کارکرد فضای مجازی برای آموزش قرآن در شمال اروپا بسیار پررنگ است
کد خبر: 3306942
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
قاری سوئدی در گفت‌وگو با ایکنا:

کارکرد فضای مجازی برای آموزش قرآن در شمال اروپا بسیار پررنگ است

گروه بین‌الملل: در شمال اروپا، به علت وجود اندک اساتید مجرب برای آموزش حفظ و قرائت قرآن، علاقه‌مندان به فراگیری قرآن بیشتر از فضای مجازی بهره می‌برند.


«فاضل الإمارة»، قاری عراقی‌الأصل و نماینده کشور سوئد در رشته قرائت سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: فعالیت‌های قرآنی در شمال اروپا و از جمله در سوئد بسیار ضعیف است و بدون شک نمی‌توان فعالیت‌های قرآنی این منطقه را با فعالیت‌های قرآنی کشوری همچون ایران مقایسه کرد.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم در هر شهر سوئد، یک قاری برجسته که به قواعد و احکام قرائت و تجوید تسلط کامل داشته باشد، تربیت کنیم تا بتواند جلسات آموزش قرآن برای کودکان و خردسالان برگزار کند و بتواند در این جلسات حفظ سوره‌های کوتاه قرآن و قواعد و احکام قرائت قرآن را به آنان آموزش دهد.

فاضل الإماره در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی «شمال اروپا» در سوئد گفت: این مسابقات از 3 سال پیش آغاز شده و هر سال با حضور نمایندگانی از چهار کشور سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند در شهر استکهلم، پایتخت سوئد برگزار می‌شود.

وی گفت: این مسابقات در رشته‌های حفظ، تلاوت و اذان برگزار می‌شود و حرکتی در جهت تشویق جوانان به تلاش و فعالیت بیشتر در حوزه قرآن است.

این قاری سوئدی در ادامه به نقش فن‌آوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی و کارکرد آن‌ها در آموزش قرآن اشاره و تصریح کرد: این تکنولوژی‌ها در کشورهایی مانند منطقه شمال اروپا که فعالیت‌های قرآنی در آن ضعیف و امکان برگزاری جلسات قرآن با حضور اساتید مجرب وجود ندارد، کارکرد فراوانی دارند.

وی افزود: با توجه به کم بودن جلسات قرآنی در اروپا، معمولاً ما برای یادگیری قرآن کریم به سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مراجعه و در این زمینه از آن‌ها بسیار استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که بیشترین تأثیر را از کدام قاریان پذیرفته است، گفت: به قرائت بسیاری از قاریان معروف مصر گوش می‌دهم و بیشتر قرائت‌های زیبای قاریانی همچون «شیخ مصطفی اسماعیل»، «شیخ شحات محمد أنور»، و «غلوش» را می‌شنوم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان را به شرط اینکه سالنی مجزا برای آنان در نظر گرفته شود، امری ممکن دانست و گفت: اگر بانوان ما در عرصه فعالیت‌های قرآنی پویا باشند، می‌توانند در تربیت نسلی قرآنی تأثیرگذار باشند.

این قاری سوئدی، مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و داوران، شیوه سازماندهی و اهمیت آن، مهم‌ترین رخداد قرآنی جهان دانست و گفت: نرم‌افزار قرعه‌کشی متسابقین برای اجرا، از ابتکارات مهم این دوره از مسابقات بود.

فاضل الامارة‌ از اقدام برخی کشورها از جمله مصر در عدم دعوت از ایران برای مشارکت در مسابقات بین‌المللی قرآن به بهانه وجود اختلافات و تنش‌های سیاسی انتقاد کرد و گفت: همه کشورها باید از سیاستی که ایران در دعوت از تمامی کشورهای جهان بدون نگرش سیاسی در پیش ‌می‌گیرند، پیروی کنند.

این قاری سوئدی اظهار داشت: ایران سیاستی اسلامی را در پیش گرفته و این سیاست دارای منشأ ناب اسلامی است و لذا فعالیت‌های قرآنی خود را به دور از اختلافات سیاسی انجام می‌دهد.

فاضل الامارة در پایان گفت: «برای نخستین بار است که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت می‌کنم».

captcha