یک هفته و 3 رویداد قرآنی در خوزستان
کد خبر: 3312316
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

یک هفته و 3 رویداد قرآنی در خوزستان

گروه فعالیت های قرآنی: تشکیل شورای قرآن و عترت دانشگاه آزاد خوزستان، برگزاری همایش حافظان قرآن خوزستان و گردآوری اطلاعات فعالان آبادان و خرمشهر از جمله خبرهای خوش قرآنی هفته گذشته استان بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، هفته ای که گذشت چندین فعالیت قرآنی در خوزستان از جمله برگزاری جلسات و آزمون های قرآنی، کارگاه ها و همایش قرآنی در کنار آغاز جمع آوری اطلاعات قرآنی فعالان خرمشهر و آبادان در خوزستان صورت گرفت.

تشکیل شورای قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان

سومین جلسه شورای قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، ۱۹ خرداد‌ماه به میزبانی واحد دانشگاهی آزاد اسلامی آبادان برگزار شد.

بهمن سال گذشته این شورا آغاز به کار کرد و دومین جلسه آن نیز 4 اسفند تشکیل شد. این جلسه با هدف برنامه‌ریزی برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان از سوی واحد دانشگاهی آزاد اسلامی استان خوزستان تشکیل شد. مسئولان کانون‌های قرآن و عترت واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی استان خوزستان و دکتر بختیارپور معاون هماهنگی این دانشگاه در این جلسه داشتند.

گردآوری اطلاعات فعالان قرآنی آبادان و خرمشهر

فاطمه حقیقی، مدیر مؤسسه قرآنی بصیرت شهرستان آبادان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، اظهار کرد: اطلاعات آماری فعالان قرآن شهرستان‌های آبادان و خرمشهر جمع‌آوری می‌شود. اطلاعات مربوط به مؤسسات قرآنی، حافظان، قاریان، پیشکسوتان، مهدهای قرآنی، مربیان قرآنی و هر فردی که به نحوی در عرصه قرآن کریم این دو شهرستان فعالیت دارد، در این سامانه اطلاعات آماری فعالان قرآنی این دو شهرستان جای خواهد داشت.

حقیقی ادامه داد: اطلاعات فعالان قرآنی شناخته شده آبادان و خرمشهر جمع‌آوری شده اما به منظور آشنایی با دیگر فعالان قرآنی که به صورت ناشناخته و گمنام به فعالیت مشغول هستند فراخوان تکمیل این سامانه در سطح شهر به صورت بنرهای تبلیغاتی منتشر شده است.

حضور قاریان خوزستانی در آزمون انتخابی اعزام به حج تمتع

ناصر دغاغله مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: براساس سنتی چندساله آزمون انتخابی حج تمتع میان برگزیدگان مسابقات اوقاف برگزار می‌شود. هر ساله نفرات اول تا سوم مسابقات قرآن استانی اوقاف در این آزمون شرکت می‌کنند که براین اساس سید فؤاد شوکاوی، سید جاسم موسوی و عدنان مومنین از استان خوزستان در آزمون انتخابی حج تمتع 94 شرکت خواهند داشت.

دغاغله بیان کرد: این شرکت‌کنندگان که در رشته قرائت قرآن کریم مسابقات اوقاف خوزستان شرکت داشته‌اند جمعه 22 خرداد در این آزمون به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه حضور یافتند.

برگزاری همایش حافظان قرآن خوزستان

همایش حافظان کل قرآن کریم استان خوزستان ۲۰ خرداد‌ماه با حضور عباس سلیمی و محمدمهدی بحرالعلوم برگزار شد.

این همایش با حضور حافظان کل قرآن کریم استان خوزستان همراه بود که هدف از برگزاری آن نیز توجیه حافظان کل قرآن کریم، آشنایی با روش‌های اصولی حفظ قرآن و تلاوت و آموزش شاخص های تخصصی حفظ بود.

در حال حاضر 54 حافظ قرآن کریم در استان خوزستان دارای مدرک تخصصی از درجه یک تا درجه سه هستند.

همایش حافظان کل قرآن کریم در سه کارگاه آموزشی تدوین شده است.

عباس سلیمی کارگاه «اخلاق قرآنی» را برگزار کرد.کارگاه «حفظ قرآن کریم» با هدف ایجاد انگیزه را محمدمهدی بحرالعلوم اداره کرد. همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین بلک نیز آشنایی با ترجمه و مفردات قرآنی را در کارگاهی دیگر برپا کرد.

ایجاد مرکز مطالعات پژوهش قرآن در جهاد دانشگاهی

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور با تأکید بر اینکه بر موضوع فعالیت‌های پژوهشی میان‌رشته‌ای در قرآن کریم تمرکز شده است، گفت: تصمیم گرفته شد که مرکز مطالعات پژوهش قرآن کریم با سه گروه پژوهشی به‌طور مستقل در جهاد دانشگاهی ایجاد شود.

وی درباره اقدامات فرهنگی انجام شده در جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است باید متمایز با دیگران کار کنیم. به‌همین جهت بر فعالیت‌های پژوهشی میان رشته‌ای در قرآن کریم تمرکز کرده‌ایم. همچنین، تصمیم گرفته شد که یک مرکز مطالعات پژوهش قرآن کریم با سه گروه پژوهشی به‌طور مستقل ایجاد شود تا در آینده این مرکز به پژوهشکده میان‌رشته‌ای قرآن کریم مستقل و زیر نظر سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تبدیل شود.

captcha