امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره وضعیت حفظ قرآن در کشور و تعداد حافظان قرآن گفت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، دستگاهها و نهادهای قرآنی آمار و ارقامی در خصوص تربیت حافظان قرآن اعلام کردند و حتی برخی دستگاهها مانند وزارت آموزش و پرورش آمار میلیونی در خصوص حافظان قرآن اعلام کرد.
وی افزود: آماری که از سوی دستگاههای فرهنگی و قرآنی در خصوص تربیت حافظان قرآن اعلام میشود، آماری است که پس از اعلام فراخوان و ثبت نام علاقهمندان جمعآوری میشود و تمامی کسانی که در طرحهای حفظ قرآن دستگاهها شرکت میکنند حتی اگر به حفظ قرآن نپردازند اما باز نامشان در آمار دستگاهها میآید.
دستگاههای قرآنی حافظان نیم جزء را جزو آمار تربیت حافظان اعلام میکنند
این حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: همچنین برخی دستگاهها محدود حفظ خود را بر روی حفظ نیم جزء و یک جزء میگذارند و افرادی که نیم جزء از قرآن را حفظ کردهاند نیز در آمار تربیت حافظان قرآن محاسبه میکنند و به همین دلیل است آماری که از سوی دستگاهها در خصوص تربیت حافظان قرآن اعلام میشود با آمار واقعی حافظان قرآن تفاوت دارد.
وی با عنوان این مطلب که مسئولیتپذیری دستگاهها در حوزه تربیت حافظان قرآن بد نیست، گفت: هرچند که اکثر دستگاههای فرهنگی و قرآنی دوست دارند قدمی در جهت تربیت حافظان قرآن بردارند اما این فعالیتها نباید به موازیکاری منجر شود و در نتیجه بودجههای قرآنی کشور صرف کارهای موازی شود و هدر برود، زیرا در این صورت آن نتیجه و ثمری که باید داشته باشد، نخواهد داشت.
ستاد راهبری حفظ قرآن خروجی خاصی نداشته است
آقایی با اشاره به تشکیل ستاد راهبری حفظ قرآن که زیر نظر شورای توسعه فعالیتهای قرآنی تشکیل شده است، افزود: این دبیرخانه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تشکیل شد اما خروجی خاصی نداشت و همکاری خوبی بین مسئولان و دستگاههای مجری در خصوص تربیت حافظان قرآن شکل نگرفت.
وی یادآور شد: به نظر میرسد باید یک وزارتخانه یا دستگاه مشخصی متولی امر حفظ قرآن در کشور شود و تمامی برنامهریزیها در خصوص تربیت حافظان قرآن از سوی دستگاههای مختلف در این ستاد انجام شود تا تکلیف تربیت حافظان قرآن در کشور مشخص شود.
حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: هرچند که باید هماهنگیهای خوبی بین دستگاههای قرآنی برای تربیت حافظان قرآن ایجاد شود اما به نظر میرسد اگر بخواهیم حافظان قرآن زیادی در کشور داشته باشیم باید ابتدا فرهنگ حفظ را در کشور ترویج کنیم و این کار نیز باید از وزارت آموزش و پرورش آغاز شود.
حفظ قرآن در کشور فرهنگسازی شود
وی با بیان اینکه تنها جایی که میتواند منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت حافظان قرآن را محقق کند وزارت آموزش و پرورش است، افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است با تشکیل یک شورای کارشناسی به نحوه فرهنگسازی در خصوص تربیت حافظان قرآن در کشور بپردازد و این موضوع را چکشکاری کند.
آقایی یادآور شد: اگر لازم باشد، باید حفظ قرآن به عنوان یک واحد درسی یا پارامتری که دانشآموزان را ملزم به حفظ قرآن کند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد اما لازمه این کار انجام کارهای تخصصی و کارشناسی است و بهتر است وزارت آموزش و پرورش مسئولیت این کار را برعهده بگیرد.
وی در این بخش از سخنان خود به بیان پیشنهادی برای فرهنگسازی حفظ قرآن در کشور پرداخت و گفت: از ابتدای ورود دانشآموزان به مدرسه که پایه اول ابتدایی است دانشآموزان را ملزم کنیم که هرسال حداقل یک صفحه از قرآن را حفظ کنند.
این حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش میتواند با الزام کردن بحث حفظ یک صفحه از قرآن در سال، این کار را عملیاتی کند.
سلام عرض می کنم خدمت استاد عزیز و بزرگوار استاد امیر آقایی
این طرح جالبهه سالی یک تا سه صفحه خیلی خوبه هیچ فشاری هم روی فرد نمیاره
این خانم که میگه اثر سو داره یک صفحه اجبارش اثر سو نداره
اثر سو برای وقتی هست که سالی چند جز اجبار کنن فرد حفظ کنه
بنده نیز مخالفم. در این کارها نباید اجباری صورت گیرد. نظر شخصی است.
به جای افزایش تعداد,باید به کیفیت حافظان و همینطور حفاظت و ارزش نهادن به حافظان قبلی اهمیت داد.
قبلی ها و قدیمی ها معمولا فراموش شده اند. به جزء چند شهر بزرگ
به نظرم فعلا باید همین موازی کاری ها حذف شوند. میخواستم نظر استاد رو بدونم که اولویت رو با کدوم میدونن؟ متاسفانه در اجرای طرح تربیت حافظان هیچ گونه شفافیت در فعالیت سازمان ها وجود ندارد و همه مخلوط در هم شده اند. به نظر شما فقط یک سازمان مسئول این امر باشد بهتر نیست؟
البته عربزبان بودن آنها در این موضوع موثره. اینو نباید نادیده گرفت.