حسن باستانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: ما تجربههای موفقی در زمینه تئاتر دینی داشتیم که در تولید آنها کمترین هزینه مصروف شده است، نمونه آن تجربه شخصی من در مورد کارگردانی نمایش «بیسرزمینتر از باد» بود که با استفاده حداکثری از حداقل امکانات، کاری را تولید و روی صحنه بردیم که توانست توجه مخاطبان را به یک نمایش با بنمایههای دینی جلب کند.
وی ادامه داد: استفاده از شیوههای نوین اجرایی و نداشتن نگاه صرف واقعگرایانه به تولید نمایش دینی که منجر به طراحی صحنههای حجیم و اختصاص لباس و تحمیل هزینههای گزاف به آن میشود، میتواند تولید نمایش دینی و ارزشی را سهلالوصول کرده و زین پس شاهد افزایش کمی این تولیدات باشیم.
به کار بردن سبکهای آئینی و سنتی به روایت نمایش دینی تنوع میبخشد
باستانی تصریح کرد: شخصاً زمانی که اقدام به تولید نمایشی با موضوع دینی میکنم استفاده از سبکهای نمایشی آئینی و سنتی و شیوههای نمایشی ایرانی را که قالبی روایی دارند را نیز در دستور کار قرار میدهم و نتیجه آنکه علاوه بر تنوعبخشی به روایت نمایشی، درصد قابل توجهی از هزینههای تولید چنین نمایشهایی کاهش مییابد.
این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: کارگردانانی که دغدغه تولید تئاتر دینی دارند میتوانند با استفاده از شیوههای مدرن روایت نمایش، استفاده از فضا و طراحی دکور و صحنهای گزیده (مینی مال) به هدف خود رسیده و حرف و پیامی را که دارند به روشنی روی صحنه تئاتر بیان کنند.
منظور از حمایت مسئولان فراهم کردن امکانات اجرایی است
باستانی تأکید کرد: گسترش و رونق تئاتر دینی نیازمند حمایت بیشائبه مسئولان است، نمیدانم چرا هر بار که صحبت از حمایت از تولیدات فاخر نمایشی میشود بیدرنگ مسئولان فکر میکنند که ما توقع مالی و پولی داریم، در صورتی که که هنرمند تئاتر در وهله نخست نیازمند پول نیست و آن را طلب نمیکند، منظور از حمایت، فراهم آمدن امکانات اجرایی برای بهتر دیده شدن نمایشی است که برای تولید آن، گروه نمایشی زحمت و مرارت زیادی کشیده است.
وی افزود: چه بسیار نمایشهای دینی که در عین شایستگی با وجود چندین ماه تمرین و ممارست گروه، محدود به چند اجرای صحنه شده و برای همیشه فراموش میشوند، در حالی که این نمایشها از چنان قابلیتی برخوردار هستند که بتوانند برای زمان متمادی به روی صحنه بروند.
باستانی در پایان گفت: مسئولان باید شرایطی فراهم آورند تا یک نمایش دینی پس از خاتمه اجرای خود در یک سالن در فاصله کوتاهی امکان اجرا در سالن نمایشی دیگری را پیدا کند تا مخاطب بیشتری بتواند شاهد حاصل تلاش گروه نمایشی باشد که در این صورت مطمئناً نمایش قادر خواهد بود درصد قابل توجهی از هزینههای اجرایی خود را به دلیل کثرت در نوبت اجرا، شخصاً تأمین کند.