به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) طرح لباس متحد الشکل قاریان ایرانی که از حدود 20 سال پیش در برخی محافل مطرح بوده است، نقش بسزایی در هویتبخشی قاریان کشورمان خواهد داشت و این امر در سفرهای تبلیغی خارج کشور، اهمیت دو چندان دارد.
به بیان دیگر، همان طور که در سایر صنوف و مشاغل، لباس مخصوص، نوعی اطمینان و اعتماد به نفس در جهت ایفای هر چه بهتر وظیفه ایجاد میکند، در این جا نیز قاری میتواند مهارتها و توانمندیهای خود را هر چه کاملتر به منصه ظهور برساند که البته نیازمند فراهم شدن برخی پیش زمینهها و پیشنیازهاست و همراهی تمامی ارکان دخیل (نظیر نهادهای مرتبط، جراید، صداوسیما و ...) را میطلبد. ضمنا لازم است فرهنگ سازی در میان قاریان و نیز مردم، به نحو مطلوب صورت پذیرد تا به عنوان تشخصسازی نامطلوب و ابزار کسب درآمد و نیز جداسازی قاریان از بدنه جامعه تلقی نشود.
در واقع این امر مطلوب نوعی استجابت در آداب تلاوت کلام الهی است که تزاحم و اجرای نامطلوب آن میتواند واجبات تلاوت را مخدوش کند؛ در حالی که این طرح میبایست تعالی روح و ارتقاء تلاوت و اندیشه قاری را در پی داشته باشد نه این که موجب تنزل مکانت این قشر شود.
از باب ضرورتهایی که به آن اشاره شد، تهیه طرح لباس قاریان قرآن از ناحیه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به شورای عالی قرآن واگذار شد.
پیشینه تاریخی و مذهبی
گر چه در آموزههای دینی، به لباس قاریان تصریحی نشده است، اما در مورد زیباییگرایی و نظم و انضباط یک مسلمان و نیز مواردی از جمله لباس نمازگزار( که به نوعی آیات الهی را تلاوت میکند) از حیث طهارت، زیبایی و رنگ تاکید شده است. لذا به نظر میرسد در مورد پوشش ویژه قراء، پیش از این که تحمیل و اجباری در کار باشد، تشویق و تبیین آثار مثبت و نیز فرهنگسازی، موثر است.
به عنوان مثال همان طور که مردم، پوشش خاص را از یک روحانی متوقّع هستند و این مسئله کاملاً در جامعه پذیرفته شده است در قشر قاریان نیز میبایست این فرهنگ ایجاد شود و با توجه به جایگاه در حال رشد قراء ( چه کیفی و چه کمی) با یک زمینهسازی مناسب، عملیاتی شود و این لباس با مهارتهای فنی و شخصیتی قاری، یک مجموعه زیبا را به تصویر بکشد.
در مورد قاریان کشورهای دیگر مانند مصر، سوریه، مراکش، عربستان، عراق، هند، اندونزی، مالزی و ... لباس ویژه وجود دارد. البته در مواردی این لباس صرفا مختص به قراء نیست و صنوف دیگر نظیر عالمان دینی، مُفتیها، ائمه جماعات و ... نیز از آن استفاده میکنند.
البته همان طور که ذکر شد، در تاکیدات دینی و مذهبی، لباس مخصوص نماز، به طور ویژه مورد اشاره قرار گرفته و سفید بودن، تمیز بودن و نیز متفاوت بودن لباس بیرون با لباس نماز مورد توجه قرار گرفته و پوشیدن لباسهای مشکی ( به جز عمامه و عبا) مکروه دانسته شده است.
برخی ملاحظات و ظرافتهای مهم در طراحی لباس قاریان؛
1- توجه به روانشناسی رنگ؛ و در یک کلام در نظر گرفتن سه عنصر نشاط، وقار و وزانت و سادگی و بیآلایشی در ترکیب و طراحی رنگها،
2- استفاده توأمان از نمادهای ایرانی- بومی و اسلامی در طرح لباس
3- طراحی مجموعه کاملی از البسه شامل: پیراهن، عبا، قبا، شال، کلاه، شلوار و کفش، با رعایت تناسب بین آنها.
4- ایجاد امکان انتخاب رنگ و برخی جزئیات طرح لباس برای قاری(البته در یک چارچوب مشخص)
5- تعیین حدود و صغور استفاده از این پوشش برای قاریان و حافظان در سطوح و درجات فنّی مختلف
6- مشخص کردن موقّت یا دائمی بودن استفاده از این لباس.
تولید نمونه اولیه
با تشکیل جلسات متعدد با حضور کارشناسان قرآنی و طراحان لباس و در نظر گرفتن هم ملاحظاتی که بخشی از آن ذکر شد، نمونه اولیه لباس قاریان قرآن کریم تولید شد تا در خلال برگزاری یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن و در جمع اساتید، قاریان و حافظان ممتاز سراسر کشور رونمایی شود و پس از آن دریافت نقطه نظرات ایشان، طرح نهایی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شود تا در خصوص نحوه و شرایط استفاده و ساز و کار تولید انبوه آن تصمیم گیری شود.