کد خبر: 3290971
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

مجتمع امام رضا(ع)، مرکز خوشنویسی کشور می‌شود

گروه هنر: مراسم یادبود زنده‌یاد اکبر صابونچی‌‌راد و نمایشگاهی از آثار وی به همراه ۲۱ نفر از اساتید خوشنویسی با عنوان «آیین چراغ، خاموشی نیست» عصر روز دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار و قرار شد که این مجتمع به عنوان مرکز خوشنویسی کشور شناخته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مجتمع امام رضا(ع)، مراسم یادبود اکبر صابونچی‌‌راد و افتتاح گالری مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) در حالی روز گذشته، 21 اردیبهشت‌ماه برگزار شد که در این مراسم اعلام شد گالری این مجتمع به مرکزی برای خوشنویسی کشور بدل خواهد شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران شهرداری تهران و اساتید خوشنویسی همچون سیدمحمدجواد شوشتری، مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران، رضایی، رییس هیت مدیره و مشاور رییس جمهور و شهردار تهران، غلامحسین امیرخانی، امیر احمد فلسفی، علی تن و.... برگزار شد. در ابتدا غلامحسین امیرخانی از اساتید صاحب‌نام خوشنویسی ایران در سخنانی با تجلیل از شخصیت زنده‌یاد صابونچی‌راد گفت: این مراسم بزرگداشتی است برای استادی که به گردن همه ما حق دارد و در این جا حضور یافته‌ایم تا از این استاد فقید یاد کنیم.

وی ادامه داد: خوشحالم که در کنار اساتید بزرگی بودم و از آنها مطالب زیادی را آموختم. متاسفانه گفت‌‌وگو در این زمانه از میان ما رفته و این اتفاق گمشده دنیای امروز ما انسان‌هاست. ما بیشتر درباره هم صحبت می‌کنیم تا با هم.

این هنرمند با بیان اینکه همگی باید با یکدیگر هم‌دل و همراه باشیم، تصریح کرد: این نقطه ضعف بزرگی است که ما با یکدیگر حرف نمی‌زنیم.

امیرخانی در ادامه صحبت‌های خود به شخصیت هنری و اخلاقی زنده‌یاد صابونچی‌راد اشاره کرد و گفت: هنرمندان نقاط ضعف خود را پشت هنر خود پنهان می‌کنند و من نیز عمیقاً خوشحالم که در مورد کسی صحبت می‌کنم که اخلاق و شخصیت او در برابر هنرش بسیار بالاتر بود.

وی عنوان کرد: بیش از 40 سال با زنده‌یاد صابونچی‌راد همراه و هم‌زبان بودم و هیچ‌گاه در این مدت شائبه‌ای از این هنرمند فقید در فعالیت‌هایش وجود نداشت. زنده‌یاد صابونچی‌راد در یک سانحه رانندگی دچار مصدومیت شدیدی در دست راستش شد که دیگر نمی‌توانست از آن استفاده کند، ولی  با تمرین و ممارست بسیار توانست با دست چپ خود به زیبایی، آثار زیادی را پدید بیاورد.

صابونچی یک عارف بود

این هنرمند با اشاره به اینکه زند‌ه‌یاد صابونچی‌راد یک سالک و عارف بود، بیان کرد: این هنرمند فقید در اخلاق نظری و عملی بسیار سرآمد بود و ذهنش همواره به سمت مسائل معنوی جریان داشت. در حال حاضر فقدان این هنرمند را حس می‌کنیم و مطمئن هستم حضورش در حال حاضر می‌توانست بسیار تاثیرگذار باشد.

وی افزود: زنده‌یاد صابونچی‌راد یک انسان چند وجهی بود که علاوه بر خوشنویسی در ادبیات و نقاشی نیز فعالیت می‌کرد. شخصیت این هنرمند فقید می‌تواند الهام‌بخش همه ما باشد.

امیرخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فضای به وجود آمده برای شهر تهران اشاره کرد و گفت: اگر شخصی 50 یا 60 سال پیش تهران را دیده بود، باور نمی‌کرد که در حال حاضر چنین فضایی زیبایی برای این شهر به وجود آمده باشد.

این هنرمند در پایان بیان کرد: در طول سال‌های اخیر که شهردار تهران به موضوع زیباسازی و فرهنگ‌سازی پرداخته‌ است انتظار می‌رود که وی بیشتر به مسائل فرهنگی و هنری توجه داشته باشد. البته ما در بخش دیگری تلاش بسیاری کردیم که بتوانیم بحث بودجه یک درصد خرید آثار هنری را در مجلس شواری اسلامی پیش ببریم که متاسفانه سال‌هاست اتفاقی نیفتاده است.

در بخش دیگری از این مراسم سیدجعفر بنی‌هاشمی برگزارکننده این نمایشگاه در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) تصریح کرد: در سال 89  و زمانی که مدیریت موزه امام (ع) را برعهده داشتم با زنده‌یاد صابونچی‌راد آشنا شدم و بعدها نمایشگاهی از آثار این هنرمند را در این موزه برگزار کردم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که عظمت و بزرگی هنر خوشنویس آنقدر والاست که نیازمند یک مرکز و پایگاه تخصصی برای این هنر است، بیان کرد: ما در حال حاضر به دائر کردن یک مرکز خوشنویسی نیاز داریم و امیدوارم به زودی این اقدام را عملی کنیم. ما قصد داریم گالری تازه تاسیس مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) را که در وسعتی قابل توجه و امکانات مناسب است به مرکز خوشنویسی کشور بدل کنیم و در این راه از تمام هنرمندان و خوشنویسان دعوت به یاری می‌کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا رضایی عضو هیئت مدیره مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) و مشاور رئیس جمهور و مشاور شهردار تهران در سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران، اظهار کرد: از تمامی کسانی که در ساخت این بنای فرهنگی حضور داشتند و کمک کردند تشکر می‌کنم. این یادمان و نمایشگاه اولین برنامه مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و این مکان در اختیار هنرمندان قرار خواهد داشت.

رییس هیت مدیره مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) همچنین ضمن تقدیر از همسر استاد صابونچی‌راد، گفت: ارزش هنر و هنرمندی این است که اگر هنرمند نیز در قید حیات نباشد آثارش در کنار ماست و با مخاطبش سخن می‌گوید. امروز آثار استاد صابونچی‌راد در کنار ماست و مطمئن باشید که وی در کنار شما هستند.

صابونچی نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشاند

پایان‌بخش این مراسم با سخنرانی دختر صابونچی‌راد همراه بود که او ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم یادبود، اعلام کرد: وقتی صحبت از هنرمند می‌شود نگاه همه به سوی هنر او می‌رود، ولی من از پدرم به عنوان یک عارف یاد می‌کنم.

وی افزود: چهره گرم پدرم زندگی‌بخش بود. وی شخصی بود که حقایق را در انسانیت دیده بود. هنر پدرم از قلب او سرچشمه می‌‌گرفت نه از دستانش. امیدواریم همگی ما بتوانیم مانند پدرم هنرمندانه زندگی کنیم. وی همچنین شعری را در وصف زنده‌یاد صابونچی‌راد خواند.

در ادامه این مراسم، نگارخانه و کتابخانه مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) با همراهی اساتید خوشنویس و توسط استاد امیرخانی افتتاح و 18 اثر کمتر دیده شده از مرحوم صابونچی‌راد که تکنیک چپه‌نویسی در آنها به کار برده شده بود به همراه آثار استادان غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، محمد سلحشور، علی تن، امیر احمد فلسفی، ناصر جواهرپور، محمد حیدری، الهه خاتمی، اسفندیار ستارپور، سیده‌صغری حسینی، مجتبی سبزه، محمدعلی سبزه‌کار، عباس سلطان‌آبادی، محمد شهبازی، مرتضی صفری، مهدی فلاح، خدیجه فلاحی، محمدعلی قربانی، رسول مرادی، رامین مرآتی و اسماعیل نیک‌بخت در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شد.
این نمایشگاه با عنوان «آیین چراغ، خاموشی نیست» از 21 تا 28 اردیبهشت آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی است.

استاد اکبر صابونچی‌راد، هنرمند پیشکسوت و معاصر عرصه‌های خوشنویسی، نقاشی و نقاشی‌خط کشور پس از سفر به آمریکا در دی‌ماه سال گذشته در سن ۷۲ سالگی درگذشت. وی، متولد سال ۱۳۲۱ در اراک و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبا بود، این هنرمند نزد علی‌اکبر کاوه و غلامحسین امیرخانی شاگردی کرد و از ویژگی‌های وی نوشتن خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق با هر دو دست بود. وی پس از حادثه‌ای که منجر به شکسته شدن دست راستش شده بود، تا سال‌ها با دست چپ خوشنویسی کرد و همچنین در تکنیک آینه‌نویسی که نوعی خط تزیینی است و از چپ به راست نوشته می‌شود، مهارت داشت.

captcha