کد خبر: 3292078
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
آیت‌الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن مطرح کرد:

معرفت عمیق توحید در پی شناخت ولایت ممکن می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ: نماینده ولی‌ف‌قیه در کاشان در تفسیر بسم‌الله گفت: حضرت علی(ع) فرمودند: «همه قرآن در سوره حمد و همه سوره حمد در بسم‌الله جاسازی شده است. همه قرآن در «ب» بسم الله است و همه آن در نقطه‌اش و آن نقطه‌اش من هستم»؛ یعنی اگر ولایت در کار نباشد نمی‌توان توحید را دریافت.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیت‌الله عبدالنّبی نمازی، نماینده ولی‌ فقیه در کاشان، در جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) کاشان در تفسیر و ترجمه اولین آیه از سوره آل عمران گفت: در فرهنگ شیعه و اهل‌ بیت(ع)، «بسم الله الرحمن الرحیم» جزو همه سوره‌های قرآن است.

وی با تأکید بر اینکه بسم الله الرحمن الرحیم را باید درک کرد و فهمید، گفت: «بسم الله» اسم اعظم است و اسراری در بسم الله است که فکر، علم، عقل و معرفت ما به آن دسترسی ندارد و از درک آن عاجز است.

همه قرآن در بسم‌الله جاسازی شده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: «ابن عباس» از شاگردان تراز اول امیرمؤمنان(ع) نقل کرده است یک شب حضرت علی(ع) بسم الله را برای من توضیح داد و فرمود، همه قرآن در سوره حمد جاسازی شده است و همه سوره حمد در بسم الله جاسازی شده است و همه قرآن در بای بسم الله است و همه بای بسم الله در نقطه‌اش است و آن نقطه‌اش من هستم، یعنی ولایت. اگر ولایت در کار نباشد نمی‌توان توحید را دریافت.

آیت‌الله نمازی با اشاره به اینکه بالاترین عبادت فهم و علم است، گفت: علم انسان را به عرش می‌برد و جهل انسان را گمراه می‌کند، بنابراین جلسات تفسیر قرآن را که هفته‌ای یک شب برگزار می‌شود را جدی بگیرید، چراکه حیف است عمری از انسان گذشته باشد اما معرفتش به خدا سنتی باشد و بر اساس علم و فهم و درک نباشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان بیان کرد: وقتی معرفت به خدا علمی نباشد و سنتی باشد از بسم الله الرحمن الرحیم هیچ بهره نمی‌بریم چون با تمام وجود نمی‌گوییم در حالی که اگر با تمام وجود گفته شود تمام اعضا و جوارح بدن هم باید بسم‌ الله بگویند.

برخی‌ها با گفتن یک بسم الله همه مشکلات خود را حل می‌کنند

آیت‌الله نمازی با اشاره به اینکه برخی با گفتن یک بسم‌ الله همه مشکلات خود را حل می‌کنند، یاد‌آور شد: بر‌ همین اساس است که می‌گویند اگر یک بار سوره حمد را به مرده خواندید، اگر زنده شد تعجب نکنید.

به گفته وی، مهم این است که بسم الله از زبان چه کسی گفته شود، زبانی که آلوده به غیبت، تهمت، افترا و بدزبانی است نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

نماینده ولی‌فقیه در کاشان اظهار کرد: برخی گفته‌اند سوره‌هایی که ابتدای آن حروف مقطع و از هم جدا است، علم به این حروف مقطعش عندالله است و زمانی که امام زمان(عج) ظهور کند ضمن بیان این مجهول، خیلی از مجهولات دیگر بشریت را نیز توضیح خواهد داد.

آیت‌الله نمازی افزود: هرچند که برای حروف مقطع قرآن مطالبی را بیان کرده‌اند اما آنها اجمالی است و ما نمی‌توانیم عمق حروف مقطع قرآن را کشف کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قرآن، اهل بیت(ع) و عارفان به خدا در چه جوّ و فضایی حرکت می‌کردند و ما در چه فضایی، آنها در خط مقدم معرفت بودند و ما در انتهای خط قرار داریم.

به‌ گفته وی، اولین مطلبی را که خداوند در سوره آل‌عمران بیان می‌کند مسئله توحید است و خداوند می‌خواهد ما را متوجه کند که مشکل بشر معرفت‌الله است، لذا سعادت بشر در معرفت‌الله و بدبختی بشر در جهل بشر است.

آیت‌الله نمازی عنوان کرد: از امام صادق(ع) سؤال شد خدایی را که عبادت می‌کنید می‌بینید، فرمودند چطور می‌شود خدایی را که عبادت می‌کنم با چشم عقل نبینم، بنابراین خدایی که معبود است و هیچ معبودی جز او نیست چرا بشر باید راه را اشتباهی برود.

آیات قرآن ظاهرش خطابه اما باطنش برهان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیات قرآن ظاهرش خطابه است اما باطنش برهان است، گفت: چرا معبودی جز او نیست، چون او حی مطلق است، حی ذاتی است که تاریخ انقضا ندارد و ابدی است و حیاتش جاودانه است و عرضی و اکتسابی نیست و این حی، شایسته عبادت است.

آیت‌الله نمازی اظهار کرد: هیچ چیزی قیوم نیست جزء ذات اقدس خدا و اگر ما عالم به کارهای خود باشیم دائمی نیست اما قیومیت تنها از آن خدا است و قیومیت ما نیز از خدا است چراکه قیوم علی‌الاطلاق که همیشه حاضر و ناظر است و هیچ چیزی از دایره علم و اراده او خارج  نیست خدا است و بر همین اساس است که خداوند در ابتدای سوره آل عمران بحث معرفت‌شناسی را مطرح می‌کند.

captcha