیق پروردگار به اعمال بندگان است. توجه به این حقیقت، سبب می‌شود تا انسان همواره خود را در محضر خالق خویش ببیند و از عملی که موجب ناخوشنودی وی می‌شود، دوری کند.

اثر تربیتی آیه

انسانی که خود را در محضر الهی می‌بیند، نه‌تنها مرتکب گناه نمی‌شود؛ بلکه اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمی‌پروراند. اولیای الهی عالم را محضر خداوند می‌دانند و در محضر او از معصیت و گناه دوری می‌کنند.

رسول اکرم(ص) فرمودند: «یا أباذر أعبد الله کأنک تراه، فان کنت لا تراه فانه یراک؛ اى ابوذر خداى را چنان عبادت کن که گویا او را می‌بینى. پس اگر تو او را نبینى او تو را می‌بیند».

راحتی تحمل سختی در محضر خداوند

اگر انسان متوجه باشد که خداوند همه‌جا وجود دارد و در هر حالی شاهد و ناظر اعمال و کارهای اوست، دائماً مراقب کارهای خودش است.  انسان عارف، عالم را محضر خدا  و او را شاهد، حاضر و ناظر بر جمیع امور می­‌داند. چنین اعتقادی، نه‌تنها مانع از انجام گناه و خلاف از انسان می­‌شود؛ بلکه سبب آسان شدن تحمّل سختی­‌ها و مصیبت‌ها نیز می‌شود.

هشت دوربین الهی

بسیاری برای گرفتن عکس یا فیلم چند لحظه‌ای، خیلی حواسشان به خودشان جمع می‌شود. یا اگر در محیطی که دوربین مداربسته است قرار بگیرند، خیلی مواظب رفتار و حالات خود هستند. این برای ما یک امر طبیعی است.

اساسا تاثیر جمله «این مکان مجهز به دوربین مداربسته می‌باشد» به مراتب بیشتر از جمله «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید» است. اما چرا؟

آیا تا به حال با خود اندیشیده‌ایم که برای 8 دوربینی که همیشه در حال ضبط تصاویر ما است خود را آماده کنیم. دوربین‌هایی که هر لحظه و هر ثانیه تمام سکنات و حتی خطورات ذهنی ما را کامل ثبت می‌کنند:

1- خدا: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى (سوره علق؛ آیه 14)

2- پیامبر(ص): یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا (سوره احزاب آیه 45)

3- امامان: وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُۆْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (سوره توبه آیه 105)

4- ملائک مقرب: کِتَابٌ مَّرْقُومٌ * یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ (سوره مطففین آیه 21-20)

5-شهداء: وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ (سوره بقره آیه 154)

6-زمین: یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا (سوره زلزلة آیه 4)

7- زمان: وَالْیَوْمِ الْمَوْعُودِ * وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ (سوره بروج آیه 3-2)

8- اعضاء و جوارح: وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (سوره فصلت آیه 21)

راهکار

اگرچه نمی‌توانیم فیلم‌ها را پاک کنیم؛ بهتر در سکانس‌هایی که می‌دانیم با پیام و دستور خدا مغایرت دارد حضور نیابیم. اگر میزان صحنه‌های خوب زندگی‌مون افزایش پیدا کند به شکلی که بخش خوب فیلم‌ها غلبه کند و تم داستان زندگی‌مان خیر باشد، خداوند (صاحب مهم‌ترین دوربین) خودش صحنه‌های بد رو پاک می‌کند و نادیده می‌گیرد.

بنابر این باید همواره به یاد داشته باشیم در لحظه‌لحظه زندگی‌مان فیلم‌برداری می‌شود، حواسمان باشه بد جلو دوربین ظاهر نشویم زیرا بعدا خودمون رومون نمی‌شود پای فیلم بشینیم و نگاش کنیم.

* محمد پارسائیان

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۱
حسین بصیر ی پور
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۱۷:۰۰
4
22
مطلب بسیار جالی بود
نیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۰:۳۲
19
10
خدایا تو که دیدی بزنش زمین که با چشمام ببینم که بی آبرو و بیکار و ذلیل و بی حیثیت شده
captcha