کد خبر: 3286445
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تنفس آرامش در نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر/ سهم آثار دینی چقدر است؟

گروه جامعه: «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» آغازی است برای تلطیف فضای بصری پایتخت، اما اینکه این فضا را تا چه میزان با هنر دینی، بسط‌دهنده معارف زلال وحیانی ببینیم، باید مورد توجه مسئولان باشد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در طول تاریخ همه مکتب‌ها و همه افرادی که قصد رسانیدن پیام خود به دیگران را داشته‌اند از روش‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده کرده‌اند. در جهان امروز نیز، براى جذب انسان‌ها به افکار و عقاید مختلف تبلیغات وسیعى صورت مى‌گیرد و صاحبان مکاتب برآنند تا با استفاده از تبلیغ مناسب، مردم را با اندیشه‌ها و افکار و عقاید خود آشنا کرده، پیرو خویش سازند.

در یک حرکت فرهنگی و مردمی وقتی کار شاخصی انجام می‌شود باید آن را ارج نهاد و از تمامی امکانات برای رسیدن به هدف نهایی آن استفاده کرد. رویداد «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» که چند روزی است توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح شهر تهران انجام شده‌ است یکی از کارهای فاخر و ارزشمند است که می‌تواند چراغی را برای فعالیت‌های بعدی در حوزه‌های مختلف همچون دینی و قرآنی و در سطح ‌گسترده‌تری برای دستگاه‌های مختلف روشن کند.

بیش از 1500 سازه‌ تبلیغات محیطی

جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این راستا اظهار کرد: در این طرح بیش از 1500 سازه‌ تبلیغات محیطی به اکران 700 اثر فاخر فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران اختصاص پیدا کرده است و به نظر می‌رسد اجرای این طرح نشان از تغییر نگرشی در مقامات تصمیم‌گیر در شهرداری تهران دارد که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و امیدوار بود در آینده نیز طرح‌های این چنینی بیشتر به اجرا درآید.

 

 

اما وقتی صحبت از این هزار و 500 سازه تبلیغاتی تهران می‌شود که تحت پوشش محتواهای بصری‌ خیره‌کننده درآمده، این سوال پیش می‌آید که آیا استفاده از تمامی 7 درصد سهمیه فرهنگی بیلبورد‌های تبلیغاتی در سطح شهر و همزمانی برپایی این آثار در شهر تهران با بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی ایران یعنی نمایشگاه کتاب، در اجرای تبلیغات بصری نمایشگاه خللی خواهد داشت یا خیر و بعد از آن نیز که تا چند روز دیگر شهر تهران میزبان «مسابقات بین‌المللی قرآن کریم» است، جایی برای تبلیغات این رویداد مهم قرآنی در سطح شهر مانده است یا خیر.

این طرح برای سازمان زیباسازی هزینه‌ای دربرنداشت

در این باره به سراغ عیسی علیزاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهرداری تهران رفتیم. وی در این رابطه می‌گوید: این طرح برای سازمان زیباسازی هزینه‌ای دربرنداشته است؛ به این معنی که درصدی از تبلیغات شرکت‌های‌ تبلیغاتی به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داشته و با توجه به اینکه رویکرد این کار هم فرهنگی بوده است تمامی 7 درصد را برای این کار اختصاص داد‌یم.

دلیل این کار خود شهروندان بودند

وی در ادامه گفت: دلیل این کار خود شهروندان بودند. هدف این طرح این بود که شهروندان از آشفتگی و اضطراب بصری که در سطح شهر وجود دارد، اندکی به آرامش برسند. بازخوردی هم که از شهروندان، هنرمندان و عموم مردم در این چند روز داشته‌ایم خوب بوده و استقبال شده است و حتی بسیاری درخواست داده‌اند که این برنامه را ماهانه اجرا کنیم و یا اینکه سالی چندبار اجرا شود. این طرح مختص گروه خاصی نیست و عموم مردم از کودک تا پیر را در بر دارد.

علیزاده در پاسخ به این سوال که جایگاه تبلیغات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سطح شهر چه میزان است، افزود: یک‌سری از رویداد‌ها، برنامه ثابتی برای خود دارند و مسابقات بین‌المللی قرآن هم یکی از این برنامه‌هاست که از قبل هم اطلاع‌رسانی می‌شود و در صدا و سیما و رسانه‌های سمعی و بصری تبلیغاتش پخش و منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود؛ لذا افرادی هم که پیگیر این موضوع هستند زمان دقیق آن را می‌دانند.

نمایشگاه کتاب نیاز به تبلیغ خاصی ‌ندارد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مورد تبلیغات نمایشگاه کتاب هم خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب هم مانند مسابقات بین‌المللی قرآن است و یک زمان مشخصی را به خود اختصاص داده است که در تقویم اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرسوم است و نیاز به تبلیغ خاصی ندارد. لذا افرادی ‌که با حوزه کتاب آشنا هستند، خودشان می‌دانند که نمایشگاه کتاب چه زمانی است.

وی می‌گوید: سازمان زیباسازی حتی تبلیغاتی در مورد این برنامه‌ها داشته‌ است. در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن هم شاید به دلیل تغییر و تحولاتی که در آنجا صورت گرفته هیچگونه مکاتبه، نامه و یا درخواستی مبنی بر تبلیغ برای مسابقات به سازمان نشده و اگر این درخواست ازطرف آنها داده می‌شد، قطعاً می‌توانستیم راه‌حلی برای آن پیاده کنیم.

می‌توانیم تبلیغات مسابقات قرآن را به سرعت انجام دهیم

علیزاده تاکید کرد: شروع مسابقات قرآنی اوقاف با اتمام این طرح است و اگر سازمان اوقاف تعاملی با سازمان زیباسازی داشته باشند می‌توانیم تبلیغات آن را به سرعت انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: برای این کار اگر برنامه نگارخانه‌ای به وسعت یک شهرهم نبود بالاخره می‌دانستیم که چه تبلیغاتی را باید انجام دهیم و درصدی هم برای اتفاقات احتمالی کنار می‌گذاریم و اینطور نیست که از سوی سازمانی به ما درخواست ناگهانی دهند و یکدفعه آن را پیاده سازی کنیم، مضاف بر اینکه تبلیغات شهری تنها یکی از ابزارهای تبلیغ است.

یکی از راه‌های تبلیغ قرآن از نوع غیرمستقیم آن است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های ما در این برنامه حاکم کردن فرهنگ قرآنی بر جامعه بود، تصریح کرد: اگر به برخی از این آثار نگاه کنید، بسیاری از خطوط خوش‌نویسی قرآن، ادعیه قرآن، آثار و نسخ خطی بسیاری قرار دارد که ما آنها را جدایی از قرآن نمی‌دانیم چراکه یکی از راه‌های تبلیغ قرآن از نوع غیرمستقیم آن است و ما آن را هم در برنامه لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: در برخی از این طرح از آثار علیرضا مافی که یک هنرمند قرآنی است استفاده شده است. اگر بنای متولیان برای تبلیغات مسابقات بین‌المللی قرآن بود باید جلسه‌ای صورت می‌گرفت و با هماهنگی‌ها در این جلسه می‌توانستیم این مسئله را مطرح کنیم. سازمان اوقاف باید در حوزه تبلیغاتی برنامه‌های خودش هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

هر ساله برای مناسبت‌های مذهبی برنامه‌های جداگانه‌ای داریم

این رویداد بزرگ فرهنگی در شهر تهران، نگاه‌ها را دقیق‌تر و سلیقه‌ها را فاخرتر خواهد کرد و این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا می‌توان در مناسبت‌های مذهبی کشور مانند ماه رمضان چنین تبلیغات گسترده‌ و چشمگیری نیز داشته باشیم؟

علیزاده در پاسخ به این سوال‌ تصریح کرد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران، فضاسازی شهر را در ایام و مناسبت‌های مذهبی به سمت فرهنگی و مذهبی هدایت می‌کند و اینکه تمام تابلو‌های تبلیغاتی برای این اتفاقات لحاظ شود، امکان‌پذیر نیست و اولویت اول برای این برنامه‌ها این است که ذائقه مردم را در نظر گرفت. اینکه ماه‌ مبارک رمضان از ماه‌های بزرگ و عظیم است را همه قبول داریم و هرساله برای هرکدام از این مناسبت‌ها و ایام برنامه‌های جداگانه‌ای داریم.

وی افزود: آنچیزی که باعث شده‌است نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر دیده شود به‌واسطه این است که از تمام ظرفیت‌های فرهنگی برای کار هنری و البته دینی استفاده‌ شده است. آثار فاخری از سیاه‌مشق‌های هنری قرآنی و بسیاری از ادعیه‌ها، درصد بسیاری از کاشی‌کاری‌ها و آثاری که در این طرح‌ها استفاده شده دینی و ارزشمند هستند.

همچنین علیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا درصدی از این طرح‌ها به آثار بین‌المللی اختصاص یافته و آیا بهتر نگارخانه شهر، آثار ایرانی را در دیدگان بصری مردم بنشاند؟ گفت: ما در انتخاب این تابلو‌ها چند نکته اساسی را در نظر گرفته‌ایم؛ اول اینکه نگاه ما کاملا هنری بود. شورایی تشکیل شد که صرف نظر از حب و بغض این آثار را انتخاب کنند، هفته آینده‌ هم، هفته موزه‌هاست و دیدن این آثار که بسیار از آنها در موزه‌ها بوده ‌خود تشویق کننده این حرکت برای بازدید از موزه‌ها خواهد بود.

اگر از هنرمندان داخلی و زنده استفاده می‌کردیم اختلاف به‌وجود می‌آمد

وی ادامه داد: هنرمندانی که این طرح‌ها را پیاده‌سازی کرده‌اند همه فوت شده‌اند و اگر از هنرمندان داخلی و زنده استفاده می‌کردیم اختلاف به‌وجود می‌آمد. نکته مهم در این انتخاب رویکرد بین المللی این کار بود که بتوانیم نگاه بین‌المللی را به این کار هدایت کنیم و البته 20 درصد آثار بین‌‌المللی بوده و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت و رسانه‌های خارجی مانند کشور فرانسه و... به صورت گسترده این موضوع را انعکاس داد‌ند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: تهران به دلیل اینکه مهمترین مرکز مراودات سیاسی کشور است و سفارتخانه‌های بسیاری در آن قرار دارد و اقلیت‌های مذهبی و خارجی هم در آن وجود دارد بهترین مکان برای اینکار بود و همه این موضوعات در این برنامه لحاظ شد.

نگرانی بابت اتمام سهمیه فرهنگی وجود ندارد

بعد از آن به سراغ سید‌مجتبی موسوی، مدیر اجرایی طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر رفتیم. وی در مورد اتمام سهمیه‌های فرهنگی تابلو‌های تبلیغاتی که به کار فرهنگی اختصاص پیدا خواهد کرد گفت: در برخی از مناسبت‌ها بسیاری از شرکت‌ها خودشان تبلغات فرهنگی می‌کنند ضمن اینکه بخش تبلیغات فرهنگی جدای ازبخش‌های دیگر است که صرفا در طول سال به طور دائم مشغول این کار هستیم. مناسبت‌های مذهبی و آموزش‌های مناسبتی نیز از طریق تبلیغات فرهنگی پوشش خواهیم داد و نگرانی بابت این امر وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاشمان در رابطه با این طرح این بود که بتوانیم آن را به صورت سالانه انجام دهیم گفت: این حرکت به عنوان فعالیت‌های فرهنگی خاص، در تقویم سازمان زیباسازی شهرداری قرار گرفته‌ است.

استفاده از قالب‌های تجسمی در آثار اسلامی

مدیر اجرایی طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، در پاسخ به این سوال که آیا چنین حرکتی را هم می‌توان در حوزه اسلام و قرآن داشت، گفت: قابلیت‌هایی که در هنر‌های تجسمی قرار دارد این امر را ممکن می‌سازد که ما بتوانیم در قالب‌های هنری و تجسمی از مضامین اسلامی و قرآنی استفاده کنیم و آن را ترویج دهیم که البته این کار مبتنی بر شناخت کافی قابلیت‌های این حوزه فرهنگی و هنری است.

همزمانی این رویداد با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، که به عنوان مهمترین و بزرگترین رویداد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، تهران را به مرکز بزرگ فرهنگی و حتی جهانی تبدیل کرده که اهالی فرهنگ و ادب و هنر را به سوی آن کشانده است.

ما هم به نوبه خود امیدواریم این رویداد فرهنگی که برخی از آثار آن به حوزه‌های اسلامی و قرآنی مرتبط است بتواند رسالت‌ خودشان را در ترویج مضامین اسلامی انجام دهند. این رویداد آنقدر جذاب و با ظرفیت است که درباره آن باید بسیار اندیشید. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که از حوزه‌های دیگرغافل نشویم و رویداد‌های بزرگ ملی و مذهبی را هم در کشور بتوانیم به این شیوه تبلیغ کنیم تا بتوانیم در رساندن حقایق و معارف اسلامی و دعوت و تشویق مردم به رعایت و اطاعت از فرامین الهی قدمی را برداریم.

برای تورق آثار «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» اینجا کلیک کنید!

captcha