به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، این کتاب در دو بخش با عناوین «پایان دوره ذخیره دانش و پدیدار شدن ریسک انتخاب دانش» و «چگونه ریسک انتخاب دانش را مدیریت کنیم» نگاشته شده است که بخش اول این کتاب مشتمل بر چهار فصل با عناوین «تغییر در تعریف دانش»، «انتقال دانش و انگیزههای به میراث گذاشتن آن»، «گزینش در انتقال دانش» و «تأثیر انتخاب دانش» است.
بخش دوم این کتاب شامل شش فصل با عناوین «وظایف کمیته انتخاب دانش»، «تجسم تقاضای دانش»، «تطبیق عرضه و تقاضا»، «تأمین هزینه زمان انتقال دانش»، «بازده سیستمهای انتقال دانش» و «چارچوب مجمع انتخاب دانش» است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: اهمیت مدیریت مالکیت فکری مدت زیادی است که درک شده، اما طول عمر دانش به طرز روزافزونی کوتاه شده است. این خطر برای سازمانها وجود دارد که دانش جمعآوری شده در طول یک دوره زمانی، یکباره بیفایده گردد. بنابراین، این امر برای سازمانها به یک موضوع ضروروی تبدیل شده که دانش صحیح را انتخاب کنند.
در بخش دیگری از این کتاب میخوانیم: شعارهایی همچون «دانش یک دارایی رقابتی است» یا «چگونه دانش را مدیریت میکنید تا مزیت رقابتی داشته باشید» مدت زمان زیادی است که در دنیا تجارت شنیده میشود. میتوان با اطمینان گفت که کلمه «مدیریت دانش» به فهرست واژگان مدیریت وارد شده است اما تاکنون آنچه که دانش در اینجا معنی میدهد یک موضوع ساده نیست.
در بخش نتیجهگیری این کتاب آمده است: افرادی که با دانش سر و کار دارند را می توان به دو گروه ایجادکنندگان و دستاندرکاران تقسیم کرد. گروه اول را میتوان از دید نقش آنان در حکمت تمدنهای بشری، مهم و باارزش تلقی نمود اما گروه دوم در زمینه موارد عملی مهم هستند.
همچنین میخوانیم: ژاپن، مدلهای موفقی در زمینه شرکتها و صنایع خارجی، در زمانی که در حال بازسازی صنایع پس از جنگ جهانی دوم بود، داشت. با کمک سیاستهای حفاظتی دولت، شرکتهای ژاپنی، تنها میبایست مدلهای موفق سایر کشورها را تکرار کنند. زمانیکه اقتصاد ملی در حال رشد سریع بود، شرکتهای ژاپنی مجبور به مواجهه با حوزه وسیعی از انتخاب دانش نبودند و از آنجا که تمرکز بر روی تأمین روابط شغل پایدار بود، ممکن بود دانش جمعآوری شده قبلی آنان را به خطر اندازد. همچنین انتخاب دانش در ابعاد کوچک تا حدودی صورت گرفت. ریسک انتخاب دانش، به اندازهای که در الگوهای متنوع کار جذب شد، نمایان نشد.
یادآور میشود: کتاب «مدیریت دانش و استراتژیهای ریسک» از سوی انتشارات قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) و به قیمت 122000 ریال منتشر شده است.