به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در مراسم اختتامیه اولین جشنواره و نمایشگاه نماز در آیینه میراث فرهنگی ایران، که امروز سهشنبه 12 خرداد ماه در موزه ملی ایران (محل برپایی نمایشگاه نماز در آیینه میراث فرهنگی) برگزار شد، حجتالاسلام مجید انصاری، معاون امور مجلس رئیسجمهور با اشاره به جایگاه نیایش در همه تمدنهای بشری، گفت: روح پرستندگی انسان در قالب نیایش و نماز تجلی پیدا کرده است.
روحپرستندگی موجب خلق بزرگترین آثار میراث تمدنی بشر شده است
وی ادامه داد: نماز کرنش در برابر جذبه الهی است که در فطرت انسان نهاده شده و همین روحپرستندگی بوده که موجب خلق بزرگترین آثار هنری و میراث تمدنی بشر شده است.
حجتالاسلام انصاری افزود: همه ذوق بشر در خدمت همین جذبه به کارگرفته و معابد و مساجد در طول قرنها ساخته شده است و بزرگترین جاذبههای گردشگری از رهگذر جذبه عام پرستش شکل گرفته است.
وی با انتقاد از برخی تنگنظریها اظهار کرد: باید در محدوده اسلام مترقی فعالیت کرد اسلامی که یک مرجع تقلید مثل امام راحل شطرنج را در مقطعی به عنوان یک ورزش فکری به رسمیت میشناسد این ورزش نه توسط شطرنجبازها بلکه توسط یک فقیه و مجتهد به رسمت شناخته میشود. ما پیرو اسلامی هستیم که کوچه بنبست ندارد؛ اسلام شاهراههایی را به سوی خدا معرفی میکند که یکی از این شاهراهها قرار گرفتن در بستر میراث تمدنی ملتها و کشورها است.
معاون امور مجلس رئیسجمهور خطاب به اعضای سازمان میراث فرهنگی گفت: شما میتوانید جامعه را در این مسیر قرار دهید. متأسفانه بعد از انقلاب نتوانستهایم به موضوع مهم میراثسازی برای نسلهای آینده توجه کنیم. ما صدها مصلی بعد از انقلاب برای شهرها ساختهایم، مصلاهایی به شکل سوله، انبار و ساختمان بیهویت، بیروح و بیجاذبه؛ البته برخی جاها استثنا است.
یزد و کاشان زیبای دیروز ما کجاست؟
وی ادامه داد: سؤال بنده به عنوان یک طلبه این است که میراث معماری جمهوری اسلامی ایران بعد از 36 سال چیست؟ امروز شناسنامه تمدنی معماری ما همین ساختمانهای میراثی ما هستند. میراث 36 ساله ما چیست؟ این تهران بیهویت به لحاظ ساخت و ساز؟ این شهرهای بیهویت به لحاظ به هم ریختن بافت سنتی؟ یزد و کاشان زیبای دیروز ما کجاست؟ آیا در طراحی و مهندسی یزدها، تهرانها و کاشانها باز توجهی به معماری ایرانی اسلامی میشود یا در وجود آشفتگی ذهنی هر کس هر چه به ذهنش رسید ساختمانی میسازد و شهری بیهویت و جامعهای بیهویت میسازد.
حجتالاسلام انصاری خطاب به مسئولان سازمان میراث فرهنگی گفت: سازمان میراث فرهنگی گرچه به صورت مستقیم وظیفه ندارد، اما با تشویق میتواند وزارت شهرسازی و شهرداریها را به این سمت و سو هدایت و راهنمایی کند.
وی افزود: گاهی تنگنظریها به گونهای است که انسان متأسف میشود؛ مایه افتخار است که ایرانیان از مجرای علاقه به اهل بیت(ع) هم عشق و هم جانشان را نثار کردهاند و هم فاخرترین بناها را ساختهاند. مگر غیر از این است که حرم حضرت علی(ع)، امام حسین(ع)، حرم امامین کاظمین (ع)، حرم امامین عسکرین(ع) و جاهای دیگر را ایرانیان با عشق و هنر ساختهاند.
معاون امور مجلس رئیسجمهور تصریح کرد: مرقد مطهر امام رضا(ع) نماد عشق مستضعفان و مردمی است که ممکن است نان برای خوردن نداشتهاند اما برای ساختن مرقد امام رضا(ع) از اندوختههایشان خرج کردند.
وی در پایان گفت: مرقد امام علی(ع) خانه علی(ع) نیست که با خانه کوچک حضرت زهرا(س) مقایسه شود. بلکه خانه تجلی عشق همه مردم به امامشان است. مرقد امام رضا(ع) خانه شیعیان و نماد همه عشق به این خاندان است و باید با همه زیباییها تجلی پیدا کند، همه هنرها باید در اینجا تجلی پیدا کند. این فلسفه ساخت حرمها و مساجد باشکوه است.