کد خبر: 3307336
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
حجت‌الاسلام حسینی تشریح کرد:

راز موفقیت پیامبر(ص) چه بود؟/ ضعف رأفت؛ آسیبی که جامعه را تهدید می‌کند

گروه جامعه: ‌مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه در سراسرقرآن و اسلام از رأفت وارزش‌های اسلامی سخن گفته است، بیان کرد: اگر امروز رأفت و رحمت در جامعه کم‌رنگ و کم‌سو شده است و تاثیر مأیوس کننده‌ای از آن در جامعه شکل گرفته است به این دلیل است که از آموزه‌های قرآنی بهره نمی‌بریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، اسلام را دین رافت، صلح، همزیستی، کرامت و ارزش‌های انسانی دانست و گفت: یکی از مهمترین مسائلی که بخش عظیمی از قرآن و به تبع آن رفتار‌های معصومین را به خودش اختصاص داده است رأفت و بخشش اسلامی است.

وی افزود: خداوند در آیات متعددی به ضرورت مهربانی، رأفت و بخش اجتماعی تاکید کرده است و زمانی که می‌خواهد در انسان انگیزه بندگی و عبودیت را ایجاد کند به عنصر رحمان و رحیم بودن که به معنی رأفت و رحمت است تکیه می‌کند.

خودتان را با اخلاق الهی متخلق کنید

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به  اینکه در روایات بسیاری آمده که خودتان را با اخلاق الهی متخلق کنید، گفت: ویژگی که خداوند بیش از همه به آن توجه دارد و انسان باید درک کند، بحث رحمت و رأفت است. چراکه اگر رحمت و مهربانی همه جا فراگیر شود دیگر جایی برای خشم و غضب نمی‌ماند.

وقتی نماز می‌خوانیم این توصیف خداوند را تکرار می‌کنیم

مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: رأفت و رحمت را بزرگان به عناوین مختلفی معنا کرده‌اند. یکی از معنای آن این است که رأفت و رئوف به کسی گفته می‌شود که در عین حالی که به کسی کمکی می‌کند او را دوست هم دارد و وقتی نماز می‌خوانیم این توصیف خداوند را تکرار می‌کنیم که الله الرحمن الرحیم.

رأفت و رحمت از ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) است

وی در ادامه با اشاره به اینکه راز پیروزی پیامبر در همه حالات رأفت مهربانی، شفقت و بخشش بود گفت: دو صفت رأفت و رحمت از ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است و این از خصایص ویژه حضرت رسول است. پیامبر نیز در سوره انفال مظهر رأفت معرفی شده است.

حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: دو منبع برای اقتدا و پیروی وجود دارد. اول منبع مکتوب قرآن است، که همه دعوت شده‌ایم تا زندگی خود را بر اساس دستورات آن پی‌ریزی کنیم و بعد از آن قرآن مجسم یعنی پیامبر(ص) است؛ کسی که رفتارهایش تفسیر رفتاری قرآن است. در سوره احزاب پیامبر(ص) به عنوان اسوه و الگو اخلاقی معرفی می‌شود و ایشان تندیس رفتاری از قرآن است.

راز موفقیت پیامبر(ص)

وی گفت: قرآن دائما خدا را رئوف و رحیم معرفی می‌کند و در کنار آن پیامبر را قرآن مجسم بیان کرده است که از او باید الگوگیریم. راز موفقیت و پیروزی پیامبر نیز در سوره انفال هم آمده است که می‌فرماید ای پیامبر به دلیل مهربانی و رأفتی که داشتی مردم دور تو جمع شده‌اند و اگر تو مهربان و خوش‌خو و رئوف نبودی کسی دور تو جمع نمی‌شد حتی اگر مظهر دانش بودی و زیباترین مظهر بشری را هم ارائه می‌کردی، نمیتوانست راز موفقیت تو باشد.

فراگیر شدن رأفت در پیروی از آموزه‌های قرآن کریم

مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موفقت پیامبر را در رأفت و بخشش آن دانست و بیان کرد: در بعضی از تعابیر آمده است که خداوند متعال برای هرکه بخواهد رأفت و بخشش را در ظرف وجودی آن می‌ریزد. آنچیزی که در جهت فراگیر شدن رأفت و بخشش اجتماعی نیاز داریم پیروی از آموزه‌های قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: اگر امروز رأفت و رحمت در جامعه کم‌رنگ و کم‌سو شده است و تاثیر مأیوس کننده‌ای از آن در جامعه شکل گرفته است به این دلیل است که از آموزه‌های قرآنی بهره نمی‌بریم. قرآن بر اساس معارف عمیق و مبانی بزرگ خود، انسان‌ها را به اندیشه‌ای پیوند می‌زند که رأفت را به صورت خودجوش شکل دهند به صورتی که در رفتار‌ها و مناسبت‌ اجتماعی راه‌گشا و تاثیرگذار باشد.

باید از قرآن شروع کنیم

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم رأفت اجتماعی را به صورت بنیادین بررسی کنیم باید از قرآن شروع کنیم و بیش از هرچیزی برای این کار بازگشت به قرآن و بر اساس دستورالعمل‌های آن عمل کنیم. جامعه‌ای که مبتنی بر افکار و رفتار قرآنی نباشد آسیب خواهد دید.

کمبود آن ما را از همنوعان محروم می‌کند

مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اولین آسیبی که جامعه را تهدید می‌کند ضعف رأفت در جامعه و محروم شدن از آن است به صورتیکه کمبود آن ما را از همنوعان و اقوام و حتی خواهر و برادرمان هم محروم می‌کند.

در حوزه عواطف طبیعی دچار محدودیت‌ها شده‌ایم

حجت‌الاسلام حسینی افزود: ما در حوزه عواطف طبیعی دچار محدودیت‌ها و نادانی شده‌ایم و تمامی این موارد باید بازبینی و بازخوانی شود. باید زمینه‌های احیای قرآن و تحقق جامعه قرآنی را محقق کرد و البته به این معنی است که متولیان فرهنگ و اقتصاد جامعه مبتنی بر دستورات قرآن، اقتصاد و فرهنگ جامعه را مدیریت کنند و بر اساس دستورات قرآنی استوار باشند و مسائلی همچون رأفت و بخشش  اجتماعی را ساماندهی کنند.

captcha